زن عشق می کارد و کینه درو می کند

دکتر علی شریعتی

زن عشق می کارد و کینه درو می کند…
دیه اش نصف دیه توست و مجازات زنایش با تو برابر…
می تواند تنها یک همسر داشته باشد
و تو مختار به داشتن چهار همسرهستی ….
برای ازدواجش ــ در هر سنی ـ اجازه ولی لازم است
و تو هر زمانی بخواهی به لطف قانونگذار میتوانی ازدواج کنی …
در محبسی به نام بکارت زندانی است و تو …
او کتک می خورد و تو محاکمه نمی شوی …
او می زاید و تو برای فرزندش نام انتخاب می کنی….
او درد می کشد و تو نگرانی که کودک دختر نباشد ….
او بی خوابی می کشد و تو خواب حوریان بهشتی را می بینی ….
او مادر می شود و همه جا می پرسند نام پدر …
و هر روز او متولد میشود؛ عاشق می شود؛ مادر می شود؛
پیر می شود و میمیرد…
و قرن هاست که او؛ عشق می کارد و کینه درو می کند
چرا که در چین و شیارهای صورت مردش به جای گذشت،
زمان جوانی بر باد رفته اش را می بیند و در قدم های لرزان مردش؛
گام های شتابزده جوانی برای رفتن و درد های منقطع قلب مرد؛
سینه ای را به یاد می اورد که تهی از دل بوده و پیری مرد رفتن و فقط رفتن را در دل او زنده می کند…
و اینها همه کینه است که کاشته می شود در قلب مالامال از درد…!

و این رنج است

دکتر علی شریعتی

119 دیدگاه دربارهٔ «زن عشق می کارد و کینه درو می کند»

  1. سلام من نوشته های عزیزان را مطالعه کردم -خوبه تضاد بین ماها همیشه هست- بعد خدا زن و مرد را فراموش نکنین-هر کس دین خود را دارد و بهش ارزش و افتخار هم میکند-دین اسلام این دینی نیست که الان درجامعه امروزی موجود است اما قرآن همان هست و خواهد ماند-زن درسته فرشته است اما زن موجودی عجیب است که هنوز ناشناختهشده فقط خدا داند چه چیز خلق کرده و ما همیشه در پی اینیم ولی هیچ وقت موفق نخواهیم شد .مرد هم بنوبه خود -حرفی که دکتر شریعتی گفته درست و بجاست اما ما تابع دین اسلامیم نه تابع حرف دکتر-هر کسی را باید با علم و دیدگاهش شناخت .شریعتی ها هر چه دارند دیدگاه خود را میگویند آن هم بر گرفته از قران.تضاد هر چی با نظر قرآن برای خود طرف ارزش داره نه برای شخص دیگری.من خودم زن را در نگاهم فرشته میدانم ولی هیچ موقع راضی نبودم -ناقص عقل استو نمیشه انکار کرد .حالا مثال دکتر میگه زن بجز شوهر نمیتواند مرد دیگر انتخاب کند و یا مرد بیش از 4 تا قبل زدن این حرف اگه به قران مطالعه ای میکرد فکر نکنم این حرف را میزد.پس انسان همیشه ناقص است .

  2. باسلام به نظرمن کنترل کننده شخصیت زن همه زنان ومردان نیز همه مردان اگر زنان ومردان ما از کودکی آموزش داده شوندکه زنانه بودن یا مردانه بودنشان راحفظ کنندجامعه مارو به سوی این تنزلات نمیرفتا گه به دختربچه های ما حیا وعفت آموزش داده میشدهم ازطرف مدارس ومهدکودک ودانشگاهها ومخصوصاخانواده ها وهرزنی سعی میکرد مردخودشا نگه داره وفقط برای اون باشه وهرپسربچه ای رو از همان دوران کودکی تا بزرگسالی اموزش میدادیم که باید یک مرد واقعی باشه از ناموس وخانوادش حمایت کنه وبرای خانوادش ودین وکشورش باید تلاش کنه و برای همیشه زن ومردحامی هم بودن
    باگذشت وعشق در کناریکدیگه زندگی میکردند ونواقص یکدیگه روبرطرف زنگیییییییییییاواقعاقشنگ میشد مگه قرار یک مرد یایک زن چقدر عمرکنند که دنیا رو بهم دیگه سخت میگیرن …
    ایرانیان پایدار باشید وسربلند…بدرود

  3. درسته اسلام دین کامل و شادابیه و خدا هم آفریدگاره عادلیه ولی این رهبران اسلام هستند که دارن سو استفاده میکنند و همه چی به نفع مرد ایت. سفر میخوای بری اذن شوهر میخوان و عمل میخوای بکنی اذن شوهر میخوان مگه این شوهر صاحبه منه که اذن میخوان.شحالا شوهر همه غلطی میکنه بدون اذن زن یک دونه مهریه هست به نفع زن که اونم 1 قانون براش میزارن که دیگه ندن.

  4. اسلام در قرنی و در مردمانی ظهور کرد که هنوز که هنوز ه جهالت و نادانی در انها بیداد می کند .مردانی که شهوت خدای دوم آنهاست.و اما اسلام که مطابق میل این جاهلان ظهور می کند .میتواند ابزاری باشد برای اجرای عدالت در مردمان متمدنی چون ما ایرانیان .سعی کنید قبل از قضاوت اندیشه کنید.چند همسری سزاوار مردمان با تمدن و با اصالت نبوده و جز انسان های شهوت ران و بوالهوس حامی و پشتیبانی نداشته .این زندگی خاص حیوان هاست.پس اندیشه پند همسری هیچوقت در کشور ما نخواهد توانست جایگاهی پیدا کند .اصالت در خون ما ایرانیان است .ما برترین ملت دنیا هستیم .نه غرب و نه شرق.

  5. سلام
    بهتره ادامه مطلب دکترو در کتابش بخونیم شاید ادامه اش همه رو قانع کنه.وقبول کنیم در دوره ای از تاریخ زنان و در دوره ای دیگر مردان کوچک دیده شده اند اما همگی مخلوقات خداییمو خدا برای هر کدام ازما قدرت هایی گذاشته که در نوع خودبی نظیر است.
    زردتشتی مسیحی مسلمان …همه ی مردم همه آدمند وخطاکار.این روزای دنیا خطاهامون داره زیاد میشه چون همه احساس تنهایی می کنند زن ومرد درگیر گرفتاریهای دنیان و نگرانندو به جای پناه بردن به خدا به گناه پناه می برن بنظرم اگه مرد وزن های گناهکار(گناه صرفا هوسبازی نه، گناه کوچک شماردن حق بندگان خدا ,زیر پا گذاشتن حق فرزند ,زن ,شوهر) نبودند اینقدر بدبیبانه صحبت نمیشد.
    کاش همه بجای خودمون برمی گشتیم زنان کانون قدرت های عاطفی و مردان چشم پاک مدیر برآورده کردن نیازهای عاطفی زناننشان ومتقابلا خودشان(حتی باجیب های کم پول) وبا آرامش وساده زیستن به همسرمون عشق می ورزیدیم.مردان زنان را اسیر خود ندانند و زنان هم مردان را.(اصول اولیه ی اسلام واکثرادیان الهی برابری ایست)مرد وزن هرکس مسئول زندگی خودش است بکوشیم آدم باشیم وخدامونوبه داشتن بنده هایی مثل خودمون خوشحال کنیم.

  6. چرا نقش مادر بودن کم گرفته میشود ؟مادری که هیچوقت فرزند دار نشه می فهمه چه نعمتی و چه نقش مهمی ازاو گرفته شده فرزند آوردن وبزرگ کردن یک انسان کار هرکسی نیست این نقشو سبک نشماریم.دکتر از کوچیک شمردن نقش مادر می نویسنند.مادر ی(به معنای واقعی)را دست کم نگیریم.
    خانمهایی رو میشناسم که بهترین مدارک علمی رو دارن و تمام علمشونو به پای بهتر پرورش دادن فرزندشون ریختن.

  7. سلام
    تا حالا هرچی نظرات رو خوندم آقایون شاکی بودند از این مطلب .ولی این یک واقعیت محض است ودردناک من با شما اقا ی شاکی هستم اگر این موضوع برعکس بود اینقدر راحت راجع بهش حرف میزدید یا در جا طرف را سنگسار میکردید.

  8. زیاد خوشم نیومد چون فقط داره 1 سمت نیمه لیوان رو نشون میده هزار تا رنجم هست که مرد می کشه ولی زن از زیریش در رفته .مثل قانون هایه الان که مرد همیشه وظیفشه خرج زن رو بده حتی بعد تلاق.
    به نظر من مرد بیشتر مظلوم واقع شده.

  9. سلام
    به نظر من این جملات امکان ندارد که از دکتر شریعتی باشد و من خواهش می کنم رفرنس دقیقتری ارائه کنید تا بدانیم در کدام کتاب چنین جملاتی آمده است.
    هر اسلام شناسی می داند که دو برابر بودن دیه مرد کمک مالی به همسر اوست زیرا همسر او ضربه اقتصادی بیشتری نسبت به مردی که زن خود را از دست داده می برد و این کاملا منطقی است و به نفع زنان.

    1. خب شاید خانوم مجرد بود پدر و مادرش هم فقط اونو داشتن و احتیاج به پول داشتن

      من یکی رو میشناسم دختر بزرگ کرد شوهرش داد ، پسره معتاد از اب در اومد دختره درخواست ظلاق کرد چون هرکاری کرد پسره ادم نشد ، دادگاه بهشون گفت باید مهلت بذارن

      دختره روفت خونه مادرش
      2 هفته بعد یه روز پسره از دیوار اومده بود تو حیاط و دخرته بیچاره با خواهرش که تو حیات نشسته بودن رو با اسلحه بهشون شلیک کرد و دخرته بیچاره مرد
      رفتن دادگاه و پسره رفت زندان حالا دولت به خانواده مقتول(دختره) میگه برین 10 میلیون بیارین تا اعدامش کنم ؟
      به خدا عین حقیقتو نوشتم
      خداییش ایت عدالته ؟
      نمیگم مسلمان
      میگم انسان خودت قضاوت کن؟

  10. من زنم
    وهمان قدر از هوا سهم میبرم که ریه های تو سهم میبرند
    دردآور است که من آزاد نباشم تا تو به گناه نیوفتی
    تاسف بار است که باید لباس هایم را به میزان ایمان تو تنظیم کنم…

    تقدیم به تمامی زنان آزادی خواه

  11. پیدا کردن دلیل و فلسفه هر حکم خدا پسندیده و خوب است،اما ای کاش با علم کامل در مورد یک مسئله بحث کنیم و یا بحث را کسانی واگذاریم که اطلاعات کاملی در مورد دین خدا دارند و با دانستن صورت حکم خدا وانمود نکنیم که دلیلش را فهمیدیم، هر دستور ونصیحت الهی دلایل و ابعادی دارد که ما نتوانسته و نمی توانیم آن را کامل بفهمیم،وظیفه ما اینست که بفهمیم خدا از ما چه خواسته و به آن کامل عمل کنیم.نه فقط آن قسمتهایی که باذائقه مان هماهنگ است.
    البته پیچیده سخن گفتن هر چند منظور نهایی درست باشد این عواقب وبرداشتهای متفاوت را دارد.رسول خدا که برترین انسان ،بزرگترین عارف و نزدیکترین مخلوق به خداست همیشه ساده سخن میگفت و اگر کسی نصیحتی از او می خواست،به سادگی او را راهنمایی میکرد. همه ما یک وجه مشترک داریم و ان اینست که به دنبال حقیقت هستیم، و به خدا ایمان داریم،پس در بحثها به یکدیگر و عقاید یکدیگر توهین نکنیم.همتان را دوست دارم.

  12. اونموقع که زن عشق میکاشت مرد در حال خیانت کردن به زن بود.اونموقع که زن داشت بچرو بزرگ میکرد مرد در حال خیانت بود
    اونموقع که زن پیر شد و مریض بود بجای پول دوا دکتری که به زن بده داشت پول به زنه صیغه ایش میداد.وقتی هم زن مرد مرد نه تنها اشک نریخت بلکه سرش میچرخید دنبال یه زن دیگه.

  13. کاش اول یاد بگیریم خوب حرف بزنیم…
    خوب بحث کنیم…
    خوب نقد و خوب دفاع کنیم..

    به جای چالش

    سلام!

  14. اگر میدانستم ماندنت موقتیست هیچگاه محال را از خداوند تمنا نمیکردم….

    اگر میدانستم رفتنت حتمیست هیچگاه بابت هیچ اشک نمیریختم…

    اگرمیدانستم نگاهت /حرفهایت/ سکوتت/ بی معنیست و تنها عادتی بیش نیست.هیچگاه برای با تو بودن نذر نمیکردم….

    بی معرفت رفتی….؟

    نگاهم پشتت خشک شد …..نیم نگاهت را میخواستم…..جان دوباره بگیرم …..بیمعرفت رفتی؟

    دلم ماند … دلم در ماند …. مات شد…..مات رفتنت شد….

    بی انکه سیر شودازتو…….جان داد /مرد. پی علامت سوالی که جوابش چه بی منطق بود….

    کجا باید بگردم بدنبال راه فرار از خاطره هایت ….

    خاطره هایت درد است….معنای سکوت وبغضم را کجا جستجوکنم ؟

    کجا بگردم بدنبال فراموشی ات بی وفا….؟

    چگونه فراموشت کنم ….؟ صبر کن

    جواب سوالهای تکراری ام را بده بعد راهی شو

    قسم به قاصدکی که زیبایی اش جان داد در پی باد

    و چه بی ریا چه بیتوقع سپرد هرانچه ازپاکی اش بود …..

    من برایت همان قاصدک هستم

    جواب سوالهایم را بده بعد برو……

    ,و این قصه ی تکراری زنان ضعیفه صفت است در مقابل مردان قدرت دوست
    انجا که چه زیبا به جای پاسخ به دل شکسته شده ی زنان پشت میزنند بر لب روسپیان شهر بوسه…..

  15. زمونه عوض شده دیگه این حرفها درباره زن صدق نمی کنه :زنها در همه امور دخالت دارند .رک بگم مردها زن شدن …زنها مرد …

    1. بهتر زن ها لااقل انصاف دارن حقوق مردا رو رعایت میکنن ولی شما مردا در طول تاریخ خیلی از حقوق مارو پایمال کردین.مثلا قدیما چندتا زن میگرفتن ،یا زنو کتک میزدن اگه با نظر مرد مخالفت میکرد چون احساس مردی میکردن تقریبا زن هیچ اراده و اختیاری نداشت زن ها خیلی بهتر از مرد ها هستند

  16. اینو یکی از دوستان نوشته بود منم نوشتمش تا همه بدونن زن و مرد نداره هر دو مشکلات خودشونو دارن:

    مرد چه میکارد و چه درو میکند. ان موقع که زن عشق میکاشت مردکار میکرد و زن ان موقع که کینه درو میکرد مرد باز هم کار میکرد و هرچه درو میکرد بدون چشم داشتی تقدیم میکرد. ان دینی که میگفت دیه اش دو برابره توست و چهار زن حق اوست و تو محکومش میکردی همان دین برایت مهریه تعین کرد و تو تاییدش کردی و تبدیلش کردی به هزاران سکه. ان هنگام که فرزندی به دنیا آوردی و در خانه با او مشغولی بازی بودی مردی در دنیای وحشی بیرون زیر فشار کار له میشد تا تو و کودکت لبخند بزنید . نام خانوادگی پیشکشه تو اگر سهم بزرگیست . سهمه پدر چه بود ؟ وارثه درد های خانه و در انتها غریبه ای برای فرزندانش . مرد را به خیانت محکوم میکنی در حالی که روحش را به زنجیر کشیدی. آری روحه مرد وحشیست چون طبیعتش اینگونه بود . تو چه کردی؟ واژه ای خلق کردی به نام وفاداری و به یک ارزش تبدیلش کردی. تک همسری طبیعت توست. مرد چه ؟ او را وادار کردی با با خودش بجنگد . و فطرتش را سرکوب کند. و تو اسمه این را ارزش گذشتی و هرجا که مرد خودش میشد انگشت اتهام را به سمتش گرفتی و اورا یک حیوان خواندی .تمامی ارزشهای انسانی را مطابق با خلقت خودت تعریف کردی و انقدر تکرار کردی تا مرد هم باور کرد و با خودش جنگید. ان موقع که به چینو چروکهای خودت در اینه زل میزدی و با هر چروکی افسرده میشدی نگاهی به صورت مرد انداختی؟ کسی که وقتی از جهنم به خانه بر میگشت باید لبخند میزد و به حرفای تو گوش میکرد تا تو جهنم دیگری برایش نسازی . ان موقع که به زاویه بینی ات در اینه زل میزدی چه یا اینکه چرا وزنت یک کیلو اضافه شده . نگاهی به مردت کردی؟ موجودی فراموش شده در خانه. کسی که باید سختی میکشید و لبخند میزد مبادا به تو بر بخورد. و در انتها باز مقاله مینویسی و فریاد میزنی که حقت را میخواهی . شک دارم ذره ای به چیزی به نامه حقوق مرد حتی فکر کرده باشی . آری ان موقع که تو به حقوقت فکر میکردی مرد همچنان درو میکرد.

    1. سلام
      من فقط میخواستم بگم زن و مرد نداره تو هر دو تاشون هم خوب هست هم بد.محدود به جنسیت نیست.من میگم حتی اگه مرد یا زنی بد باشن با تغییر شرایط و وضعیت همونا میتونن بهترین باشن.اصلا اینطوری بگم از کجا میگیم یکی بده یکی خوب.داستان حضرت موسی رو خوندین که خدا بهش میگه بهترین فرد و انتخاب کن بعد وقتی اون فرد نهایتا انتخاب میشه بهش میگن برو بدترین فردو پیدا کن اون فرد بعد از کلی تحقیق یکی رو پیدا میکنه که تو بدی معروف بوده اما نهایتا میگه خودم بدترینم شاید جایگاه اون پیش خدا بالاتر از من باشه.(امیدوارم منظورمو از این داستان فهمیده باشید) من هیچ اعتقادی به هیچی نداشتم اما الان دارم.من خیلی زیاد کتاب میخونم و تحقیق میکنم و با اینا میگم الان اعتقاد دارم به شما هم پیشنهاد میکنم با این میزان اطلاعات هیچ وقت در مورد چیزی قضاوت نکنید لطفا!میدونم خیلیا به اسلام تعصب دارن خیلی ها هم قبول ندارن اما بیاین بدونه اینکه فکر کنیم اسلام اینا رو گفته روشون مطالعه و تحقیق کنیم.پیشنهاد میکنم یه نگاه به کتابای استاد مطهری هم بندازید.شرمنده زیاد حرف زدم…حرفام زیاده ولی بیشتر از این وقتتونو نمیگیرم ممنون

  17. سلام به نویسنده ی وبلاگ و همه ی‌ دوستان که
    در این گفتگو و بحث شرکت کردند برام یه سوالی‌
    پیش اومد بعد از این که این نظرات رو خوندم
    چرا هرکسی یعنی زن و مرد فقط حرف خودشو میزنه
    این میگه مرد فلان کرد زن کجا بود اون میگه زن فلان کرد
    مرد کجا بود هیچ وقت فکر نمیکنید و از روی منطق حرف نمیزنید
    و دارید به روی هم شمشیر میکشید نمیدونم چرا؟
    فقط میخوام یه کم فکر کنید هم حق با شماست و هم
    حق با زنهاست همونطور که مرد نباشه طبیعت ادامه پیدا نمیکنه
    و همین طور زن نباشه طبیعت ادامه پیدا نمیکنه پس
    همونطور مرد پادشاهی کرده و کشور ساخته همانطور هم زن
    پادشاهی کرده و کشور ساخته باز چی بگم مرد اگه بیرون کار
    میکنه زن هم در منزل کار میکنه هر دو سختی داره
    پس تصمیم میگیریم حق و حقوق زن و مرد یکسان است
    اگر فقط همدیگر رو درک کنیم حتما مثل من به نتیجه میرسید
    فقط قوانین و ایین گذشته بین زن و مرد تفرقه انداخته شما ها
    که نسل امروزی هستید پیشرفته تر از انسانهای گذشته هستید
    چرا یه کم بیشتر فکر کنید و منطقی باشید حتما به حرف بنده
    خواهید رسید شما ها فقط با تفرقه انداختن زندگی خودتون رو دارید
    سخت تر میکنید و به نسل اینده ضرر میرسانید پس بنده منتظر
    جوابهای شما در وبلاگ خودم هستم

    1. سلام وقت بخیر
      واقعا که گل گفتید

      خوشحالم که منطقی و واقع بینانه و مثبت نظر میدید

      منم با شما هم عقیده ام

  18. سلام به همه گی تان !
    به نظر من هم مرد و هم زن حقوق و اجبات در برابر هم دارند که اگر رعایت کنند زندگی میشه بهشت ولی اگر رعایت نکنند میشه جهنم. ولی مرد و زن باید شخصیت و از همه مهمتر این که تربیت خانوادگی داشته باشد تا رعایت حقوق همدیگر را بکنند.

  19. وای من عاشق شریعتی ام.
    ببین چه جور با یه متن کوتاه توجه این همه آدم رو جلب کرده…..

    راستی به عقاید و ادیان همدیگه احترام بذارید..

  20. سلام
    دوست خوب من فکر نمیکم که این صحبتهای شریعتی باشد. چرا ؟ چون جمله ( در محبسی به نام بکارت زندانی است و تو … ) کاملا غلط و اشتباه است زیرا این زندان نیست بلکه شرف و آبروی یک دختر و یا مادر است و افتخار یک دختر مسلمان است. سعی کنید جملاتی را که در وبلاگ می گذارید از یک منبع کاملا درست باشد.

    1. ببین همه ما به ابرو اعتقاد داریم
      منظور دکتر اینه که رمدها به راحتی خیانت میکنند
      قبل از ازدواج رابطه دارن
      اما اگر دختر یحتی 1 بار این خطا رو بکنه ایندش از دست رفته
      عزیزم ما همه زن هستیم ارزش زن بودن در بکارت نیست در وجودشه
      چرا خودمون هم عقاید مردها ی هوسران رو ترویج میکنیم؟؟؟؟؟؟

  21. دوستی که مسلمان هستی وادعای مسلمانی داری در مورد یک زرتشتی درست حرف بزن .احترام بگذار. اگر احترام را آموخته ای؟؟؟

  22. ما قبل از اینکه مسلمان باشیم انسان هستیم. بیاید با خودمون صادق باشیم. اگر اسلام میخوایم باید همه قوانینشو هم قبول کنیم. مثل صیغه، احکام دیه، ارث، کار کردن زن، حق نام گذاشتن روی فرزندان، و و و و و و و حتی در قرآن خطاب خدا به مرد ها هست نه زنها. چرا خودتون رو با این حرفها سر کار گذاشتید. شما یا به اسلام اعتقاد دارید که شریعتی هم جزوش هست. یا اعتقاد ندارید که چیزی بتونه از آسمان به زمین بیاد که دیگه شریعتی هم قبول ندارید. این وسط اونایی که فکر میکنن شریعتی یک برداشت عجیب غریب از دین هست که در اون هم میتونن دوست پسر داشته باشند و هم مانتو کوتاه بپوشن و هم به امام زاده برن و برای امام زمان نامه به ته چاه بندازن افراد خیلی خیلی خیلی خیلی جالبی هستند. با تشکر لطفا نظرتون رو در این مورد بدید.

    1. دوست عزیز..
      اسلام برای انسان ها فرستاده شده است نه انسانها برای اسلام و این اشتباه بزرگی است که متاسفانه بارها و بارها ما با آن روبرو شده ایم.
      من واقعا متوجه نشدم شما دنبال چه پاسخی می گردید. با انسانهایی زندگی می کنیم که هر یک اخلاق خاص خود و ایدئولوژی و ایده آل های خاص خود را دارد، درست یا غلط!
      هرکس به فراخور فهم و درجه درکی که دارد برداشت خاصی از اسلام دارد و این از ابتدا نیز بوده ، به قسمی که حتی پیامبر فرموده اند: اگر ابوذر می‏دانست آنچه را که در دل سلمان است، او را تکفیر می‏کرد یا می‏کشت..
      در واقع شاید کسانی دیگر نیز در مورد نظرات شما مخالف با شما باشند و نپذیرند آنچنان که شما فکر می کنید و این واقعیتی است که وجود داشته و دارد.

  23. باید باکره باشى، باید پاک باشى!

    براى آسایش خاطر مردانى که پیش از تو پرده ها دریده اند !

    چرایش را نمیدانى فقط میدانى قانون است، سنت است ، دین است

    قانون و سنت را میدانى مردان ساخته اند

    اما در خلوت مى اندیشى به مرد بودن خدا و گاهى فکر میکنى شاید خدا را نیز مردان ساخته اند!!

    من زنم …

    با دست هایی که دیگر دلخوش به النگو هایی نیست

    که زرق و برقش شخصیتم باشد

    من زنم …. و به همان اندازه از هوا سهم میبرم که ریه های تو

    میدانی ؟ درد آور است من آزاد نباشم که تو به گناه نیفتی

    قوس های بدنم به چشم هایت بیشتر از تفکرم می آیند

    دردم می آید باید لباسم را با میزان ایمان شما تنظیم کنم

    دردم می آید ژست روشنفکریت تنها برای دختران غریبه است

    به خواهر و مادرت که میرسی قیصر می شوی

    دردم می آید در تختخواب با تمام عقیده هایم موافقی

    و صبح ها از دنده دیگری از خواب پا میشوی

    تمام حرف هایت عوض میشود

    دردم می آید نمی فهمی

    تفکر فروشی بدتر از تن فروشی است

    حیف که ناموس برای تو …. است نه تفکر

    حیف که فاحشه ی مغزی بودن بی اهمیت تر از فاحشه تنی است

    من محتاج درک شدن نیستم / دردم می آید خر فرض شوم

    دردم می آید آنقدر خوب سر وجدانت کلاه میگذاری

    و هر بار که آزادیم را محدود میکنی

    میگویی من به تو اطمینان دارم اما اجتماع خراب است

    نسل تو هم که اصلا مسول خرابی هایش نبود

    میدانی ؟

    دلم از مادر هایمان میگیرد

    بدبخت هایی بودند که حتی میترسیدند باور کنند حقشان پایمال شده

    خیانت نمیکردند .. نه برای اینکه از زندگی راضی بودند

    نه …خیانت هم شهامت میخواست … نسل تو از مادر هایمان همه چیز را گرفت

    جایش النگو داد …

    مادرم از خدا میترسد … از لقمه ی حرام میترسد … از همه چیز میترسد

    تو هم که خوب میدانی ترساندن بهترین ابزار کنترل است

    دردم می آید … این را هم بخوانی میگویی اغراق است

    ببینم فردا که دختر مردم زیر پاهای گشت ارشاد به جرم موی بازش کتک میخورد

    باز هم همین را میگویی

    ببینم آنجا هم اندازه ی درون خانه ، غیرت داری ؟؟

    دردم می آید که به قول شما تمام زن های اطرافتان خرابند …

    و آنهایی هم که نیستند همه فامیل های خودتانند ….

    مادرت اگر روزی جرات پیدا کرد ازش بپرس

    از س.ک.س با پدر راضی بود ؟؟؟

    بیچاره سرخ می شود … و جوابش را …

    باور کن به خودش هم نمی دهد ………..

    دردم می آید

    از این همه بی کسی دردم می آید
    سیمین دانشور

  24. برای تاثیر گذاشتن بروی یک زن باید با اوخندید با او گریید به او توجه کرد به او دوستت دارم گفتم با او زندگی کرد او را درک کرد وبرای تاثیر گذاشتن بر روزی یک مرد کافیست عریان شوی. دوستان حالا چه دکتر شریعتی گفته باشه یانه هرکی گفته گل گفته زن فعلا موجودی است که درحقش ظلم شده آقایون همه چیز به نفع شماست پس فکر کنید ونظرتون رو بنویسد ممنونم

  25. به اینا کاری ندارم
    زن خوب صدتا مرد رو ارزش داره
    پدرم کاری برای من نکرد
    مادر ارزش ستایش را بعد از خدا داره
    مرد منم که 19 سالمه و خرج خانوادمو میدم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *