گزیده سخنان

با درود ، وبسایت معلم شهید دکتر علی شریعتی در نظر دارد تا گزیده ای از سخنان دکتر علی شریعتی را در اختیار مردم قرار دهد ، به همین جهت از بازدیدکنندگان خود درخواست کمک کرده و به آنان توصیه می کند تا در این مکان سخنانی که از دکتر علی شریعتی به یاد دارند را ارسال کنند؛ هم اکنون سخنان بسیاری توسط علاقه مندان ارسال گردیده است شما نیز می توانید یکی از آنها باشید، اما آنچه تفاوت دوستان را از هم محسوس می کند ذکر منبع در سخن هاست. لطفاً در ذکر منبع کوشا باشید.

  • لطفا منابع سخن را ذکر کنید
  • به علت بالا بودن مقدار ، ما نمی توانیم همه را بررسی کنیم، اما می توانیم بگوییم سخنانی که منبع در آنها ذکر نشده است غیر قابل اعتماد هستند.

با سپاس اِنی کاظمی

1,544 دیدگاه برای “گزیده سخنان”

  1. دنیا را بد ساختند!
    کسی را که دوست داری، دوستت ندارد!
    کسی که تو را دوست دارد، تو دوستش نداری!
    اما کسی که تو دوستش داری و او هم دوستت دارد، به رسم و آیین زندگانی به هم نمیرسید!
    و این رنج است!
    زندگی یعنی این!

  2. از انسانها غمی به دل نگیر
    زیرا خود نیز غمگینند! با آنکه تنهایند ولی از خود میگریزند!
    زیرا به خود و به عشق خود و به حقیقت خود شک دارند.
    پس دوستشان بدار حتی اگر دوستت نداشته باشند!
    دکتر علی شریعتی

  3. شما : ای گوش هایی که تنها گفتن های کلمه دار را می شنوید !
    پس از این جز سکوت سخنی نخواهم گفت.
    و شما : ای چشمهایی که تنها صفحات سیاه را می خوانید !
    پس از این جز سطور سپید نخواهم نوشت.
    و شما : ای کسانی که هرگاه حضور دارم بیشترم تا آنگاه که غایبم…
    پس از این مرا کمتر خواهید دید !!
    « دکتر علی شریعتی »

  4. متن زیر قسمتی از نامه دکتر علی شریعتی است که در کتاب آری این چنین بود برادر آورده است.مخاطب نامه بردگانی هستند که دکتر شریعتی (به هنگام بازدید از اهرام مصر و مشاهده شکوه و عظمت آنها و همچنین نقل قول راهنما توریست ها که از رنج هایی که بردگان در آن زمان متحمل می شدند) بر آن شد تا نامه ای به آن بردگان بنویسند:

    ما اکنون، به ظاهر برای کسی بیگاری نمی کنیم، آزاد شده ایم، بردگی برافتاده است.اما به بردگی یی بدتر از سرنوشت تو محکوم شده ایم. اندیشه ما را برده کرده اند. دلمان را به بند کشیده اند و اراده مان را تسلیم کرده اند، و ما را به عبودیتی آزادگونه پرورده اند و با قدرت علم، جامعه شناسی، فرهنگ، هنر، آزادیهای جنسی، آزادی مصرف و عشق به برخورداری و فرد پرستی، از درون و از دل ما، ایمان به هدف، مسئولیت انسانی و اعتقاد به مکتب او را پاک برده اند. و اکنون برادر، ما در برابر این نظام های حاکم، کوزه های خالی زیبایی شده ایم که هر چه می سازند، می بلعیم.

      1. این جمله برای من هم خیلی پر معنیه ولی مثل شما به این قضیه فکر نکردم که بیان کردنش مناسب نباشد. جمله رو از این دید نگاه کن که در حق زنان کشور ما چقدر اجهاف می شود!
        راستی چرا باید به این فکر کنیم که بیان هر حرفی درست نیست!

        1. چرا باید زشت باشه واقعیت به کسی هم اجهاف نشده بعد مقایسه ی غلطت شما باعث زشت بنظر رسیدن این سخن می شود

      2. فکر نمی کنم بیانش مشکلی داشته باشه.به هر حال نمیشه تمام سخنان این شکلی رو پنهان کرد.پس واسه کی این حرف ها زده شده…تا به زبون نیاد کسی آگاه نمیشه

    1. با سلام خدمت همگی!
      من صادق ام! همونی که این جمله از دکتر رو اینجا نوشت!
      ما هممون قصدمون اینه که سخنهای ارزشمند دکتر شریعتی رو به اطلاع دیگران هم برسونیم تا همگی بتونیم ازشون استفاده کنیم و سرمشق زندگیمون قرار بدیم!
      مطمئن باشید اگر بیان کردن این جمله کار درستی نبود مطمئنا دکتر خودشون آگاه تر به این مطلب بودن!
      من هم این مطلب رو در وب سایتی که نام دکتر شریعتی رو روش گذاشتن بیان کردم!
      خلاصه امیدوارم از مطالبی که اینجا نوشتم بهره برده باشید!
      با آرزوی سلامتی و سرزندگی SJBPARS

      1. سلام
        حنابعالی احتمالا خبردارید که دکترقبل ازمرگشون به آقای حکیمی ویک نفردیگه که اسمشون یادم نیست وصیت کرده بودن که بعضی ازجملات وعبارات روحذف کنند چون به نقل ازخانمشون ‍پوران شریعت رضوی فی البداهه به ذهنشون می رسید ودیگه به فکردرست وغلط بودنش نبودن بعدا که سرفرصت نوشته هاشون رو می خوندن متوجه میشدن که بعضی ازموارد اشتباه بوده .
        شاید شمابپرسید که این جمله درسته وجملات دیگه اشتباهه؟
        درجوابتون باید بگم شمارو به جملات دیگه ازدکتر ارجاع میدم چون این جمله وجملات دیگه مشابه خیلی کمه ولی اصل حرف دکتر عزیز نیست.
        دکترالگو وسرمشق زندگیش پیامبراکرم(ص) حضرت زهرا(س)وامامان معصوم(ع) بود،پس ماهم بیاییم الگوی فکری ورفتاریمون رو این ستارگان بشریت قراربدیم.
        درپناه امام زمان(عج)موفق باشی.

        1. مگه میشه دکتر فکر نکرده حرفی زدی باشن ؟
          چه برسه به اینکه بنویسن؟؟
          تازه ازکجامیدونید این جمله جزء جملات حذف شده بوده؟
          حرف دکتر اندیشیدن به عمق ماجرا در اکٍر مواقع بود نه دید ظاهری
          در ضمن اینجا مربوط به دکتر شریعتی هستش ائمه اطهار (ع) ربطی به این سخنی که گفته شد ندارند
          با اینکه امثال این سخنان در بعضی احادیث ائمه (ع) آمده است

            1. عشق یک جوشش کور است
              و پیوندی از سر نابینایی،
              دوست داشتن پیوندی خودآگاه
              واز روی بصیرت روشن و زلال.

              عشق بیشتر از غریزه آب می خورد و
              هرچه از غریزه سر زند بی ارزش است،
              دوست داشتن از روح طلوع می کند و
              تا هرجا که روح ارتفاع دارد همگام با آن اوج میگیرد.

              عشق با شناسنامه بی ارتباط نیست،
              و گذر فصل ها و عبور سال ها بر آن اثر میگذارد
              دوست داشتن در ورای سن و زمان و مزاج زندگی میکند.

              عشق طوفانی ومتلاطم است،
              دوست داشتن آرام و استوار و پروقار وسرشاراز نجابت.

              عشق جنون است
              و جنون چیزی جز خرابی
              و پریشانی “فهمیدن و اندیشیدن “نیست،
              دوست داشتن ،دراوج،از سر حد عقل فراتر میرود
              و فهمیدن و اندیشیدن رااززمین میکند
              و باخود به قله ی بلند اشراق میبرد.

              عشق زیبایی های دلخواه را در معشوق می آفریند،
              دوست داشتن زیبایی های دلخواه را
              در دوست می بیند و می یابد.

              عشق یک فریب بزرگ و قوی است ،
              دوست داشتن یک صداقت راستین و صمیمی،
              بی انتها و مطلق.

              عشق در دریا غرق شدن است،
              دوست داشتن در دریا شنا کردن.

              عشق بینایی را میگیرد،
              دوست داشتن بینایی میدهد.

              عشق خشن است و شدید و ناپایدار،
              دوست داشتن لطیف است و نرم و پایدار.

              عشق همواره با شک آلوده است،
              دوست داشتن سرا پا یقین است و شک ناپذیر.

              ازعشق هرچه بیشتر نوشیم سیراب تر میشویم،
              از دوست داشتن هرچه بیشتر ،تشنه تر.

              عشق نیرویی است در عاشق ،که او را به معشوق میکشاند،
              دوست داشتن جاذبه ای در دوست ،
              که دوست را به دوست می برد.

              عشق تملک معشوق است،
              دوست داشتن تشنگی محو شدن در دوست.

              عشق معشوق را مجهول و گمنام می خواهد تا در انحصار او بماند،
              دوست داشتن دوست را محبوب و عزیز میخواهد
              ومیخواهد که همه ی دل ها آنچه را او از دوست
              در خود دارد ،داشته باشند.

              در عشق رقیب منفور است،
              در دوست داشتن است که:
              “هواداران کویش را چو جان خویشتن دارند”
              که حسد شاخصه ی عشق است
              عشق معشوق را طعمه ی خویش میبیند
              و همواره در اضطراب است که دیگری از چنگش نرباید
              و اگر ربود با هردو دشمنی می ورزد و
              معشوق نیز منفور میگردد

              دوست داشتن ایمان است و
              ایمان یک روح مطلق است
              یک ابدیت بی مرز است
              از جنس این عالم نیست.”

              دکتر علی شریعتی

          1. دوست عزیز وقتی میگم خاطرات خانم محترمشون دلیل برصدق این مدعاست بازم حرفی داری؟مگه میشه دکتر حرفی نزده باشه که نشد حرف حساب،بله که ممکنه اشتباه کرده باشن وفکر نکرده حرفی زده باشن،ایشون که معصوم نبودن مثل بقیه ممکن الخطا بودن،لطفا دیدتون رو یه کم بازترکنید.
            موفق باشی

            1. درود
              متاسفانه شما خیلی دید تون نسبت به واقعیت ها بسته است
              به نظر من بکارت هم یکی از اعضای بدنه، چرا باید نسبت به این عضو با شرمندگی حرف بزنیم؟؟!!
              چرا خجالت میکشیم راجع به اعضای تناسلی حرف بزنیم، اونم ماهایی که همش ادعای روشنفکری میکنیم، تا کی میخوایم به بچهامون بگیم که بچه ها رو خدا میده!! چرا نمیگیم که این بچه ای که به دنیا اومده نتیجه آمیزش جنسی بابا و مامانه!
              همیشه یاد گرفتیم حقایق رو به روشهای احمقانه پنهان کنیم، پس کی میخوایم این تابوها رو بشکنیم و از تحجر نجات پیدا کنیم؟!!
              در ضمن به نظر من جمله دکتر واقعا درسته، و نیازی هم نیست که حتما جمله اون باشه، حتی اگر یه بچه۵ ساله هم این حرف رو میزد من باز هم قبولش داشتم.
              اونهایی که به این جمله ایراد میگیرن به نظر من خودشون آدمهای مشکل داری هستن، و دید شون نسبت به جنسیت منفیه.

            2. سلام
              آقای نسبتا محترم،چرا خجالت بکشی؟چون دینت میگه خجالت بکش،چون دینت میگه حیا کن،البته اگه دینی داشته باشی،البته منظورم این نیست که خدای نکرده دکتر شرم وحیا نداشته،نه،ولی همون طور که گفتم انسان ممکن الخطاست،اگه به نظر شما شرم و حیا جزءتحجراته آره من افتخار میکنم که متحجرم،چون کسی که خوب دین رو نفهمیده از این قسم صحبت ها زیاد میکنه،درضمن مسائل رو باهم قاطی نکن،بله درسته باید به کودکان اون هم با شیوه درست وفرهنگ سازی و بستر سازی مناسب مسائل اینچنینی رو به شکل خیلی علمی و ظریف بیان کرد،فکرکنم شما اصلا به خدا هم اعتقاد نداشته باشی،چون اگه داشتی نمیگفتی تا کی بگیم بچه رو خدا میده،مثل اینکه فراموش کردی تاخداوند اراده نکنه برگی از درخت نمی افته،خدا هممون رو هدایت کنه
              آمین یا رب العالمین

  5. الهی! هر که را عقل دادی چه ندادی ، و هر که را عقل ندادی چه دادی ؟!!!
    خدایا : عقیده مرا ازدست ” عقده ام”مصون بدار.
    خدایا : به من قدرت تحمل عقیده “مخالف” ارزانی کن .
    خدایا : رشدعقلی وعلمی مرا از فضیلت “تعصب” “احساس” و “اشراق” محروم نساز.
    خدایا : مرا همواره اگاه وهوشیار دار تا پیش ازشناختن درست وکامل کسی قضاوت نکنم.
    خدایا : جهل آمیخته باخودخواهی و حسد مرا رایگان ابزار قتاله دشمن برای حمله به دوست نسازد.
    خدایا : شهرت منی را که:”میخواهم باشم” قربانی منی که ” میخواهند باشم” نکند.
    خدایا : درروح من اختلاف در “انسانیت” را به اختلاف در فکر واختلاف در رابطه با هم میامیز. آن چنان که نتوانم این سه قوم جدا از هم را باز شناسم.
    خدایا : مرا به خا طر حسد کینه و غرض عمله در امان دار.
    خدایا : خودخواهی را چندان درمن بکش تاخودخواهی دیگران را احساس نکنم واز آن در رنج نباشم.
    خدایا : مرا در ایمان « اطاعت مطلق بخش تا در جهان عصیان مطلق« باشم.
    خدایا: « تقوای ستیزم» بیاموز تا درانبوه مسوولیت نلغزم و از تقوای پرهیز مصونم دار تا در خلوت عزلت نپوسم.
    خدایا : مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مکشان. اضطرابهای بزرگ غمهای ارجمند و حیرتهای عظیم را به روحم عطا کن. لذت ها را به بندگان حقیرت بخش و دردهای عزیز بر جانم ریز.

    ( برگرفته از نیایش نامه دکتر علی شریعتی )

  6. ای خداوند!
    به علمای ما مسئولیت
    و به عوام ما علم
    و به مومنان ما روشنایی
    و به روشنفکران ما ایمان
    و به متعصبین ما فهم
    و به فهمیدگان ما تعصب
    و به زنان ما شعور
    و به مردان ما شرف
    و به پیران ما آگاهی
    و به جوانان ما اصالت
    و به اساتید ما عقیده
    و به دانشجویان ما نیز عقیده
    و به خفتگان ما بیداری
    و به دینداران ما دین
    و به نویسندگان ما تعهد
    و به هنرمندان ما درد
    و به شاعران ما شعور
    و به محققان ما هدف
    و به نومیدان ما امید
    و به ضعیفان ما نیرو
    و به محافظه کاران ما گشتاخی
    و به نشستگان ما قیام
    و به راکدان ما تکان
    و به مردگان ما حیات
    و به کوران ما نگاه
    و به خاموشان ما فریاد
    و به مسلمانان ما قرآن
    و به شیعیان ما علی(ع)
    و به فرقه های ما وحدت
    و به حسودان ما شفا
    و به خودبینان ما انصاف
    و به فحاشان ما ادب
    و به مجاهدان ما صبر
    و به مردم ما خودآگاهی
    و به همه ملت ما همت، تصمیم و استعداد فداکاری
    و شایستگی نجات و عزت
    ببخش

  7. هر کس مسیحی دارد، بودایی که باید از غیب برسد ، ظهور کند ، بر او ظاهر گردد و نیمه اش را در بر گیرد و تمام شود. زندگی جستجوی نیمه ها است در پی نیمه ها ، مگر نه وحدت غایت آفرینش است ؟ پروانه مسیح شمع است ، شمع تنها در جمع ، چشم انتظار او بود ، مگر نه هر کسی در انتظار است؟

  8. “حسین(ع) بیشتر از آب، تشنه لبیک بود! اما افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.”
    (دکتر علی شریعتی)

    1. سلام
      دست درد نکنه سایتت خیلی خیلی باحاله
      سخنان دکتر شریعتی واقعا کوبنده وجالب است
      افسوس که دومی برایش پیدا نمیشه

      1. سلام
        دوست عزیز درسته که دومی واسه دکتر پیدا نمیشه اما یه نفر دیگه هست که داره عقیده ی دکتر شریعتی رو زنده میکنه ، هرچند که عقیده ی خودش هم هست ، و طبیعتا در یه سری مسائل با هم مخالف هستند.
        این شخص کسی نیست جز “دکتر عبدالکریم سروش” هرچند خود من هم با یه سری از مسائلی که ایشون بیان کرده اند مخالف هستم ، اما در کل میشه ایشون رو جانشینی واسه دکتر بدونیم.
        امیدوارم که نسبت به ایشون تحقیق کنید البته از کتاباش و سخنهایی که بیان کردن ، نه از ….. .

  9. در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند ، اما بر حسینی می گریند که آزاد زیست .
    ای آزادی تنها به تو می اندیشم

      1. درود بیکران خدمت شما.
        ببخشید سحر خانوم منظور جمله دکتر هم همین بود.
        نگاه زیبا داشتن، همون تفکر متفاوت داشتنه که بدون پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک به دست نمیاد.
        بدرود.

  10. سلام من عاشق کتاب های دکتر شریعتی هستم خواهش میکنم زیر هر متن اسم کتابو بنویسید
    من دنبال کتاب عارفانه هام میشه بگین این متنی که اول وبلاگ گذاشتین از کدوم کتابه؟(نمیدانم پس از….) مرسی از سایت خوبتون مررررررررررررررررررررررررسی

    1. سلام این متن از اشعار دکتره ومن تا حالا در هیچ یک از کتابهای اون ندیدم.اما در سایتها میتونین پیداش کنین.در ضمن عارفانه ها از آثار خلیل جبران هست

    2. سلام
      این شعر کتاب حرف هایی برای نگفتن ایشونه که شعر و شمعیات و قسمت هایی از کتاب های مختلف ایشون هست… البته اول کتاب نوشته این شعرو دوستان دکتر به ایشون نسبت دادن و برای خودشون احتمالا نیست
      موفق باشید

  11. یکی دوست دارد آنچنان که پول دارد و جاه و مقام دارد ، زور دارد ، دیگری دوستدار کسی است چنان که فرزند کسی است ، همزاد و هم نژاد کسی است ، خویشاوند کسی نمی تواند خویشاوندی را نابود کند اما رفیق کسی می تواند رفاقت را نابود انگارد.

  12. آدم وقتی فقیر میشود خوبیهایش هم حقیر میشوند اما کسی که زر دارد یا زور دارد عیبهایش هم هنر دیده میشوند و چرندیاتش هم حرف حسابی بحساب می آیند. (دکتر علی شریعتی)

  13. روح های اندک و بی سرمایه اند که در بی دردی ، به ابتذال میکشند
    عشق های مزاجی اند که در وصال می میرند
    در پیری می پژمردند ، سراب ها زود پایان می گیرند ،
    اما روح های بزرگ و سرمایه دار که گنجینه های بیشمار در خود پنهان کرده اند ،
    روح های نیرومند و توانا که خلاقند و هنرمند ، روح هایی که امانت دار خدایند و همانند خدا مسجود ملائک … اینان در « نیل » در « وصال » در « کام »
    به رکود نمی افتند ،
    نمی پوسند ، عفونت
    نمی گیرند .
    احساس هایی که همچون طلایند ، از آرامش ، از ماندن زنگ نمی زنند ، روح های مسی آهنی ، حلبی ، گوشتی ، مردابی …چنینند.
    دو روح ثروتمند و هنرمند می توانند برای همیشه هم را استخراج کنند ،
    هم را بسازند
    و این خود یک زندگی کردن است
    و اینچنین هم را دوست بدارند .
    و این خود یک زندگی کردن است .

  14. روزی از روزها ، شبی از شب ها خواهم افتاد و خواهم مرد اما می خواهم هر چه بیشتر بروم تا هرچه دورتر بیفتم تا هرچه دیرتر بیفتم ، هر چه دیرتر و دورتر بمیرم ، نمی خواهم حتی یگ گام یا یک لحظه پیش از آنکه می توانسته ام بروم و بمانم ، افتاده باشم و جان داده باشم

  15. ماه در اوج آسمان می رود
    و ما در گوشه ای از شب
    همچنان به گفت و گوی دستها گوش فرا داده ایم
    و ساکتیم و
    در چشم های هم یکدیگر را می خوانیم ،
    در چشم های هم یکدیگر را می بخشیم
    و من همه ی دنیا را در چشمان او می بینم
    و او همه ی دنیا را در چشم های من می بیند
    و ما در چشم های یکدیگر ساکتیم
    و در چشم های هم می شنویم
    و در چشم های هم یکدیگر را می شناسیم
    و در چشم های هم یکدیگر را می بینیم
    و چشم در چشم هم
    و گوش به زمزمه ی لطیف و مهربان دست ها خاموشیم
    و ماه در اوج آسمان می رود
    و او در چشمان می خواند که :
    حرف های دست ها می شنوی؟
    زبان دست ها را می فهمی؟
    و من در چشم های او میخوانم که میگوید:
    آری میشنوم!
    آری میفهمم ،
    چه خوب !
    دست ها چه خوب با هم حرف می زنند!

  16. از انسانها غمی به دل نگیر. زیرا خود غمگینند.با آنکه تنهایند از خود می گریزند
    زیرا به خود، به عشق خود وبه حقیقت خود شک دارند.
    پس دوستشان بداراگر چه دوستت نداشته باشند

        1. دوست عزیز دکتر علی شریعتی اگر الان زنده بود به عنوان یکی از برجسته ترین چهرهای ایران شناخته میشد دوران شاه که دکتر در اسارت بود و بعد از شهدات وی همه میدانستند کار کی بود تا وقتی دکتر رو کامل نشناسی بی خودی از خودت حرف در نیار روح اون مرحوم هم در گور نلرزون با حرفای بی معنییت !!! خدا همه کارای ما رو به خیر کنه که میخوای از هر ماستی کره بگیریم خدا روح دکتر رو در غرین ارامش برسونه وکمتر از شخصیتش سو استفاده بشه وقتی زنده بود همچون مولایش علی بود وقتی هم مرد همچون مولایش علی مرد …روحش شاد …یادش جاویدان

          1. اینکه شما میگید دکتر زمان شاه تو زندان بوده یه بحث جداست.شاه دم از حق نمیزد واسه همین دکتر رو که خواهان حق بود زندانی میکرد.بحث این ماجرا شبیه همون بحثیه که خود دکتر تو یکی از سخنرانیهاش ایراد فرمودن :” در جمع اهل تسنن که سخن میگفتم همگی مرا شیعه ی افراطی می نامیدند و هنگامی که میان اهل تشیع سخن میگفتم مرا سنی افراطی می نامیدند.”
            کمی تفکر نیاز است تا به سخن آقا مهدی برسیم . براستی تفکر دکتر به کدام طیف جامعه نزدیکتر بود و حالا آن طیف از جامعه طرفدار جناح حاکم هستند یا خیر ؟

          2. این روزا هرچی آدم درست و حسابیه ول کنش نیستن. میگیرن یه راست میبرنش زندان. منظور اون دوستمونم همین بود. دکتر هم اگه الان زنده بود یا کهریزک بود یا اوین یا… شایدم اصلا نبود!!!!

          3. من نمی دونم چرا همه پروفسور شریعتی رو به اهل بیت و مولا و اینها بست میدن خود دکتر گفته برید مطالعه کنید ایشان گفتند من اگر در چین به دنیا میومدم بودایی می شدم اگر در اروپا بدنیا می آمدم مسیحی میشدم گناه دکتر چی بود که تو ایران به دنیا اومد شد مسلمان پس خواهشن ایشان را با هیچ کس مقایسه نکنید ایشون ایران اصیل بودند از کجا معلوم اگه ایشون زنده بودند الان یه سیاسی مقیم خارج از کشور نمیشدن تا حالا با خودتون فکر کردید که چرا هنوز اجازه وارد شدن جسد ایشون به کشور داده نمیشه و نمی زارن از سوریه به ایران بیاد من دکتر یک ایرانی اصیل و یک پارسی می دونم تا یه مسلمان چون اونموقع تفکر تمام مردم از این بیشتر گنجایش نداشت ایشان مجبور بودند یخورده از اهل بیت شما حرف بزنن ////// پس شک نکن اگه دکتر الان بود یه سیاسی در بند بود فدای مظلومیتت دکتر به امید یکتا روحت با کورش کبیر در آرامش باد ///کاش می تونستم پارسی تمام گفته هامرو بیان کنم اما حیف که این زبان عربی افیونی تمام ادبیاتم رو از من گرفته /

      1. نه در جایت بمان نه در حالت بمان همواره روحیه ی مهاجر داشته باش از جایی که هستی تا جایی که میتوانی باشی
        د.شریعتی

      2. امیدجان سلام،لازم به بودن یا نبودن امثال دکتر عزیز نیست،ما ۱۴معصوم رو داریم که ستاره های فروزان عالم بشریتن میتونی از اون بزرگواران سرمشق بگیری
        موفق و پیروز باشی

    1. آنچه میخواهیم نیستیم و آنچه هستیم نمیخواهیم ٬ آنچه دوست داریم نداریم و آنچه داریم دوست نداریم ٬ و عجیب است هنوز امیدوار به فردائی روشن هستیم ساعتها را بگذارید بخوابند . بیهوده زیستن را نیازی به شمردن نیست.
      دکتر شریعتی

    2. «دوست داشتن از عشق برتر است… عشق جوششی یک جانبه است. به معشوق نمی اندیشد که کیست؟ اما دوست داشتن در روشنایی ریشه می بندد و در زیر نور، سبز می شود و رشد می کند و از این رو است که همواره پس از آشنایی پدید می آید… عشق در دریا غرق شدن است و دوست داشتن در دریا شنا کردن. عشق بینایی را می گیرد و دوست داشتن می دهد. عشق لذت جستن است و دوست داشتن پناه جستن. عشق غذا خوردن یک گرسنه است و دوست داشتن “همزبانی در سرزمین بیگانه یافتن”…» [۱۳/۲۹۷-۳۰۱]

    3. مرید کسی نباشید !
      چون اگر رید کسی باشید دیگر خودتان نمی توانید کسی بشوید .

      فکر کنم در سخنرانی درس بیستم اسلام شناسی که داره راجع به امید و نا امیدی صحبت می کنه .
      اسفند ماه باز فکر کنم سال ۵۰

    4. INO BARA MODIRITE SITE MINEVISAM CHON AVALIN POST MALE TOE NASIBET SHOD. AGHAIE MODIR IA KHANOOME AZIZ
      BA IN AFKAR ZENDEGIHARO BE CHALESH NAKESHID , ADAMARO AZ BARNAMEHASHOON AGHAB NANDAZID. TO KE AZ ALI SHARIATI DAM MIZANI SA 10 SHAB TA 2 NIMESHAB AZ POSHTE MIZET BIA TOO KHIABOONA AGE ADAM BASHI KHODETO MIKOSHI AGARAM NA PAS TEZ NADE VEL KON AGE KHOOB SHOD , BEHTAR AGE NASHOD KE CHE BAD.

    5. حتی برای خدا « طاقت فرسا » ترین دردها تنهائـــی است ،
      بی آشنا بـــودن است ،
      گنج بودن و در ویـــرانه ماندن است ،
      وطن پرست بودن و در غربـــــت بودن است .
      عشق داشــتن و زیبائــی نیافتن است ،
      زیبـــا بودن و عشق نجستن است ،
      نیمه بودن است، ناتمام زیستن است
      بی انتظــار گشتن است ،
      چنگ بودن ونوازنده نداشتن است ،
      نوازنده بودن و چنگ نداشتن است
      متن بودن و خواننده نداشتن است
      در خلا زیستن است ،
      برای هیچ کس بودن است
      برای زنده بودن کسی نداشتن است
      بی ایمان بودن است
      بی بند و بی پیوند و آواره بودن است
      جــــهت نداشتن است
      دل به هیچ پیوندی نبستن اســـت
      جان به هیچ پیمــانی گرم نداشتن است .
      اینها درد های وحشی بود
      دردهای دل های بزرگ و روح های عالـــی
      _________
      گفتگوهای تنهایی ص ۷۲۴

  17. تفاوت است بین دانستن و فهمیدن.
    دانستن و حتی فهمیدن نسبی است می توان به جرات گفت آنکه مدعی است همه چیز را می داند و برای هر پرسشی ،پاسخی خام دارد، نادان است.

  18. شهید انسانی است که در عصر نتوانستن و غلبه نداشتن، با مرگ خویش بر دشمن غلبه می کنم، پیروز می شود و اگر او را نمی شکند رسوا می کند.

  19. من اینجا بس دلم تنگ است و هرسازی که میبینم بد اهنگ است
    بیا ره توشه برداریم قدم در راه بی برگشت بگذاریم
    ببینیم اسمان هرکجا ایا همین رنگ است؟؟

  20. اسلام را دو تکه کرده اند.یک تکیه اش را بصورت احکام عبادی و مراسم و شعائر نااگاهانه تکراری موروثی.برای عوام عقب مانده.در تکیه ها و روضه ها ودوره ها.یک تکیه اش را بصورت رشته های تخصصی علمی در مدرسه ها.و بقول بعضی.برای اهل فن!اسلام فنی!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *