دسته‌ها
دانلود کتاب های الکترونیکی (pdf)

دانلود کتاب ابوذر غفاری، دکتر شریعتی

نام کتاب

ابوذر (دانلود+)

نويسنده

دکتر علی شریعتی

توضیح

شرح زندگی ابوذر غفاری از صحابه محمد پیامبر؛ وی پنجمین شخصیتی بود که به پیامبر اِسلام ایمان آورد

رمز عبور

www.tarikhema.ir

تهيه توسط

اني کاظمي

00000 حجم دانلود کتاب

2341 کيلوبايت (KB)

قالب کتاب

PDF – پي دي اف

منبع الکترونيکي

دانلود کتاب های دکتر شریعتی

دسته‌ها
دانلود کتاب های الکترونیکی (pdf)

دانلود کتاب های دکتر شریعتی

پس از مدت ها تلاش و کوشش توانستیم، سی و چهار (34) جلد از کتابهای دکتر شریعتی یا مرتبط با وی را منتشر سازیم. – اِنی کاظمی و سعید یسایی

مجموعه کامل تر این کتاب ها اینجا+ قابل دریافت می باشد

کتابهاي دکتر علي شريعتي

دانلود مجموعه کتابهاي دکتر علي شريعتي

نام کتاب

لينک دانلود کتاب

حجم

ابوذر

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2342 kb

با مخاطب های آشنا

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2724 kb

انسان و اسلام

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2402 kb

انتظار مذهب اعتراض

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

746 kb

عرفان برابری آزادی

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

399 kb

جهت گیری طبقاتی در اسلام

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

3788 kb

خودسازی انقلابی

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2441 kb

نیایش – کارل

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

318 kb

توحید و شرک

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

456 kb

زندگي علي پس از مرگش

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

1652 kb

فلسفه تاریخ

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

1420 kb

ابراهیم در کشاکش دوران

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

67 kb

سرود آفرینش

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2520 kb

علي تنهاست

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2151 kb

علي حقيقتي بر گونه اساطير

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2451 kb

آري برادر چنين بود

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

725 kb

بازگشت به خويشتن

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

1112 kb

فاطمه، فاطمه است

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2390 kb

گياه شناسي (سوره روم)

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

300 kb

هبوط در کوير

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2490 kb

اگر پاپ و مارکس نبودند

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

760 kb

مذهب عليه مذهب

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

5509 kb

نياز انسان امروز

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

973 kb

چه نيازيي علي هست ؟

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

882 kb

پدر و مادر، ما متهميم

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

1306 kb

پيروان علي و رنج هايشان

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

710 kb

تشيع علوي و تشيع صفوي

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

1998 kb

تشيع علوي صفوي (نسخه اسکن شده)

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

10.824 kb

شهادت

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

851 kb

پيام اميد به روشنفکر مسئول

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

923 kb

يک جلوش تا بينهايت صفرها

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

664 kb

خداحافظ شهر شهادت

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

341 kb

از دکتر علي شريعتي نویسان :

از شریعتی – دکتر سروش

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

1860 kb

شریعتی راه یا بیراهه ؟ – رضا علیجانی

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

2187 kb

کاربرد آیات قرآنی در اندیشه شریعتی – امیر رضایی

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

3788 kb

نامه هاي دکتر علي شريعتي

نامه به لويي ماسينيون

دانلود کتاب (جهت دانلود کليک کنيد)

325

با تشکر از کتابخانه اِنی در تاریخ ما : Http://PDF.Tarikhema.ir – دانلود کتاب

دسته‌ها
اسلام شناسی

تنها راه می رود، تنها می میرد و تنها برانگیخته می شود. یكبار دیگر ابوذر!

عکسی از دکتر علی شریعتی

نمایش «یكبار دیگر ابوذر» در سال ۵۱، درست یكی دوماه قبل از تعطیلی حسینیه، در زیر زمین ارشاد برگزار شد. این نمایش باعث ترس ساواك شد، به این دلیل كه تا زمان اجرای نمایش بعد به نام « سربداران» دانشجویان هنر دوست را تشویق می‌كرد تا نمایشنامه ابوذر را در دانشكده ها اجرا كنند، و حسینیه به همین دلیل برای همیشه بسته و تعطیل شد .

……………………..

دسته‌ها
بررسی و نقد ها

عقل‌ نقاد دينی‌ از نظر شريعتی

اهميت‌ روش‌ از نظر شريعتي‌

17-1- شريعتي‌، با اشاره‌ به‌ ضرورت‌ شناخت‌ در قلمرو اعتقادات‌، به‌ اهميت‌ روش‌ در دستيابي‌ به‌ شناخت‌ درست‌ تأكيد مي‌ورزد:

شخصيت‌ هر كس‌ به‌ ميزان‌ شناختي‌ است‌ كه‌ نسبت‌ به‌ اعتقادات‌ خود دارد، زيرا اعتقاد، به‌ تنهايي‌ فضيلت‌ نيست‌ و اگر به‌ چيزي‌ كه‌ درست‌ نمي‌شناسيم‌ معتقد باشيم‌ چندان‌ ارزشي‌ ندارد، بلكه‌ فضيلت‌ در شناخت‌ دقيق‌ چيزي‌ است‌ كه‌ به‌ آن‌ معتقديم‌. (55/28)

در اين‌ راستا، وي‌ از يكسو به‌ ضرورت‌ به‌ كارگيري‌ روشهاي‌ علوم‌ انساني‌ براي‌ شناخت‌ اسلام‌ توجه‌ دارد و از سوي‌ ديگر به‌ تعداد ابعاد دين‌ اسلام‌:

بديهي‌ است‌ براي‌ شناخت‌ اسلام‌ نمي‌توان‌ منحصراً يك‌ متد انتخاب‌ كرد، زيرا كه‌ اسلام‌ دين‌ يك‌ بعدي‌ نيست‌، اسلام‌ ديني‌ نيست‌ كه‌ فقط‌ مبتني‌ بر احساس‌ عرفاني‌ انسان‌ و محدود به‌ رابطه‌ي‌ انسان‌ و خدا باشد؛ بلكه‌ اين‌، يكي‌ از ابعاد دين‌ اسلام‌ است‌. براي‌ شناخت‌ اين‌ بعد بايد متد فلسفي‌ را پيش‌ گرفت‌، چرا كه‌ رابطه‌ي‌ انسان‌ و خدا در فلسفه‌- به‌ معني‌ انديشه‌ آزاد كلي‌ ماوراء علمي‌- مطرح‌ شده‌ است‌. بعد ديگر اين‌ دين‌ مسئله‌ زيستن‌ و زندگي‌ كردن‌ انسان‌ بر روي‌ خاك‌ است‌ كه‌ براي‌ تحقيق‌ در اين‌ بعد بايد از متدهايي‌ كه‌ در علوم‌ انساني‌ امروز مطرح‌ است‌ استفاده‌ نمود. اسلام‌ دين‌ تكاليف‌ فرد در زندگي‌ كردن‌ است‌. از طرفي‌، اسلام‌ دين‌ جامعه‌ ساز و تمدن‌ ساز نيز هست‌ كه‌ براي‌ شناخت‌ اين‌ بعدش‌ لازم‌ است‌ متدهايي‌ را كه‌ در جامعه‌ شناسي‌ و تاريخ‌ مطرح‌ است‌ به‌ كار برد. (56/28)

شريعتي‌ براي‌ شناخت‌ صحيح‌ اسلام‌ به‌ متن‌ و زمينه‌ي‌ تاريخي‌ به‌ عنوان‌ دو وجه‌ عمده‌ توجه‌ دارد:

دسته‌ها
مرگ شریعتی مقالات

مرثیه دکتر علی شریعتی به قلم شهید چمران

ای علی! همراه تو به کویر می‌روم؛ کویر تنهایی، زیر آتش سوزان عشق، در توفان‌های سهمگین تاریخ که امواج ظلم و ستم، در دریای بی‌انتهای محرومیت و شکنجه، بر پیکر کشتی شکسته حیات وجود ما می‌تازد.

ای علی! همیشه فکر می‌کردم که تو بر مرگ من مرثیه خواهی گفت و چقدر متأثرم که اکنون من   بر تو مرثیه میخوانم ! ای علی! من آمده‌ام که بر حال زار خود گریه کنم، زیرا تو بزرگتر از آنی که به گریه و لابه ما احتیاج داشته باشی!…خوش داشتم که وجود غم‌آلود خود را به سرپنجه هنرمند تو بسپارم، و تو نیِ وجودم را با هنرمندی خود بنوازی و از لابلای زیر و بم تار و پود وجودم، سرود عشق و آوای تنهایی و آواز بیابان و موسیقی آسمان بشنوی.می‌خواستم که غم‌های دلم را بر تو بگشایم و تو «اکسیر صفت» غم‌های کثیفم را به زیبایی مبدّل کنی و سوزوگداز دلم را تسکین بخشی.

می‌خواستم که پرده‌های جدیدی از ظلم وستم را که بر شیعیان علی(ع) و حسین(ع) می‌گذرد، بر تو نشان دهم و کینه‌ها و حقه‌ها و تهمت‌ها و دسیسه‌بازی‌های کثیفی را که از زمان ابوسفیان تا به امروز بر همه جا ظلمت افکنده است بنمایانم.

ای علی! تو را وقتی شناختم که کویر تو را شکافتم و در اعماق قلبت و روحت شنا کردم و احساسات خفته وناگفته خود را در آن یافتم. قبل از آن خود را تنها می‌دیدم و حتی از احساسات و افکار خود خجل بودم و گاهگاهی از غیرطبیعی بودن خود شرم می‌کردم؛ اما هنگامی ‌که با تو آشنا شدم، در دوری دور از تنهایی به در آمدم و با تو هم‌راز و همنشین شدم.


ای علی! تو مرا به خویشتن آشنا کردی. من از خود بیگانه بودم. همه ابعاد روحی و معنوی خود را نمی‌دانستم. تو دریچه‌ای به سوی من باز کردی و مرا به دیدار این بوستان شورانگیز بردی و زشتی‌ها و زیبایی‌های آن را به من نشان دادی.
ای علی! شاید تعجب کنی اگر بگویم که همین هفته گذشته که به محور جنگ «بنت جبیل» رفته بودم و چند روزی را در سنگرهای متقدّم «تل مسعود» در میان جنگندگان «امل» گذراندم، فقط یک کتاب با خودم بردم و آن «کویر» تو بود؛ کویر که یک عالم معنا و غنا داشت و مرا به آسمان‌ها می‌برد و ازلیّت و ابدیّت را متصل می‌کرد؛ کویری که در آن ندای عدم را می‌شنیدم، از فشار وجود می‌آرمیدم، به ملکوت آسمان‌ها پرواز می‌کردم و در دنیای تنهایی به درجه وحدت می‌رسیدم؛ کویری که گوهر وجود مرا، لخت و عریان، در برابر آفتاب سوزان حقیقت قرار داده، می‌گداخت و همه ناخالصی‌ها را دود و خاکستر می‌کرد و مرا در قربانگاه عشق، فدای پروردگار عالم می‌نمود…
ای علی! همراه تو به کویر می‌روم؛ کویر تنهایی، زیر آتش سوزان عشق، در توفان‌های سهمگین تاریخ که امواج ظلم و ستم، در دریای بی‌انتهای محرومیت و شکنجه، بر پیکر کشتی شکسته حیات وجود ما می‌تازد.

ای علی! همراه تو به حج می‌روم؛ در میان شور و شوق، در مقابل ابّهت وجلال، محو می‌شوم، اندامم می‌لرزد و خدا را از دریچه چشم تو می‌بینم و همراه روح بلند تو به پرواز در می‌آیم و با خدا به درجه وحدت می‌رسم. ای علی! همراه تو به قلب تاریخ فرو می‌روم، راه و رسم عشق بازی را می‌آموزم و به علی بزرگ آن‌قدر عشق می‌ورزم که از سر تا به پا می‌سوزم….


ای علی! همراه تو به دیدار اتاق کوچک فاطمه می‌روم؛ اتاقی که با همه کوچکی‌اش، از دنیا و همه تاریخ بزرگتر است؛ اتاقی که یک در به مسجدالنبی دارد و پیغمبر بزرگ، آن را با نبوّت خود مبارک کرده است، اتاق کوچکی که علی(ع)، فاطمه(س)، زینب(س)، حسن(ع) و حسین(ع) را یکجا در خود جمع نموده است؛ اتاق کوچکی که مظهر عشق، فداکاری، ایمان، استقامت و شهادت است.

راستی چقدر دل‌انگیز است آنجا که فاطمه کوچک را نشان می‌دهی که صورت خاک‌آلود پدر بزرگوارش را با دست‌های بسیار کوچکش نوازش می‌دهد و زیر بغل او را که بی‌هوش بر زمین افتاده است، می‌گیرد و بلند می‌کند!

ای علی! تو «ابوذر غفاری» را به من شناساندی، مبارزات بی‌امانش را علیه ظلم و ستم نشان دادی، شجاعت، صراحت، پاکی و ایمانش را نمودی و این پیرمرد آهنین‌اراده را چه زیبا تصویر کردی، وقتی که استخوان‌پاره‌ای را به دست گرفته، بر فرق «ابن کعب» می‌کوبد و خون به راه می‌اندازد! من فریاد ضجه‌آسای ابوذر را از حلقوم تو می‌شنوم و در برق چشمانت، خشم او را می‌بینم، در سوز و گداز تو، بیابان سوزان ربذه را می‌یابم که ابوذر قهرمان، بر شن‌های داغ افتاده، در تنهایی و فقر جان می‌دهد … .

‌ای علی! تو در دنیای معاصر، با شیطان‌ها و طاغوت‌ها به جنگ پرداختی، با زر و زور و تزویر درافتادی؛ با تکفیر روحانی‌نمایان، با دشمنی غرب‌زدگان، با تحریف تاریخ، با خدعه علم، با جادوگری هنر روبه‌رو شدی، همه آنها علیه تو به جنگ پرداختند؛ اما تو با معجزه حق و ایمان و روح، بر آنها چیره شدی، با تکیه به ایمان به خدا و صبر و تحمل دریا و ایستادگی کوه و برّندگی شهادت، به مبارزه خداوندان «زر و زور و تزویر» برخاستی و همه را به زانو در آوردی.
ای علی! دینداران متعصّب و جاهل، تو را به حربه تکفیر کوفتند و از هیچ دشمنی و تهمت فروگذار نکردند و غربزدگان نیز که خود را به دروغ، «روشنفکر» می‌نامیدند، تو را به تهمت ارتجاع کوبیدند و اهانت‌ها کردند. رژیم شاه نیز که نمی‌توانست وجود تو را تحمّل کند و روشنگری تو را مخالف مصالح خود می‌دید، تو را به زنجیر کشید و بالاخره… «شهید» کرد…

برگرفته از : http://www.edalatkhahi.ir/000299.shtml