سخنان زیبا و تفکر انگیز دکتر شریعتی

رنجم نه دیگر تنهایی؛ که جدائی است    و    اضطرابم نه زاده بی کسی؛ که بی اوئی .
هبوط چاپ اول ص109

همان ناشناسی که دلم را با او آشنا می یافتم نگذاشت تا با این آشناها که دلم با آنها بیگانگی می کرد بمانم .
هبوط ، چاپ اول ، ص 116

مرا کسی نساخت، خدا ساخت
نه آنچنان که “کسی می خواست”،
که من کسی نداشتم.
کسم خدا بود،کس بی کسان.
او بود که مرا ساخت، آنچنان که خودش خواست.
نه از من پرسید و نه از “من دیگر”م.
من یک گل بی صاحب بودم.
مرا از روح خود دمید.
و بر روی خاک و در زیر آفتاب،
تنها رهایم کرد.
“مرا به خودم وا گذاشت”
کویریات-ص51

http://www.shariati.com/gallery/079.jpg

هر بار که این عکس دکتر را می بینم.. آه دِلَم تنها می شود..

 

مادرم می گفت که عاشقی یک شب است و پشیمانی هزار شب اما حالا هزار شب است که پشیمانم که چرا یک شب عاشقی نکردم

اگر تنها ترین تنهایان شوم باز هم خدا هست او جانشین تمام نداشتنهای من است.

زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که سالها به اجبار خواهیم خفت.

اخلاص:  یکتایی در” زیستن ” یکتایی در” بودن” یکتویی در “عشق”

حسین (ع) بیشتر از آب تشنه لبیک بود. افسوس که به جای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند وبزرگترین دردش رابی آبی نامیدند .

در نهان به آنانی دل می بندیم که دوستمشان داریم و در آشکار از آنانی که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی مان.

در عجبم از مردمی که خود زیر ظلمو ستن زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزاد زیست

چه بیهودگی عام و چه « برزخ» بی پایانی است « بهشتی » که در آن « او » نیست.  (هبوط چاپ اول، ص 18)

خدایا ! تو در آن بالا بر قله بلند الوهیتت ، تنها چه می کنی ؟
ابدیت را بی نیازمندی ، بی چشم به راهی ، بی امید چگونه به پایان خواهی برد؟
ای که همه هستی از تو است ، تو خود برای که هستی؟
چگونه هستی و نمی پرستی؟
چگونه نمی دانی عبودیت از معبود بودن بهتر است؟
نمی دانی که ما از تو خوشبخت تریم؟
ای خدای بزرگ ! تو که بر هر کاری توانائی !
چرا کسی را برای آنکه بدو عشق ورزی ،
بپرستی ،
بر دامنش به نیاز چنگ زنی ،
غرورت را بر قامتش بشکنی ،
برایش باشی ، نمی آفرینی؟
چرا چنین نمی کنی ؟
مگر غرورها را برای آن نمی پروریم تا بر سر راه مسافری که چشم به راه آمدنش هستیم قربانی کنیم ؟
خدایا تو از چشم به راه کسی بودن نیز محرومی ؟!   (گفتگوهای تنهایی ، ص 818)

هیچ نخواهد بود ، کلمه خواهد بود و آن کلمه خدا خواهد بود .
کلمه ای که دیگر ، هرگز وسوسه جستجوی مخاطبی را نخواهد داشت ،
کلمه ای که هرگز خود را به گفتن نخواهد آلود
(گفتگوهای تنهایی ص 761)

222 دیدگاه دربارهٔ «سخنان زیبا و تفکر انگیز دکتر شریعتی»

  1. سلام
    خداوکیلی یکم به حرفهای استاد فکر کنید ،
    استاد این حرفها را واسه پر کردن اوقات فراقت ما ها نزدند
    ((هر چه می خواهی باش فقط ادم باش))

  2. hاستادتنهابزرگیه که میتونم اسوده خاطربه شونه هاش تکیه کنم
    وبی نهایت دوست دارم که باتمام وجودراهش رو ادامه بدم یادش پایدارهمه ی اعصار

  3. krنقاب خردادی

    من اگه ببینم عشقم دکتر تو بهشت نیست
    که هست و آرامشو تو اون دنیا هم نداره

    واسش تو اون دنیا هم قیام میکنم

    من از وقتی با این سایت اشنا شدم

    مسیر زندگیم عوض شده
    دسته زحمت کشا اینجا رو میبوسم
    و با اجازتون این جملاتو نشرش بدیم تو هر جایی که چت میکنیم
    امیدوارم اینجا همیشه از بد خواهاش مصون بمونه .
    بای

  4. عرفان اروجي

    کاش انقدر شعور داشتم که درک میتونستم دیدگاهه دکترو نسبت به زندگی درک کنم ، فرشته (جناب دکتر علی شریعتی) یک اعجوبه بی نظیر تو دنیا بود…. عاشقشم

  5. تونستم ی سایت پیدا کنم که حرفای واقعی دکترو بنویسه.من تازه با دکتر شریعتی خوی گرفتم همچنین شمارو هم پیدا کردم.ممنون

  6. سلام مطالب خیلی قشنگیه… با تو تمام رنگ های این سرزمین را آشنا می بینم……
    کاش میدونستی چقدر دوست دارم حمید……………………….
    خوش باش ای عشق اهورایی من.

  7. کتر شریعتی معلم همه ماست. افتخار می کنم وقتی می بینم همه عاشق هستند. اما یه سوال؟ می خوام بدونم که ایا دکتر در مورد تنهایی ادما حرفی زدن؟

  8. محمد کشاورز

    بسیار عالی بودن افسوس که بزرگانی چون شریعتی خیلی زودتر از زمانی که می بایستی باشند زیستند ما اکنون به شریعتی ها و مطهری ها و هزاران هزار امثال آنان نیاز داریم در این برهه از زمان که علم خلاصه شده در ثروت

  9. بسیار عالی بود ولی واقعاٌ باید افسوس خورد که ما بزرگانمان را راحت از دست می دهیم و فراموش می کنیم.

  10. سلام
    خیلی ممنون لطف کردید که گفته های دکتر شریعتی اینجا گذاشتید اما
    چرا ما ایرانی ها همه اش داریم تلاش بی خودی میکنیم
    چرا واقعا تلاش نمی کنیم که گفته های دکتر شریعتی در زندگیمان استفاده کنیم فقط می شینیم می خونیم ومیگیم که قشنگه!!!!!!!!!

  11. دنیا را بد ساختند:
    کسی را ک دوست داری، دوستت ندارد
    کسی ک تو را دوست دارد، تو دوستش نداری
    اما کسی ک تو دوستش داری و او هم تو را دوست دارد
    با رسم و آیین زندگانی ب هم نمی رسید
    و این رنج است
    زندگی یعنی این

    “دکتر شریعتی”

  12. میگویند شیشه احساسی ندارد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اما وقتی روی شیشه مه گرفته نوشتم دوستت دارم ……………………………………………………………………………. شیشه ارام گریست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. من عاشق دکتر هستم توی دنیای که انسان بودن مرده علی شریعتی یه انسان بزرگه!!!!!!!!!!!!!!روحش شاد

  14. ببخشید که یک همچین سوال بی جایی می پرسم ولی میشه کد این نظرسنجی تون رو در اختیار ما و سایتمون هم بذارید.
    در ضمن خوشحال میشیم شما رو تو سایت خودمون(و البته خودتون) ملاقات کنیم.
    ممنون.

  15. سلام سخنان دکتر رو بیشتر کنید .ممنون
    خوب گوش کردن رو یاد بگیرید….
    گاهی فرصتها آهسته در می زنند…..

  16. ham narahatam ham motasefam vase unaei k vase jomlehaei k dostan az shariati gozashatan neveshatan khub bud dar hali k hata noghtehaei k shariati to ketabash gozashte setayesh bar angize

  17. محسن خیاط آزاد

    خیلی عالی و زیبا بودن امیدوارم بتونم به جهانیان هم ثابت کنیم که ما چه انسانهایی بزرگی داشته ایم.

  18. سخنان دکتر شریعتی بهترین درس برای یادگیری و بهتر زیستن است لطفا سخناشونو بیشتر بنویسید و در صورت امکان برایم از سخنان ناب و آموزنده ی ایشان ایمیل کنید . با تشکر از زحماتتان

  19. دکتر شریعتی و امثال ایشان عمری رو به روشنفکری گذروندن تا امثال من کمی به خود بیایم . بجای به به کردن و حرفای قشنگ زدن بهتره حرفاشونو تو زندگی جاری کنیم تا شاید کمی بتونیم روحشون رو شاد کنیم.ممنون

  20. وقتی پایت خواب می رود نمی توانی درست راه بروی لنگ می زنی!

    وقتی قلبت خواب می رود نمی توانی درست فکر کنی عاشق می شوی . . .

  21. مرسی خیلی زیبا بودن
    وقتی که دیگر نبود من به بودنش نیازمند شدم , وقتی که دیگر رفت من به انتظار آمدنش نشستم, وقتی که دیگر نمی توانست مرا دوست بدارد من اورا دوست داشتم, وقتی که او تمام کرد من شروع کردم, وقتی او تمام شد من آغاز شدم و چه سخت است تنها متولد شدن مثل تنها زندگی کردن است مثل تنها مردن…

  22. سخنان علی شریعتی حتی اگر هم عمل نکرده باشد خیلی زیبا است

    .لذت می برم میخوانم و سیرنمی شوم.

    90/07/11مهر ماه-ساعت 9:30 شب

  23. مهندس مهدی عارفی زاده

    بهتر است از علی (ع) بشنویم که مولای ما و استاد واقعی ما است:
    سخنان حضرت در فضیلت یاد خدا
    (213) (و من کلام له ( علیه‏السلام )) (قاله عند تلاوته‏

    رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ)إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَهِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَهِ وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَهِ

    وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِی الْبُرْهَهِ بَعْدَ الْبُرْهَهِ وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکَرِهِمْ وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقَظَهٍ فِی الْأَبْصَارِ وَ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَفْئِدَهِ

    یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللَّهِ وَ یُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ بِمَنْزِلَهِ الْأَدِلَّهِ فِی الْفَلَوَاتِ مَنْ أَخَذَ الْقَصْدَ حَمِدُوا إِلَیْهِ طَرِیقَهُ وَ بَشَّرُوهُ‏

    بِالنَّجَاهِ وَ مَنْ أَخَذَ یَمِیناً وَ شِمَالًا ذَمُّوا إِلَیْهِ الطَّرِیقَ وَ حَذَّرُوهُ مِنَ الْهَلَکَهِ

    وَ کَانُوا کَذَلِکَ مَصَابِیحَ تِلْکَ الظُّلُمَاتِ وَ أَدِلَّهَ تِلْکَ الشُّبُهَاتِ

    وَ إِنَّ لِلذِّکْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْیَا بَدَلًا فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَهٌ وَ لَا بَیْعٌ عَنْهُ یَقْطَعُونَ بِهِ أَیَّامَ الْحَیَاهِ

    وَ یَهْتِفُونَ بِالزَّوَاجِرِ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فِی أَسْمَاعِ الْغَافِلِینَ وَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِهِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْهُ

    فَکَأَنَّمَا قَطَعُوا الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَهِ وَ هُمْ فِیهَا فَشَاهَدُوا مَا وَرَاءَ ذَلِکَ فَکَأَنَّمَا اطَّلَعُوا غُیُوبَ أَهْلِ الْبَرْزَخِ فِی طُولِ الْإِقَامَهِ فِیهِ وَ حَقَّقَتِ الْقِیَامَهُ عَلَیْهِمْ عِدَاتِهَا

    فَکَشَفُوا غِطَاءَ ذَلِکَ لِأَهْلِ الدُّنْیَا حَتَّى کَأَنَّهُمْ یَرَوْنَ مَا لَا یَرَى النَّاسُ وَ یَسْمَعُونَ مَا لَا یَسْمَعُونَ

    فَلَوْ مَثَّلْتَهُمْ لِعَقْلِکَ فِی مَقَاوِمِهِمُ الْمَحْمُودَهِ وَ مَجَالِسِهِمُ الْمَشْهُودَهِ وَ قَدْ نَشَرُوا دَوَاوِینَ أَعْمَالِهِمْ وَ فَرَغُوا لِمُحَاسَبَهِ أَنْفُسِهِمْ عَلَى کُلِّ صَغِیرَهٍ وَ کَبِیرَهٍ أُمِرُوا بِهَا فَقَصَّرُوا عَنْهَا أَوْ نُهُوا عَنْهَا فَفَرَّطُوا فیهَا

    وَ حَمَّلُوا ثِقْلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا فَنَشَجُوا نَشِیجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِیباً یَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ

    لَرَأَیْتَ أَعْلَامَ هُدًى‏

    وَ مَصَابِیحَ دُجًى قَدْ حَفَّتْ بِهِمُ الْمَلَائِکَهُ وَ تَنَزَّلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکِینَهُ وَ فُتِحَتْ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أُعِدَّتْ لَهُمْ مَقَاعِدُ الْکَرَامَاتِ فِی مَقَامٍ اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فِیهِ فَرَضِیَ سَعْیَهُمْ وَ حَمِدَ مَقَامَهُمْ

    یَتَنَسَّمُونَ بِدُعَائِهِ رَوْحَ التَّجَاوُزِ رَهَائِنُ فَاقَهٍ إِلَى فَضْلِهِ وَ أُسَارَى ذِلَّهٍ لِعَظَمَتِهِ جَرَحَ طُولُ الْأَسَى قُلُوبَهُمْ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عُیُونَهُمْ

    لِکُلِّ بَابِ رَغْبَهٍ إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ یَدٌ قَارِعَهٌ یَسْأَلُونَ مَنْ لَا تَضِیقُ لَدَیْهِ الْمَنَادِحُ وَ لَا یَخِیبُ عَلَیْهِ الرَّاغِبُونَ

    فَحَاسِبْ نَفْسَکَ لِنَفْسِکَ فَإِنَّ غَیْرَهَا مِنَ الْأَنْفُسِ لَهَا حَسِیبٌ غَیْرُکَ

    ***

    از سخنان آن حضرت علیه السّلام است (در فضیلت یاد خدا و اوصاف آنانکه بیاد خدا مشغولند)
    که آنرا هنگام قرائت آیه رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ فرموده (س 24 ى 37) یعنى مردانى هستند که بازرگانى و خرید و فروش ایشان را از یاد خدا باز نمى دارد:

    1 خداوند سبحان ذکر و یاد خود را صیقل و روشنائى دلها قرار داد که بسبب آن (اوامر و نواهى او را) بعد از کرى مى شنوند، و بعد از تاریکى (نادانى) مى بینند، و بعد از دشمنى و ستیزگى فرمانبر مى گردند (رضاء و خوشنودى او را بدست مى آورند)

    2 و همواره براى خدا- که نعمتها و بخششهایش ارجمند است- در پاره از زمان بعد از پاره دیگر و در روزگارهایى که آثار شرائع در آنها گم گشته بندگانى است که در اندیشه هاشان با آنان راز مى گوید، و در حقیقت عقلهاشان با آنها سخن مى فرماید (همیشه بیاد خدا بوده از راه عقل و بینائى با او در گفتگو هستند) و چراغ (هدایت
    و رستگارى) را به روشنائى بیدارى و هشیارى در دیده ها و گوشها و دلها افروختند (یاد خدا چون چراغ دیده ها و گوشها و دلهاشان را روشن گردانید، لذا غیر او چیزى ندیده، غیر اوامر و نواهیش سخنى نشنیده، بغیر آنچه او خواسته دل نمى بندد)

    3 روزهاى خدا را (بمردم) یادآورى مى نمایند (سرگذشت پیشینیان را که بر اثر معصیت و نافرمانى تباه شده اند براى ایشان بیان میکنند تا عبرت گیرند) و (آنان را) از عظمت و بزرگوارى او مى ترسانند (مى گویند از خدا بترسید و مرتکب گناه نشوید که او حاضر و بینا است و بر هلاک شما قادر و توانا) آنان مانند راهنمایان در بیابانها هستند که هر که از وسط راه برود (بعدل و درستى رفتار کند) راه او را مى ستایند، و به رهائى (از گمراهى) مژده اش مى دهند، و هر که بطرف راست و چپ برود (در هر امر افراط و تفریط پیش گیرد) راه را براى او مذمّت کرده از تباه شدن بر حذرش مى دارند،و آنها با این اوصاف چراغهاى آن تاریکى ها (ى نادانى) و راهنمایان آن شبهه ها (ى گمراهى) هستند،

    4 و بتحقیق براى یاد خدا نمودن اهلى است که آنرا عوض دنیا فرا گرفته اند، و ایشان را بازرگانى و خرید و فروش از آن مشغول نمى سازد، روزهاى زندگانى را با یاد خدا بسر مى برند،
    و به سخنان منع کننده از آنچه خدا حرام و نهى فرموده در گوشهاى بى خبران بانگ مى زنند، و بعدل و درستى امر کرده خود آنرا انجام مى دهند، و از ناپسند (گفتار و کردار زشت) نهى نموده خود آنرا بجا نمى آورند،
    و (چنان بآخرت ایمان و یقین دارند که)
    5 گویا دنیا را بپایان رسانده و بآخرت وارد شده و در آنجا مى باشند، و آنچه در پى دنیا است (امور آخرت که دیگران از آنها آگاه نیستند) بچشم دیده اند، و مانند آنکه بر احوال پنهان اهل برزخ در مدّت اقامت آنجا آگاهند، و قیامت وعده هایش را بر ایشان ثابت نموده است (شکّ و تردید ندارند)
    پس پرده از آن اوضاع را از جلو مردم دنیا برداشته اند (آنچه را بنور ایمان و یقین دیده اند فاش کرده اند) بطورى که گویا ایشان مى بینند آنرا که مردم نمى بینند، و مى شنوند آنرا که دیگران نمى شنوند،

    6 و اگر آنان را در برابر عقل خود در مراتب پسندیده و مجلسهاى شایسته آنها تصوّر کنى (حالات عبادت و بندگیشان را بنظر آورى) در حالیکه دفترهاى محاسبه اعمالشان را باز کرده و براى رسیدگى بحساب نفسهاشان آماده اند بر هر امر کوچک و بزرگى که مأمور بآن بوده و
    کوتاهى کرده اند یا نهى از آن شده و تقصیر نموده اند،
    و گناهان سنگین خویش را بر پشتشان بار کرده از برداشتن آن ضعیف و ناتوان گردیده اند، و گریه را در گلو نگاه داشته اند، و (هنگام محاسبه) با گریه و زارى با خویشتن جواب و سؤال نموده اند، و جانب پروردگارشان از پشیمانیها و اقرار بتقصیر ناله و فریاد بر آورند (و طلب عفو و بخشش نمایند،
    خلاصه اگر ایشان را با این حالات در نظر آورى) نشانه هاى هدایت و رستگارى و چراغهاى تاریکى را خواهى دید که فرشتگان دورشان گرد آمده آرامش و آسودگى (از عذاب) بر آنها نازل گشته و درهاى (برکات) آسمان بروى آنان باز شده، و جاهاى ارجمند بر ایشان آماده گردیده در جائیکه خداوند بآنها مطلع و آگاه است، و از کوشش آنان (در وارسى حساب خود با خدا) راضى و خوشنود است، و روشن آنها را (در پشیمانى از گناهان) پسندیده است،

    7 در حالیکه بمناجات با خدا نسیم عفو و بخشش (از گناهان) را استشمام میکنند، ایشان گروگان نیازمندى بفضل و کرم خدا و اسیران تواضع و فروتنى به عظمت و بزرگوارى او هستند، بسیارى اندوه دلها و بسیارى گریه چشمهاشان را مجروح ساخته است،
    براى هر درى که راه رغبت و توجّه بسوى خدا است ایشان را دست کوبنده اى است (هر درى که باو راه دارد کوبیده در آن داخل میشوند) سؤال و درخواست از کسى مى نمایند که فراخیها پیش او تنگ نمى گردد (هر چند عطاء و بخشش نماید از دریاى جود و کرمش کاسته نمى شود) و خواستاران از او نومید نمى شوند،

    8 پس تو خود بحساب خویش برس، زیرا بحساب دیگران محاسبى غیر از تو مى رسد (از وارسى حساب دیگران سودى براى تو نیست، باید همیشه بیاد خود باشى و بحساب خویش بدقّت رسیدگى کنى).

    1. موافقم
      بدرستی که علی شریعتی از مکتب علی بود و همیشه مینالید از کسانی که راه اصلی را فراموش کرده اند .

  24. مهدی عارفی زاده ایوانی

    بهتر است از علی (ع) بشنویم که مولای ما و استاد واقعی ما است:
    سخنان حضرت در فضیلت یاد خدا

    از سخنان آن حضرت علیه السّلام است (در فضیلت یاد خدا و اوصاف آنانکه بیاد خدا مشغولند)
    که آنرا هنگام قرائت آیه رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ فرموده (س 24 ى 37) یعنى مردانى هستند که بازرگانى و خرید و فروش ایشان را از یاد خدا باز نمى دارد:

    1 خداوند سبحان ذکر و یاد خود را صیقل و روشنائى دلها قرار داد که بسبب آن (اوامر و نواهى او را) بعد از کرى مى شنوند، و بعد از تاریکى (نادانى) مى بینند، و بعد از دشمنى و ستیزگى فرمانبر مى گردند (رضاء و خوشنودى او را بدست مى آورند)

    2 و همواره براى خدا- که نعمتها و بخششهایش ارجمند است- در پاره از زمان بعد از پاره دیگر و در روزگارهایى که آثار شرائع در آنها گم گشته بندگانى است که در اندیشه هاشان با آنان راز مى گوید، و در حقیقت عقلهاشان با آنها سخن مى فرماید (همیشه بیاد خدا بوده از راه عقل و بینائى با او در گفتگو هستند) و چراغ (هدایت
    و رستگارى) را به روشنائى بیدارى و هشیارى در دیده ها و گوشها و دلها افروختند (یاد خدا چون چراغ دیده ها و گوشها و دلهاشان را روشن گردانید، لذا غیر او چیزى ندیده، غیر اوامر و نواهیش سخنى نشنیده، بغیر آنچه او خواسته دل نمى بندد)

    3 روزهاى خدا را (بمردم) یادآورى مى نمایند (سرگذشت پیشینیان را که بر اثر معصیت و نافرمانى تباه شده اند براى ایشان بیان میکنند تا عبرت گیرند) و (آنان را) از عظمت و بزرگوارى او مى ترسانند (مى گویند از خدا بترسید و مرتکب گناه نشوید که او حاضر و بینا است و بر هلاک شما قادر و توانا) آنان مانند راهنمایان در بیابانها هستند که هر که از وسط راه برود (بعدل و درستى رفتار کند) راه او را مى ستایند، و به رهائى (از گمراهى) مژده اش مى دهند، و هر که بطرف راست و چپ برود (در هر امر افراط و تفریط پیش گیرد) راه را براى او مذمّت کرده از تباه شدن بر حذرش مى دارند،و آنها با این اوصاف چراغهاى آن تاریکى ها (ى نادانى) و راهنمایان آن شبهه ها (ى گمراهى) هستند،

    4 و بتحقیق براى یاد خدا نمودن اهلى است که آنرا عوض دنیا فرا گرفته اند، و ایشان را بازرگانى و خرید و فروش از آن مشغول نمى سازد، روزهاى زندگانى را با یاد خدا بسر مى برند،
    و به سخنان منع کننده از آنچه خدا حرام و نهى فرموده در گوشهاى بى خبران بانگ مى زنند، و بعدل و درستى امر کرده خود آنرا انجام مى دهند، و از ناپسند (گفتار و کردار زشت) نهى نموده خود آنرا بجا نمى آورند،
    و (چنان بآخرت ایمان و یقین دارند که)
    5 گویا دنیا را بپایان رسانده و بآخرت وارد شده و در آنجا مى باشند، و آنچه در پى دنیا است (امور آخرت که دیگران از آنها آگاه نیستند) بچشم دیده اند، و مانند آنکه بر احوال پنهان اهل برزخ در مدّت اقامت آنجا آگاهند، و قیامت وعده هایش را بر ایشان ثابت نموده است (شکّ و تردید ندارند)
    پس پرده از آن اوضاع را از جلو مردم دنیا برداشته اند (آنچه را بنور ایمان و یقین دیده اند فاش کرده اند) بطورى که گویا ایشان مى بینند آنرا که مردم نمى بینند، و مى شنوند آنرا که دیگران نمى شنوند،

    6 و اگر آنان را در برابر عقل خود در مراتب پسندیده و مجلسهاى شایسته آنها تصوّر کنى (حالات عبادت و بندگیشان را بنظر آورى) در حالیکه دفترهاى محاسبه اعمالشان را باز کرده و براى رسیدگى بحساب نفسهاشان آماده اند بر هر امر کوچک و بزرگى که مأمور بآن بوده و
    کوتاهى کرده اند یا نهى از آن شده و تقصیر نموده اند،
    و گناهان سنگین خویش را بر پشتشان بار کرده از برداشتن آن ضعیف و ناتوان گردیده اند، و گریه را در گلو نگاه داشته اند، و (هنگام محاسبه) با گریه و زارى با خویشتن جواب و سؤال نموده اند، و جانب پروردگارشان از پشیمانیها و اقرار بتقصیر ناله و فریاد بر آورند (و طلب عفو و بخشش نمایند،
    خلاصه اگر ایشان را با این حالات در نظر آورى) نشانه هاى هدایت و رستگارى و چراغهاى تاریکى را خواهى دید که فرشتگان دورشان گرد آمده آرامش و آسودگى (از عذاب) بر آنها نازل گشته و درهاى (برکات) آسمان بروى آنان باز شده، و جاهاى ارجمند بر ایشان آماده گردیده در جائیکه خداوند بآنها مطلع و آگاه است، و از کوشش آنان (در وارسى حساب خود با خدا) راضى و خوشنود است، و روشن آنها را (در پشیمانى از گناهان) پسندیده است،

    7 در حالیکه بمناجات با خدا نسیم عفو و بخشش (از گناهان) را استشمام میکنند، ایشان گروگان نیازمندى بفضل و کرم خدا و اسیران تواضع و فروتنى به عظمت و بزرگوارى او هستند، بسیارى اندوه دلها و بسیارى گریه چشمهاشان را مجروح ساخته است،
    براى هر درى که راه رغبت و توجّه بسوى خدا است ایشان را دست کوبنده اى است (هر درى که باو راه دارد کوبیده در آن داخل میشوند) سؤال و درخواست از کسى مى نمایند که فراخیها پیش او تنگ نمى گردد (هر چند عطاء و بخشش نماید از دریاى جود و کرمش کاسته نمى شود) و خواستاران از او نومید نمى شوند،

    8 پس تو خود بحساب خویش برس، زیرا بحساب دیگران محاسبى غیر از تو مى رسد (از وارسى حساب دیگران سودى براى تو نیست، باید همیشه بیاد خود باشى و بحساب خویش بدقّت رسیدگى کنى).

    1. به اندازه معرفتت حرف بزن چیزی رو بنویس که از ته دلت قبولش داری نه چیزی که تو کتابا خوندی.خیلی ها کتاب میخونن ولی تعداد انگشت شماری واقعا مطالب رو میفهمن و در تمام زندگیشون الگو قرارش میدن.

  25. جالب بود :سال 89 در نمایشگاه کتاب کربلا _حرم امام حسین (ع) به کتابهای دکتر شریعتی برخوردکردم که به عربی ترجمه شده بودو در ایران چاپ میشد و در داخل پخش نمیشد.(خیلی تاسف خوردم _به گفته امام او از معلمین انقلاب بود.)

  26. مهندس علیرضاداغ کازرون

    ایاممکنه انسانی به این بزرگی دوباره دربین ماایرانی ها پیدابشه؟این همه…من که درحیرتم.
    باتشکرازتمام کسانی که درحفظ اثاراستادتلاش می کنند

  27. مهندس علیرضاداغ کازرون

    می خواستم بدونم ایا کسی راسراغ داریدکه بااین اندیشه ازاسلام برایم بگوید؟؟؟

  28. من رقص دخترکان هندی را بیشتر از محبت پدر و مادرم دوس می دارم
    چون پدر و مادرم به محبت عادت میکنند و دخترکان هندی با عشق می رقصند…

  29. سلام.
    من بیشتر مطالب و کتاب های دکتر شریعتی رو خوندم و سایت شمارو هم البته بااجازه شما توی وبم لینک کردم.وعضو سایتتون هم بودم که منتهی به دلایلی دیگه ایمیلم رو نمیتونم باز کنم…
    اما در مورد دکتر شریعتی باید بگم مثل اون دیگه پیدا نمیشه واقعا عارف بلند مرتبه ای بودند…
    مرسی از زحماتتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *