عصیان
نمی دانم چه آتشی ست ! احساس می کنم که تیغه ی ناپیدا و ناشناسی دیواره های درونم را میتراشد ، احساس می کنم از درون فرو می ریزم متلاشی میشوم . نه تنها با همه ی موجودات دنیا بلکه با همه حالات و ابعاد و خصوصیات خودم هم بیگانه شده ام . با عقلم …
نمی دانم چه آتشی ست ! احساس می کنم که تیغه ی ناپیدا و ناشناسی دیواره های درونم را میتراشد ، احساس می کنم از درون فرو می ریزم متلاشی میشوم . نه تنها با همه ی موجودات دنیا بلکه با همه حالات و ابعاد و خصوصیات خودم هم بیگانه شده ام . با عقلم …
دکتر عبدالحسین خسروپناه بیش از صد سال است که جوامع مشرقزمین با گذشتهی قرون وسطایی و سیر تحولات مغربزمین و انتقال آن به جهان نوین آشنا شدهاند این بیداری، متفکران مسلمان را در روند نوگرایی و پاسخ به پرسشهای متنوعی از جمله علل انحطاط و عقبماندگی قرار داد و جریانهای روشنفکری را در کشورهای اسلامی …
علی قاسمی چکیده: دربارهی استراتژی شریعتی آرای گوناگونی مطرح شده است. نویسندهی مقالهی حاضر راهکار پیشنهادی او را استقرار پروتستانتیسم اسلامی، با روایتی سازگار با وضعیت ذهنی و عینی جامعهی ایران، میداند در جوامعی که مذهب در حیات اجتماعی حضوری زنده و فعال دارد، شریعتی راهبرد اصلاح دینی را در فراهمآوری شرایط برای ورود به …
اهمیت روش از نظر شریعتی 17-1- شریعتی، با اشاره به ضرورت شناخت در قلمرو اعتقادات، به اهمیت روش در دستیابی به شناخت درست تأکید میورزد: شخصیت هر کس به میزان شناختی است که نسبت به اعتقادات خود دارد، زیرا اعتقاد، به تنهایی فضیلت نیست و اگر به چیزی که درست نمیشناسیم معتقد باشیم چندان ارزشی …
دکتر عبدالحسین خسروپناه بیش از صد سال است که جوامع مشرقزمین با گذشتهی قرون وسطایی و سیر تحولات مغربزمین و انتقال آن به جهان نوین آشنا شدهاند این بیداری، متفکران مسلمان را در روند نوگرایی و پاسخ به پرسشهای متنوعی از جمله علل انحطاط و عقبماندگی قرار داد و جریانهای روشنفکری را در کشورهای …
شریعتی: نقد مارکسیسم و تأثیر از مارکسیسم منبع: کانون اندیشه جوان – دربارهی نسبت اندیشههای شریعتی با مارکسیسم میتوانیم به سه گونه رابطه قائل باشیم: (۱) شریعتی اساساً مارکسیست بود و اسلام را پوشش آن قرار داده بود («منافق»)، یا در صورت دیگر، شریعتی مارکسیسم و اسلام را به هم آمیخته بود («التقاطی») و وزن …