دکتر علی شریعتی و کربلا

نجوای دکتر شریعتی با حضرت زینب(س)

و شما دو تن، ای خواهر! ای برادر!

ای شما که به انسان بودن معنی دادید و به آزادی جان! و به ایمان و امید، ایمان و امید! و با مرگ شکوهمند خویش به حیات، زندگی بخشیدید .

آری ای دو تن!

از آن روز دردناک که خیال نیز از تصورش می هراسد و دل از دردش پاره می شود، چشم های این ملت از اشک خشک نشده است .

توده ما قرن هاست که در غم شما و در عشق به شما می گرید. مگر نه عشق تنها با اشک سخن می گوید.

یک ملت در طول یک تاریخ در اندوه شما ضجه می کند. به جرم این عشق تازیانه ها خورده و قتل عام ها دیده و شکنجه ها کشیده و هرگز برای یک لحظه نام شما دو تن از لبش و یاد شما از خاطرش و آتش بی تاب عشق شما از قلبش نرفته است. هر تازیانه ای که از دژخیمی خورده است، داغ مهر شما را بر پشت و پهلویش نقش کرده است.

ای زینب! ای زینب! ای زبان علی در کام!با ملت خویش حرف بزن.

ای زن! ای که مردانگی در رکاب تو جوانمردی آموخت! زنان ملت ما، اینان که نام تو آتش عشق و درد بر جانشان می افکند، به تو محتاج اند. بیش از همه وقت.

ای زینب! ای زبان علی در کام! ای رسالت حسین بر دوش! ای که از کربلا می آیی و پیام شهیدان را در میان هیاهوی همیشگی قدّاره بندان و جلادان همچنان به گوش تاریخ می رسانی . ای زینب! با ما سخن بگو .

جهل از یک سو به اسارت و ذلتشان نشانده است و غرب از سوی دیگر به اسارت پنهان و ذلت تازه شان می کشاند . و از خویش و از تو بیگانه شان می سازد . آنان را بر استحمار کهنه و نو , بر بندگی سنتهای پوسیده و دعوت های اپن , بر ملعبه سازان تعصب قدیم و تفنن جدید , به نیروی فریادهایی که بر سر یک شهر؛ شهر قساوت و وحشت می کوبیدی و پایه های یک قصر؛قصر جنایت و قدرت را می لرزاندی برآشوب!

تا در خویش برآشوبند و تاروپود این پرده های عنکبوت فریب را بدرند و تا در برابر این طوفان بر باد دهنده ای که به وزیدن آغاز کرده است، ایستادن را بیاموزند. و این ماشین هولناکی را که از او یک بازیچه جدید می سازد , باز برای استحمار جدید، برای اغفال جدید، برای پر کردن ایام فراغت و برای بلعیدن حریصانه آنچه که سرمایه داری به بازار می آورد و برای لذت بخشیدن به هوس های کثیف بورژوازی، برای شور آفریدن به تالارها و خلوت های بی شور و بی روح اشرافیت جدید و برای سرگرمی زندگی پوچ و بی هدف و سرد جامعه ی رفاه , در هم بشکنند!

و خود را از حرم های اصالت قدیم و بازارهای بی حرمت جدید به امامت تو ای زینب! نجات بخشند!

ای زینب! ای زبان علی در کام! ای رسالت حسین بر دوش!

ای که از کربلا می آیی و پیام شهیدان را در میان هیاهوی همیشگی قدّاره بندان و جلادان همچنان به گوش تاریخ می رسانی . ای زینب! با ما سخن بگو .

مگو که بر شما چه گذشت ؟ مگو که در آن صحرای سرخ چه دیدی ؟ مگو که جنایت در آنجا تا به کجا رسید ؟ مگو که خداوند آنروز عزیزترین و پرشکوه ترین ارزش ها و عظمت هایی را که آفریده است یکجا در ساحل فرات و بر روی ریگزارهای تفتیده بیابان طف چگونه به نمایش آورد و بر فرشتگانش عرضه کرد تا بدانند که چرا می بایست بر آدم سجده کنند .

تو خود شهیدی هستی که از خون خویش کلمه ساختی، همچون برادرت که با قطره قطره خون خویش سخن می گوید.

آری زینب! مگو که در آنجا بر شما چه رفت؟ مگو که دشمنانتان چه کردند؟ و دوستانتان چه کردند ؟

آری ای پیامبر انقلاب حسین! ما می دانیم. ما همه را شنیده ایم .

تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را، به درستی گذارده ای .

تو خود شهیدی هستی که از خون خویش کلمه ساختی، همچون برادرت که با قطره قطره خون خویش سخن می گوید.

اما بگو ای خواهر! بگو که ما چه کنیم ؟

لحظه ای بنگر که ما چه می کشیم ؟ دمی به ما گوش کن تا مصایب خویش را با تو بازگوییم .

با تو ای خواهر مهربان!

این تو هستی که باید بر ما بگریی. ای رسول امین برادر! که از کربلا می آیی و در طول تاریخ بر همه نسل ها می گذری و پیام شهیدان را می رسانی.

ای که از باغ های سرخ شهادت می آیی و بوی گلهای نوشکفته آن دیار را هنوز به دامن داری! ای دختر علی! ای خواهر! ای که قافله سالار کاروان اسیرانی! ما را نیز در پی این قافله با خود ببر.

منبع : تبیان

31 دیدگاه دربارهٔ «دکتر علی شریعتی و کربلا»

  1. خیلی عالی بود من عاشق دکتر شریعتی هستم
    و از شما کمال تشکر دارم که این سایت رو راه اندازی کردید و اندیشه زیبا دکتر را اشعه میدهید
    باز هم سپاس

  2. يك دردمند ايراني

    باید اذعان داشت که دکتر به خوبی توانسته بود این بزرگان عالم معنا و انسانیت و دین والای انسان را درک کند و به خوابی بر صفحه کاغذ بیاورند. روحش شاد.

  3. باتشکر از سایت دوکتور شریعتی که واقعآ چراغ هارا روشن نگهداشته است تا با نگهداشتن این چراغهای که از اسلام روشن شده افتخارداریم
    امیری از ولایت دایکندی افغانستان .

    1. ba salam doste aziz
      cheraghe dine tashaio ra emam hosein alaihe salam va yarane ba vafayesh negah dashte and doctor shariati ba vaseteh in ghiam va jan feshani emam hosein harfi bara goftan va naghdo va baresi darand lotfan asl ra faramosh nakonid va sai konid dar morede emaman mazlom va shahideman tahghigh konid ba tashakor abbas

  4. واقعا لذت بردم .خدایا دکتر را در بالاترین مرتبه ی بهشتت قرارده.
    من خیلی دنبال سخنرنیهای دکتر گشتم واقعا ممنون.
    اما این یکیو چطوری دانلود کنم؟لینکش نیست !
    ترو خدا بهم بگید ممنوووووووووووووونم

  5. محمدرضا غفورزاده

    سلام من مرید دکتر شریعتی هستم
    خیلی عالیه اما حیف کلیه کتاب های دکتر را روی سایت قرار بدید
    تا مردم نادان ابله ما بخوانند که شاید بفهمند
    یاباید حسینی مرد یا زینبی ماند … وگرنه یزیدی هستند

    ای دکتر ادامه راهت با نسل جوان من …ملاقات با تو در بهشت

    1. salam agha jan emam hosein namordeh hast ke shoma chenin minevisid emam shahid shod va ba shahdate khod va yarane bavafaiesh eslam ro rohi no va tazeh bakhshid ke ta alam alam hast emamemam hosein yadash afkarash az hame mohem tar dinash zendeh va payaneh mimanad dar tarikh.
      abbas

  6. مهدی حقبار

    بدون شناخت شریعتی شناخت اسلام وعلی کاری بس دشوار است
    ما افتخار می کنیم که علی شریعتی داریم و انگلستان نماینده قابیل او را به شهادت رساند

    1. ba salam doste aziz
      man kari be andishehaie doc shariati nadaram ishan ham yeki az andishmandan dinie ma ma bayad asl ra faramosh nakonim agha amir momenan ali alaihe salam ketabi darad be name nahjolbalagheh man fekr mikonam dostan behtar hast donbale asliate din bashand va ba ehteram esme emaman ma ro bebarand.

      1. مهدی حقبار

        با عرض سلام بنده بت پرست شریعتی نیستم ولی شریعتی تنها اندیشمند دینی نبود بلکه ایشان جامعه شناس مذهبی و محقق دینی بود که نشخوار عقاید دیگران را نمی کرد بلکه خود آزمایش کننده عقاید دینی بود.
        ایشان میفرماید هر کسی وقتی انقلاب میکند انقلابی است و اگر به حکومت رسید محافظه کار می شود تنها علی(ع) بود هم انقلاب کرد و هم به حکومت رسید انقلابی بود.

        1. ba salam doste aziz
          man be aghaied shoma ehteram mizaram amma mikham begam har kodam az in andishmandan ta hododi tavanestan khandane ahle beit ro beshnasan hich kas az in khandan shenakhte kameli nadareh be gheire az khodeshan agha amire momenan donbale enghelab nabod balkeh dar jahate ehiaie bashariat paziroft hokomat konad ma natavenstim ahle beit ra beshnasim ke hich natavanestim doshmanane ahle beit ra ham beshnasim har kasi bana be tafakore khodesh va eteghadate khodash be in khandane alahib dast be ghalam zadeh man motaghedam ta zohore hazrate hojat hich kas nemitavanad in khandan ra be bashariat shenasai konad ba tashakor

  7. با ارادت خاصی که نسبت به شریعتی دارم اما افکار صادق هدایت را بیشتر می پسندم مخصوصا مقاله ی اسلام چه به ما داد وچه از ما گرفت

  8. متشکر از عوامل سایت. شناخت عقاید و افکار دکتر کاری نیست که بتوان با خواندن چند کتاب یا باگوش دادن به چند سخنرانی بدان دست یافت باید دردمند باشی و رنج را که شریعتی از ان سخن میگوید حس کرده باشی…….. حتی پسر دکتر هم او را نشناخته . در صورت تبادل نظر با شماره تماس بگیرید09367946064 دوستار همدردان دکتر جواد

  9. خیلی عالی بود،متشکرم میخواستم این سخنرانی رو دانلود کنم دیدم لینکش نیست اگر لینکشو معرفی کنین یا بذارین ممنون میشم

  10. محمد تقي قرشي زاده

    سلام من روز های محرم این سخنان طلائی را زمانی می شنوم و می خوانم که عدهای گریه می کنند اما نمی دانند برای چه می گریند؟می گریند تا هدف این گریه هارا بفهمند اندیشه یشان در آنجا متوقف می شود از حسین فقط یک نماد مصیبت ساختند ؟
    به قول استاد حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود اما افسوس که بجای افکارش زخم های تنش را نشانمان دادندو بزرگترین درد اورا بی آبی نامیدند
    خداوندا ازاین فقر ما را رهایی بخش
    رهای بخش تا اشاره دست حسین به ماه ، به جای نگاه کردن به نوک انگشت حسین ،به ماه نکاه نماییم

  11. لطفا یه لینک واسه دانلود بذارید، اینجوری بهتره. ولی وقتی رو صفحه play میشه دیگه قابلیت save شدن نداره که…

  12. با سلام و عرض خسته نباشید به کلیه دست اندر کاران این سایت از اینکه زحمات فراوانی را در جهت تسهیل دانلود کتابهای الکترونیکی برای کاربران فراهم نموده اید تقاضای حقیر این است که کتاب حج شریعتی را هم در قسمت دانلود قرار دهید یا اینکه برای ایمیل این بنده ارسال فرمایند توفیق همه ی بزرگواران را از ایزد منان خواهانم

  13. دکتر عصاره ای از ایمان مومنان از صدر اسلام است در قرن ما

    روحش شاد
    و یادش گرامی باد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *