گزیده سخنان

با درود ، وبسایت معلم شهید دکتر علی شریعتی در نظر دارد تا گزیده ای از سخنان دکتر علی شریعتی را در اختیار مردم قرار دهد ، به همین جهت از بازدیدکنندگان خود درخواست کمک کرده و به آنان توصیه می کند تا در این مکان سخنانی که از دکتر علی شریعتی به یاد دارند را ارسال کنند؛ هم اکنون سخنان بسیاری توسط علاقه مندان ارسال گردیده است شما نیز می توانید یکی از آنها باشید، اما آنچه تفاوت دوستان را از هم محسوس می کند ذکر منبع در سخن هاست. لطفاً در ذکر منبع کوشا باشید.

  • لطفا منابع سخن را ذکر کنید
  • به علت بالا بودن مقدار سخنان، ما نمی توانیم همه سخنان را بررسی کنیم، اما می توانیم بگوییم سخنانی که منبع در آنها ذکر نشده است غیر قابل اعتماد هستند.

با سپاس اِنی کاظمی

1,544 دیدگاه دربارهٔ «گزیده سخنان»

  1. در بیکران آسمان دو چیز افسونم می کند
    آبی آسمان که میبینم و میدانم که نیست
    و خدایی که نمیبینم و میدانم که هست…

    به نظر من دکتر هنوز زندست …

    گزیده جملات علی شریعتی – گلچین برترین جملات و آثار این معلم شهید
    http://bia2berim.com/statics/16/

  2. من هرروز به این وبسایت میام اما بعداز یک هفته پیام میاد و تاریخش ماله 3.4 روز قبله.

  3. رضا سوالی از شما دارم:یک کودک که مادرش چندین شوهر دارد و پدرش چندین زن باید چه کند؟
    و آن زن که چندین فرزند از چندین شوهر دارد باید چطور باشد؟
    و سوال دیگر:اگر زنی از 3 شوهرش تعداد زیادی فرزند داشته باشد وهمسر دیگرش(چهارمی)از او فرزندی بخواهد اگر او توانایی بزرگ کردن فرزند را نداشت باید چکار کند؟
    یا اصلا چگونه با فرزندان به طور مساوی برخورد کند؟(تبعیض نگذارد)
    مگر زن مربی مهد کودک است که مردها فرزندانشان را پیش آنان بگذارند؟
    اصلا و به هیچ عنوان چنین چیزی قابل انجام نیست.

    من شخصی را میشناسم که پدر مادرش مسیحی بودند و هردو اورا درسن10 سالگی رها کردند و او به تنهایی بزرگ شد واز همان سن الکل و …میخورد تا اینکه در سن 18 سالگی توسط فردی مسلمان شد و به ایران آمدایشان تا سن 20 سالگی در ایران بود و باکمال آرامش زندگی میکرد تا اینکه به کشورش آلمان برگشت و دوباره بوسیله ی فساد در کشورش و تنهایی بیش از حد به الکل پناه برد و الان به بیماریه آسکیزوفرنی مبتلا شده و حال اگر مادری داشت چه میشد؟(او هنوز مسلمان است)اما…
    و بهشت زیر پایه مادر است… .

    1. رضا ( افغان )

      خواهر گل و مهربانم ، حانیه جان
      در جواب سوال شما باید بگویم که :
      اگر زن نتواند به طور مساوی با چند شوهر و فرزندان چند شوهر برخورد کند و تبعیض قائل نشود پس طبیعتاً مرد هم نمیتواند با چند زن و فرزندان آنها برخورد مساوی و به دور از تبعیض داشته باشد . چنانکه خودم چندین مرد را میشناسم که دو همسره و چند همسره هستند و به هیچ وجه با همسرانشان و فرزندانی که دارند برخوردی متساوی ندارند و دائماً بر سر این مساله بینشان برخورد و مشاجره است .

      خواهر گلم ، قبول کن که اجازۀ اختیار کردن چند زن برای مردان اشتباهی بزرگ است و چون دین ما مطلقاً مرد سالار است چنین اجازۀ را به مردان داده .

      1. شما از 6 سوال بنده فقط یک سوال را پاسخ دادید که آن هم غلط است.
        سوره ی نساءکه آیه 3 آن را هم به عربی وهم به فارسی نویشتید فکر میکنم توجه ای به آیه نکرده باشید این آیه میگوید اگر نتوانستی بین زنانت عدالت بر قرار کنی پس به یک زن اکتفا کن.
        در ضمن ارتباط زن با فرزندان بسیار بیشتر از مرد است.

        بزرگوار این اصلا قابل انجام نیس.ا صــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلا.

        منطق من و از هر کس که پرسیدم حتی از یک نامسلمان هم همین را میگوید.

        به هیچ وجه این موضوع قابل انجام نـــــــــــــــــــــــیستــــــــــــــــــــــــ.

        1. رضا ( افغان )

          چی قابل انجام نیست ؟
          این که یک زن دو یا چند شوهر داشته باشد ؟
          پس برای مرد هم نباید قابل انجام باشد .
          مرد هم نباید بنام دین و با استفاده از پشتوانۀ دین دو یا چند زن داشته باشد .

  4. من دیروز پیامی از سیستم خودم فرستادم اما الان که با سیستم دیگه ای وارد شدم پیامام نیس.
    why?!

  5. درود بر رضای عزیز.این مشکل واسه من هم هست.
    اول ی مطلب در مورد ماههای قمری و رمضان
    سال قمری یک ماه سیزدهم هم بصورت کبیسه (هر سه سال یکبار داشته) به اسم نسی داشتنه این ماه ( که هر سه سال یکبار، این ده روز کمبود سال قمری نسبت به سال شمسی رو جبران می کرده) ماه های سال قمری همیشه سر جاشون بودن و مثل الان نمی چرخیدن.
    سال ده هجری تو سوره توبه آیات 36 و 37 میاد که این ماه باید حذف بشه سال همیشه 12 ماهه باشه و در نتیجه سال قمری شروع می کنه به چرخیدن.قبل از اینکه سال قمری بچرخه ، ماه ربیع ال اول و ربیع الثانی می افتادند در بهار بعد ماه جمادی الاول و جمادی الثانی بوده (یعنی ماه خشکسالی اول و دوم) بعدش ماه رجب و بعد شعبان بوده (یعنی ماه جدایی و موضوع این جدایی این بوده که قبیله ها از هم جدا می شدند و هر کدام به یک سمت راه می افتادند تو بیابان به دنبال آب) بعد رمضان می رسیده که دیگه به کل از آب و غذا خبری نبوده و چاره ای نداشتند جز صرفه جویی مطلق ( یا همین روزه خودمان) تا اینکه ماه شوال برسه (یعنی ماه جفت گیری شتران) و دوباره بارش شروع بشه ودوباره غذ پیدا بشه. و ادامه سال…اگه به تقویم بارش در شبه جزیره عربستان نگاه کنید هم این وضعیت رو توش می بینید که پنج ماه تابستان توش خشکسالی مطلق هست.خلاصه اش اینکه این از ماجرای رمضان که چرا توش روزه می گیرند و اینکه چطور ممکنه ماهی که اسمش ربیع الاوله (یعنی اول بهار) بیفته وسط پاییز.
    اما در مورد سوال اول. من دقیقا متوجه منظورت نشدم.اینکه عده ای پاک باشن عده ای اهریمن چه ربطی به دین داره اگه پیامبران امتیازاتی داشتن ربطش به دین چیه ؟ چند تا مثال زدی من یکی دیگه بگم: میگن خداوند گفته افرینش همه اسمانها و زمین بخاطر پیامبر اسلام بوده اینو باید از خدا پرسید چرا اینهمه پارتی بازی کرده. ولی اینو میتونم بگم که ما که از اول نبودیم خداوند ما رو افریده پس ما از خدا طلبکار نیستیم که بگیم چرا مارو فقیر افریدی یا معلول افریدی.

    1. ماه رمضان ماه خداس. و به هیچ عنوان خشکسالی و این جور مسائل توش نبوده و نیست.درضمن ماه رمضان در زمستان هم بوده…
      حسن اینکه پیامبران دارایه امتیازاتی بودند رو که خدا عشقی بهشون نداده.پیامبرا اماما و آیت الله بهجت و بقیه ی علما همشون لیاقتشون در درگاه خدا نشون دادند.اینی رو که میگن آفرینش اسمانها و زمین برایه پیامبر اسلام بوده کی میگه؟
      ببین ما از خوابمون نمیزنیم که پاشیم نماز صبح بخونم اونم از خوابی که خدا بهمون داده بعدش انتظار داریم خدا ماروپیامبرکنه؟مارو عالم کنه؟
      خب واقعا یکم نباید شرم کرد؟
      واقعا شما فکر کردی خدا آدمه که بخواد بین بندهاش پارتی بازی کنه؟
      🙁
      پارتیه چی؟نکنه خدا عاشق چشو ابرویه حضرت محمد شده بوده؟
      🙁
      صحبتهایه شما و رضا افغان خیلی ناراحت کنندس.
      🙁

      1. رضا ( افغان )

        خواهر گلم ، حانیه جان
        من به عقیدۀ شما کاری ندارم . هر کسی عقیده اش محترم و قابل قدر است .
        ولی در برخی موارد یا کم میدانید و یا اینکه عمداً خودتان را به آن راه میزنید .
        شما فرموده اید : (ببین ما از خوابمون نمیزنیم که پاشیم نماز صبح بخونم اونم از خوابی که خدا بهمون داده بعدش انتظار داریم خدا ماروپیامبرکنه؟مارو عالم کنه؟ )

        قبل از اینکه حضرت محمد به پیامبری مبعوث شود ، صبح ها ساعت چهار از خواب بیدار نمیشد و نماز نمیخواند که خداوند او را به خاطر این عملش به عنوان نماینده و پیام اور خود در زمین انتخاب کند . بلکه از همان راه و روش و رسوم قوم قریش تبعیت میکرد .

        نکتۀ دیگر اینکه ، آیت الله ها و مفتی های که در بین ما به نام عالم دین زندگی میکنند مشتی شیاد و حقه باز و نمونۀ کاملی از یک انسان مقام پرست و جا طلب هستند .

        1. شما که نماز و روزه و وضو گرفتن اختیار کردن چند همسر توسط زن خرافه می دانید آیا به دنبال این هم گشته اید که این خرافات برایه چیست؟
          شما میدانیداچراما بر طبق خرافاتمان صبح به نماز بر مبخیزیم چیست؟(جز شکر انعام)
          شما میدانید چرا ما طبق خرافاتمان اینگونه وضو میگیریم؟
          شما میدانید چرا به سمت خانه ی خدا سجده میکنیم؟(طبق خرافاتمان)
          شما میدانید طبق خرافاتمان چرا روزه میگیریم؟
          شما میدانید چرا در موقع طلوع و غروب آفتاب نماز میخوانیم؟
          نمیدانید و اینگونه صحبت می کنید و این تأسف بار است.لطفه بزرگیس که در موردشان تحقیق کنید که حتی همین دلایل را افرادی که از دیدگاه شما سمبل دوستی هستند بدست آوردند.
          پیامبر هم نه تنها نماز صبح می خواندند بلکه قبل از نماز صبح نمازشب که یازه رکعت است می خواندند.

          آن شیادان حقه باز همه ی علما نیستن بلکه افرادی رشوه خوار هستند که با پول میتوان حرفشان را عوض کرد.

          1. رضا ( افغان )

            خواهر عزیز ، باز هم که سعی دارید خودتان را به آن راه بزنید
            خواهر عزیز من به هیچ وجه با نماز خواندن مخالف نیستم بلکه آن را راهی برای هرچه نزدیکتر شدن به خداوند میدانم اما هیچ مصلحتی در روزه گرفتن نمیبینم

            1-من نگفته ام وضو گرفتن خرافه است ولی اینکه مرد میتواند چهار زن داشته باشد ریشه در تعلیمات غلط دینی دارد که برای مردها امتیازات بی شماری قائل شده .

            2- لزومی ندارد که برای شکر نعمات خدای مهربان حتماً ساعت چهار صبح از خواب بیدار شوی و نماز بخوانی و یا ظهر اینکار را انجام دهی بلکه هر وقت از اعماق قلبت خداوند را یاد کردی و شکر نعماتش را به جا آوردی مورد قبول ذات بی همتایش قرار میگیرد .

            3-خداوند بزرگتر و عظیم تر از آن است که در چهار دیواری جای به نام “کعبه ” او را محصور کنیم و اجباراً نمازمان را باید رو به همان سمت بخوانیم . رو به هر سمت که نماز بخوانیم خداوند آنجا هست .

            4- چرا در هنگام طلوع و غروب افتاب نماز میخوانیم ؟
            دلیلش این است که در هنگام طلوع آفتاب خداوند مهربان را شکر میکنیم که بار دیگر ما را از خوابی که بی شباهت به مرگ نیست بیدار میکند و در غروب آفتاب برای این است که او را شکر میکنیم که یک روز دیگر را نیز پشت سر گذاشتیم ولی این ردین معنی نیست که اگر در اوقات تعین شده نماز را نخواندی محکوم به سوختن در جهنم هستی .

            5- پیامبر نماز میخواند ، نماز خواندن پیامبر بعد از بعثتش به پیامبری بوده قبل از مبعوث شدن به پیامبری نماز نمیخوانده اما یکتا پرست بوده و به طرق دیگر با خدا ارتباط داشته . من هم یکتا پرست هستم و چنانچه قبلاً هم گفته ام به تنها چیزی که اعتقاد دارم وجود خدای مهربان است

    2. رضا ( افغان )

      دوست عزیز و گلم ، حسن جان !

      1- منظور من هم دقیقاً این است که همان زمان و همان مصلحت ، رمضان و روزه بنا به دلایل و مصلحتهای که شما نیز اشاره فرمودیید در همان زمان و مکان واجب بوده .این دلیل نمیشود که ما هم همان راه و روش مردم آن زمان را دنبال کنیم و روزه را بر خود واجب کنیم . به گمان من وجوب روزه در تمام اعصار و با هر فصلی از سال که مقارن شد از دستورات خداوند عادل و مهربان نیست . فقط دستور دین است و چنانچه قبلاً هم عرض کردم دین ساخته و پرداختۀ دست بشر است .

      2- در مورد سوال دومم :
      این که پاکی پیامبران از بدو تولد چه ربطی به دین دارد ؟
      این امتیازی است که خود پیامبران برای خویش قائل شده اند . خودتان قضاوت کنید ، خداوندی که عادل و با انصاف است چگونه امکان دارد به بندۀ از بندگانش از همان بدو تولد امتیازات خاصی عنایت فرماید و بندۀ دیگر را از همان ابتدا مقهور و منفور قرار دهد . پیامبران به نام دین و با استفاده از جهالت و نادانی مردم امتیازاتی این چنینی برای خود و خانوادۀ خود قائل شده اند .

  6. جوانی با چاقو وارد مسجد شد و گفت :
    بین شما کسی هست که مسلمان باشد ؟
    همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت در مسجد حکمفرما شد ، بالاخره پیرمردی با ریش سفید از جا برخواست و گفت :
    آری من مسلمانم
    جوان به پیرمرد نگاهی کرد و گفت با من بیا ، پیرمرد بدنبال جوان براه افتاد و با هم چند قدمی از مسجد دور شدند ، جوان با اشاره به گله گوسفندان به پیرمرد گفت که میخواهد تمام آنها را قربانی کند و بین فقرا پخش کند و به کمک احتیاج دارد ، پیرمرد و جوان مشغول قربانی کردن گوسفندان شدند و پس از مدتی پیرمرد خسته شد و به جوان گفت که به مسجد بازگردد و شخص دیگری را برای کمک با خود بیاورد
    جوان با چاقوی خون آلود به مسجد بازگشت و باز پرسید :
    آیا مسلمان دیگری در بین شما هست ؟
    افراد حاضر در مسجد که گمان کردند جوان پیرمرد را بقتل رسانده نگاهشان را به پیش نماز مسجد دوختند ، پیش نماز رو به جمعیت کرد و گفت :
    چرا نگاه میکنید ، به عیسی مسیح قسم که با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمیشود !!!

    به اروپا رفتم اسلام بود مسلمان نبود ، به ایران آمدم همه مسلمان بودند ولی اسلام نبود!!! سید جمال الدین اسد آبادی

    1. رضا ( افغان )

      حسن جان !
      حضرت ” حافظ ” در این مورد به جا فرموده :

      واعظان که این جلوه در محراب و منبر میکنند
      چون به خــــــــلوت میروند آن کار دیگر میکنند

  7. رضا ( افغان )

    دوست عزیز ، حسن جان
    خواهر گلم ، حانیه جان

    من دیروز نظراتم را راجع به گفته های شما نوشتم ، ولی امروز که برای سرکشی امده بودم ، نوشته های من پاک شده بودند .
    نمیدانم شما موفق به دریافت نظرات من شده اید یا نه ؟

  8. رضا ( افغان )

    دریاب که از روح جــــــــدا خواهی رفت
    در پرده اسرار فنـــــــــــــا خواهی رفت
    می نوش ندانی از کــــــــــــجا آمده‌ای
    خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

    حکیم فرزانه ( عمر خیام )

  9. خواستم بگویم شخصیتی مثل دکتر همچو ستاره دنباله دار هالی است که هر 75 سال یک بار در اسمان ، ان هم برای مدتی کوتاه ظهور می کند. اینکه بتوانیم ان را بشناسیم درک کنیم و بهره ببریم زمان نیاز دارد که متاسفانه نتوانستم یا نگذاشتند از کمالات دکتر استفاده لازم را برداشت کنیم. کاش زمان به عقب بر می گشت ومن در حسینه ارشاد پای درس استاد حضور میداشتم باتشکر از همه دوستان و وفاداران دکتر

  10. حانیه ی زحمت بکش اگه میتونی ایات 36و37 سوره توبه رو ببین . دوم اینکه متوجه منطور من نشدی من در جواب رضا گفتم که اینکه بعضیا از دیگران برتر شدن بیامبر شدن و… چه ربطی به دین داره که از این طریق میخئای ثابت کنی اسلام کامل نیست.ی باره دیگه متنمو بخون. ولی قبول کن روزه ای که ما میگیریم هیچ سودی که از نظر بهداشتی نداره بلکه کلی هم ضرر داره.

  11. رضا ( افغان )

    تقدیم به ” حانیه جان ” که اینقدر در گیر و بندهای دین گره خورده اند !

    قومـــــــــــــی متفکرند اندر ره دین
    قومی به گـــمان فتاده در راه یقین
    میترسم از آن که بانـــــگ آید روزی
    کای بیخبران راه نه آنست و نه این

    «حکیم عمر خیام »

  12. شیر مادرتون حلالتون باشه
    خدارحمت کنه بزرگ مرد تاریخ ایران
    دوستت دارم شریعتی
    مخلص باوراتم

  13. آنجا کجاست؟که منطق تقتید است.کتاب دکور است.روزنامه تبلیغات است. ازادی میدان است. جمهوری خیابان است.استقلال تیم است.شعار اسان لست.شعور نایاب است.بینههای دست عار است بینه بر بیشانی افتخار است.دروغ حلال است شادی حرام است .اعدام اصلاح است اصلاح فساد است.نادان کامیاب است.درد مردم بی درمان است ریا ایمان است ایمان برای نان است .آنجا ایران است

  14. اینجا ایران است سرزمین من, جایی که ازادی فقط نام یک میدان است!
    خوشا بحال مسافرکشان میدان ازادی, جه ازادانه فریاد می کشند, ازادی… ازادی…
    و عابری خسته می پرسد, ازادی جند؟ و من شخصی را دیدم که سوال کرد, ازادی کجاست؟ گفتم رد کردی, ازادی قبل از انقلاب بود!!!


    سلام به همه,
    این از دکتر نیست, ولی اگه بود این جمله رو تایید می کرد

  15. دوستان عزیزمن بدنبال عکسی از دکتر هستم که مربوط میشه به کتاب اری اینچنین بود برادر که بردگان در حال بالا رفتن از چهره دکتر هستند .هر جا گشتم نیافتم .دوستانی که دارند لطفا ان را برایم ایمیل کنند با تشکر ایمیل من
    soroshzendgani@yahoo.com

  16. در جملاتی که علی (ع)در تمام عمرش گفت این جمله از همه رساتر،عمیق تر،زیباتر،اثربخش و آموزنده تر بود.کدام عبارت؟کدام جمله؟آن 25 سال سکوت علی است

    شیعه علی، علی وار بودن،علی وار اندیشیدن،علی وار احساس مسؤلیت کردن و انجام دادن و در برابر خدا و خلق، علی وار زیستن، علی وار پرستیدن وعلی وار خدمت کردن است.

    شریعتی

  17. سلام
    از همه دوستان می خوام که در قسمت یادگاری همین سایت یه جمله از خودشون به دکتر هدیه کنن.
    یا علی…

  18. سالها در مراسم دهه محرم شرکت کردم
    سالها به زیر منبر خطیبان رفتم و روزهای تاسوعا و عاشورا حرفهای تکراریشان را شنیدم و گریه های دروغینشان را شاهد بودم و به دروغ گریه کردم
    سالها از نوزده تا بیست و یک رمضان را سیاه پوشیدم و ظاهراً عزا دار بودم
    سالها هر انچه را مرجع تقلید گفت کور کورانه قبول کردم
    حال میدانم که تمام ان سالها را عبث گذرانده ام ، من از همان ابتدا به اینها اعتقادی نداشتم . این کارها را انجام میدادم تا در نظر دیگران پسری خوب و شایسته و مذهبی جلوه کنم
    خدایا مرا به خاطر تمام ریا کاری هایم ببخش
    خدایا ، ای پاک بی همتا ، من فقط به تو اعتقاد دارم . بعد از این اگر اشک بریزم فقط برای تو است نه غیر تو .
    ای مهربان ، ای غفور ، ای بخشنده ، مرا ببخش که کور کورانه و ندانسته عمرم به تذویر و تظاهر گذشته

    1. دوست خوب و عزیزم ، اقا حسن گل
      کاملاً به جا فرمودید :
      فقط و فقط ، ذات پاک و بی همتای پروردگار جهانیان
      خداوند همۀ ما را به خاطر انسان پرستی هایمان ببخشد

  19. خداوندا سالها در مراسمات محرم شرکت کردم وگاهی هم اشک ریختم (بخاطر فرزندان شهید امام)و چند بار هم گوسفندی را نذر کردم اما لباس مشکی هرگز نپوشیدم و کارهایم از روی ریا نبوده.در 21و 23 رمضان هم بجای اینکه گریه کنم(زیرا امام علی ع وقتی ضربت میخورند وفرق مبارکشان شکافته میشود میفرماید بخدای کعبه رستگار شدم.آیا رستگار شدن امام و شهید شدن و ملاقات با خدا گریه کردن دارد)سعیکردم در حد توانم حداقل به همسایه ام که مشکلات مالی دارند کمک کنم .وامید وارم به من توفیق دهی تا بتوانم فرد مفیدی باشم

  20. من نمی دونم منظور شما از آزادی چیه ؟ فقط می دونم اینم آزادیه که وقتی تو خیابونای این مملکت راه میری احساس امنیت می کنی نه مثله آمریکا یا کشور های اروپایی که یه دفعه یه نفر بدون خصومت قبلی از فرد خاصی همرو تیربارون کنه . آخرشم به خاطر کشتن 120 نفر فقط23 سال بره زندان.

  21. سمی عزیز میدونی منظورم از ازادی چیه؟منظورم لخت گشتن توی خیابون نیست.ازادی یعنی اینکه حرفتو بدون ترس از کشته شدن و زندان رفتن بزنی .بتونی از شخص اول مملکت بدون ترس انتقاد کنی مثل همون کشورهایی که اسمشو بردی.
    معلومه تا بحال گیر زورگیرها نیفتادی؟ فک میکنی اینجا خیلی امنیت بالاست؟ توکشور امریکا حمل اسلحه ازاده چقد شنیدی که همدیگر رو بکشن؟فک میکنی اگه اینجا اسلحه ازاد باشه چه اتفاقی میفته؟ ما فقط ی سری از مسایلی رو میدونیم که از اخبار و رسانهها شیدیم ولی از نزدیک ایا دیدیم؟پس بهتره اینجوری قضاوت نکنیم.

  22. سمی جان ، دوست گل و عزیرم
    من با حسن کاملاً موافقم
    امنیت در سوریه هم بود ، در مصر هم بود اما همراه با خفقان و جوی کاملاً دیکتاتوری .
    اینکه شما بتوانید در کمال امنیت ار این سر کشور به آن سر کشور سفر کنید ، آرادی نیست بلکه مثتاق آن خانۀ است که پدری زورگو و مستبد آن خانه را اداره میکند و بدون اجارۀ او حرف ردن هم قدغن است اما در حریم آن خانه میتوان با امنیت ار اتاقی به اتاق دیگر رفت ولی جرات میخواهد که کسی در ان خانه و یا بیرون ار خانه بر علیه آن پدر مستبد حرفی بگوید . چون او این آزادی را که حق مسلم اعضای خانواده است از آنها سلب کرده است .
    در افغانستان ، در زمان حکومت طالبان چنان امنیتی بر قرار بود که اگر کیفی مملو از پول را کنار خیابان رها میکردی ، احدی جرات نگاه کردن به آن کیف را نداشت چه رسد به اینکه آن را بردارد
    اما این آمنیت در فضایی کاملاً قرون وسطایی و جاهلانه بر قرار بود
    مردم حتی اختیار چهرۀ خویش را نیز نداشتند و بل اجبار بایدریش میگذاشتند .
    امید وارم ناراحتت نکرده باشم !

  23. سلام علیکم…
    بخدا اینا همه به سیاست ربط داره نه به اسلام.
    ما ها چندتا کتاب از علمای بزرگ راجب اسلام خوندیم؟همش از روی ناآگاهیه.کسایی که به پیامبر خدا ایمان ندارند آیا میتونن کتابی مثل قرآن رو بیارن؟کی میتونه؟این همه معجزه های علمی تو قرآن هست چرا نیمه ی خالی لیوان رو میبینیم؟آیا میشه اینا بیخودی باشه؟
    من جدیدا فهمیدم برای قطع کردن دست دزد 26 شرط وجود داره و قبل از این که بفهمم شک داشتم که عدالت باشه.مطمئنناما نمیدونیم.اسلام کامله.خواهش میکنم افکار نادرستمونو به بقیه منتقل نکنیم.اینقد ساده نگذریم تو این وبسایت افراد زیادی هستن که اینارو میخونن ممکنه عقیدشون از روی ناآگاهی عوض بشه.

    1. حانیه جان ، خواهر عزیز
      اولاً سلام ، امید وارم سابم و سرحال باشید !
      مدتی بود کم پیدا شده یودید ؟
      اما بعد ،
      خداوند به همه عقل داده ، هیچ کس عقیده اش از روی نا آگاهی تغیر نمیکند .
      من ، قران و بیشتر کتابهای فقهی اهل تسنن و اهل تشیعه خودمان را خوانده ام .
      در بین نظریات نویسندگان این کٌتب اختلافاتی است فاحش ، مثل فرق میان آسمان و زمین .
      هر کدامشان بنا به مصلحت و صلاح خویش از قرآن هزاران تفسیر ارائه داه اند .
      وقتی می فرمایید : ( ما ها چند تا کتاب از علمای بزرگ در مورد اسلام خوانده ایم ) ؛ هدفتان کدام علما است ؟
      همان علمای که طیق خواسته و مصلحت خویش فران را تفسیر میکنند ؟
      آنانی که دختر معصوم و بی گناه را به جرم داشتن رابطۀ نامشروع با پسزی ، سنگسار میکنند ؟ در حالی که سر لوحۀ کارشان لواطت است ؟
      آنانی که به خاطر از دست ندادن متصب و مقامشان و بنام دین و مذهب ، هر صدای مخالفی را در نطفه خفه میکنند ؟
      آنانی که تا بخواهی در مورد مبهمیات و تاریکی های دین ار آنان سوال کنی ، فوراً به کفر و ارتداد محکومت میکنند ؟
      کو آن عالم ؟ کجاست ؟
      من که مکارتر ، درغگوتر ، حیله گرتر ، حرام زاده تر ، درو تر ، خبیث تر و نا انسان تر از مٌلا و عالم دین سراغ ندارم !!

  24. سلام…
    نام کتاب هایی که شما خوندید؟و آدرس دقیق.(جلدو صفحه)
    نام علمایی که اینگونه هستند؟
    خداوندی که به ما و شما عقل داده با همان عقل هم میتوانیم افرادی مورد اطمینان پیدا کنیم. از جمله آقای محسن قرائتی و مکارم شیرازی.
    کتاب پرتویی از نور از آقای محسن قرائتی رو مطالعه بفرمایید امید وارم افکارتان عوض شود.
    و سوال :شما خدارا از کجا شناختید؟مطمئن هستید این چنین خدایی هست؟شاید ما خدایانی داشته باشیم؟و شاید خدا فرزندی همچون مسیح داشته باشد.اصلا خدا از کجا آمد؟مادران و پدرانمان خدا را از کجا شناختند؟آیا این شناخت فقط به خاطر این است که این نعمت ها آفریدگاری دارد؟(خدایا منو ببخش)

  25. وباز سوالاتم از شما که بی پاسخ ماند…
    ببینید جناب افغان بنده باعقیده ی شما هیچ کاری ندارم.فقط وظیفه ی بود که خداوند آن رادر دینش برایم گذاشته بود(امر به معروف و نهی از منکر)
    فقط از شما خواهش میکنم عقیده یتان را برای خود نگه دارید.
    عقیده ی غلط شما راه انحراف را نشان میدهد.
    من بیشتر از این نمیتونم با شما صحبت کنم چون صحبت های شما توهیین آمیز و ناراحت کنندس.شما در اسلام مرد پرور باشید و مادر اسلام عدالت طلب.کدام درست است را خدا میداند.
    باز هم از شما خواهش میکنم عقیده های غلط تان را برای خود نگه دارید.
    حسن.سمی. فری و شاید آقای ناظری بخاطر صحبت های پوچ شما عقیدشون عوض شده.فکر نکنید صحبت های شما درست است نه اینطور نیس حرف های شما غلط اسلام کامل است اون ماهستیم که کامل نیستیم و این را از اسلام میدانیم.وشاید در آینده خدارا بخاطر کارهایش مواخذه کنیم.این کار از انسان های نادانی همچون ما بر می آید!
    لطفا ه جایه اینکه افکارتان را فقط تایید کنیدو به دیگران منتقل کنید به دنبال پاسخشان هم بگردید. و صحبت هایتان با مدرک باشد.باتشکر…

  26. خواهر گٌل و اندیشمندم ، حانیه جان
    از کدام کتابها بگویم
    از « صحیح بخاری » یا « صحیح مسلم » و یا از « نهج البلاغه » اینها کتابهای است که بزرگان دین ما بر اساس یک قرآن انها را نگاشته اند.
    در تفاسیری که از قران در این کتابها ارائه شده اختلافات آشکار و روشنی وجود دارد، تا جای که در کتاب صحیح بخاری خداوند را به موجودی تشبیه کرده که دست و پا و گوش دارد . پناه بر خدای پاک و بی همتا
    راه زیاد دوری نمیرویم ، همین نمازی که ما پنج وقت در شبانه روز میخوانیم ، بر اساس یک دین و یک کتاب و به فرمودۀ یک خداوند به جا میاوریم اما در هر مذهب بنا به سلیقۀ شخصی بزرگان آن مذهب، به گونۀ متفاوت خوانده میشود
    ما شیعیان ، در سه وقت میخوانیم و با دستهای باز
    مردم اهل تسنن در پنج وقت میخوانند اما به اشکال گوناگون
    حنفی ها دستها را به سینه میچسپانند و پاهایشان جمع است
    مالکی ها دستهایشان باز است و پاها را نیز باز میگیرند
    و یا اذانی که باید در سرتاسر جهان اسلام به یک نوع خوانده شود
    رنگ به رنگ و گوناگون است
    خواهرم ، من در کتبی که توسط بزرگان دین به تحریر در آمده است ، اختلافات فاحش میبینم آنوقت شما مرا دعوت به خواندن کتابهای افراد شیاذ و حقه بازی چون « قرائتی » و « مکارم شیرازی » میکنید
    خداوند را از کجا شناختم ؟
    قبلاً هم جواب این سوال شما را داده بودم
    شناخت خداوند فطری است ، تمام موجودات خدا شناسی ذاتی دارند
    شخصی که هندو است و بت را میپرستتد ، هدف نهائی اش پروردگار است
    در دین مسیحیت هم گرچه عیسی را فرزند خدا میدانند ولی هدف نهائی اشان خود خداوند است
    برای درک وجود پاک و بی همتای پروردگار جهانیان لزومی ندارد که مسلمان زاده باشی و یا بودائی زاده و یا محتاج به نصائح و پندهای عدۀ شیاد و دروغگو باشیم که حاضرند سر به تن هیچ کس نباشد بلکه آنها چند روزی بیشتر بر مسندی بمانند.
    خواهرم ، میدانم که طرز تفکرم به مزاجتان خوش نمی خورد اما از خداوند می خواهم که دید شما را وسیع گرداند و امید وارم از محدودۀ دین و مذهب بیرون امده و طرق دیگر خدا شناسی را نیز در یابید

    1. شیادوحقه باز؟
      من خدارا از کتابش شناختم نه از فطرتی که درکتب درسی راجبش به دروغ گفته شده…
      یگانه بودن خدارا هیچگاه نمیتوان از ذات و…فهمیدنمیتوان فهمید کیست و چرا هست؟چرا ماهستیم؟علمش چیست؟فقط خدا مهربان است؟اصلا صفات خدا چیست؟فقط کافیه بفهمی خدا چرا مارو آفریده.واسه اینکه بگیم خدایا تورو میپرستم یعنی فقط خدا میخواس همینو بدونه؟مطمئننا خدا از ما کارایی میخواد.
      خداشناسی؟شما از خدا چه توصیفی دارید؟طرز تفکر غلط و باطل هیچوقت به مزاجم خوش نمی آید.
      آیا بت همان خدای ماست؟هدف نهایی خوده خداوند است؟یعنی هرچیزی را میتوان پرستید و هر صفتی رامیتوان به خدا داد؟
      افکار شما پیچیده و…است

      خیلی برام سوال که شما چند سالتونه و آیا افغانی هستید؟

  27. مدتی مرغ به لطف دولت خدمتگزار گرون شده بود اقای مکارم شیرازی فرمودند حالا اگه مردم مرغ نخورن چی میشه.خوب مردم نخورن. این سخن مثلا یک عالم هست به قول شما!حانیه

  28. شما معلومه اصلا تو جریان نیستی. تو جریان این که گفته بودن صحنه های خوردن مرغ رو تو فیلمها نشون ندین رو چی؟

  29. خواهر عزیز، خواهر دانشمند ، حانیه جان

    1- آری شیاد و حقه باز ، عالمانی که شما به گفته ها و نوشته های آنها استناد می ورزید ، به گمان من ، عدۀ درغگو و شیاد هستند.
    به گفتۀ اندیشمند آزاده و شهید بزرگوار « سید احمد کسروی » : ملاها یا به قول شما عالمان دین، ( عدۀ از افراد اجتماع هستندکه نه کشاورزی میتوانند و نه صنعت گری نه نجاری بلدند و نه خیاطی اینها نه دامداری میتوانند و نه مس گری و نه اهن گری بلدند نه میتوانند چیزی را کشف کنند و نه می توانند اختراعی بکنند . تنها کاری که بلدند ، رفتن به منبر و گریاندن مردم است و یا گفتن و نوشتن خرافات و اراجیف در کتابها ، این عده نانشان را با حقه و حیله بدست می آورند )

    2-یگانه بودن خدا را میتوان فطرتاً دریافت . شما به لیله القدر که اعتقاد دارید ؟ حتماً باید داشته باشید ، چون ظاهراً خودتان را فردی معتقد و دین شناس جلوه میدهید .
    طبق آیات قرانی ، در شب لیله القدر ، تمام کوها , درختان , حیوانات , ماهیان , و تمام آسمانها و زمین بر خدای پاک و بی همتا سجده میکنند . چرا ؟ علتش چیست ؟ آنها که هیچ کتابی ازعالمی نخوانده اند وکسی دراین مورد با آنها صحبت نکرده است چگونه دریافته اند که معبود بی همتای وجود دارد ؟چگونه به این ادراک رسیده اند که او آنها را آفریده و هم او است که لایق سجده و عبادت است ؟ من برایتان میگویم : فطرت و خدا شناسی ذاتی که در نهاد تمام موجودات هست آنان را به این طریق رهنمون میشود و باعث میشود درختان و حیوانات وحتی کوههای بی جان خداوند را دریابند . آن وقت ما که خودمان را اشرف مخلوقات قلمداد میکنیم نمیتوانیم خداوند را فطرتاً بشناسیم ؟

    3- خداوند از ما کارهای میخواهد
    من این گفتۀ شما را کاملاً تصدیق میکنم و با نظرتان موافق هستم
    خدا وند ما را انسان خلق کرده و میخواهد انسان بمانیم
    تنها خواستۀ خداوند از بندگانش همین یک چیز است « انسان وار زندگی کردن »

    4- از خدا چه توصیفی دارم ؟
    پاک و بی همتا است و فقط او را لایق پرستش و عبادت میدانم و در این خصوص احتیاجی به « کتاب » , « عالم دین »و یا احتیاج به شخصی که او هم مانند من یک انسان است و خطا کار که مرا « امر به معروف ونهی از منکر » کند ندارم . هر آنچه را قلبم « معروف » و « صواب » پندارد انجام میدهم و هر آنچه را قلبم « منکر » و « کریه» پندارد انجام نمیدهم

    5- پناه بر ذات پاک خداوند ! من هرگز چنین جسارتی نکرده ام و نه میکنم که بگویم ( بت ) همان خداوند است . من گفتم : فرد بت پرستی که بتها را میپرستد هدف نهائی اش از پرستش بتها رسیدن به خداوند است . همانند خود ما که امامان را وسیله رسیدن به خداوند قرار میدهیم ، بت پرست بتش را وسیله رسیدن به معبود بی همتا قرار میدهد . اگر کار بت پرست شرک باشد پس کار ما هم شرک است !

    6- خواهر عزیز ، من 26 سال سن دارم و همانگونه که شما میگویید : ( چو ایران نباشد تن من مباد )
    من هم میگوییم: ( افغانم و جانم فدای خاک پاک وطنم باد )

    اگر هم افکار من ( به تصور شما ) غلط است و به مزاجتان خوش نمی آید ، از من حقیر هیچ کاری ساخته نیست ، این بماند که افکار شما هم قرون وسطائی است و شاید به مزاج خیلی ها خوش نخورد !
    البته با احترام و عرض ارادت و ادب !!

  30. حانیه یاهانیه خانم وآقای رضا(افغان)چیزایی که درموردش بحث میکنین مشکل مانیست مشکلاتی بس سخت تر داریم حتی نمیدونیم چطور زندگی کنیم؟ زندگی کردن بلدنیستیم نباید زیاد به این چیزاگیربدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *