دسته‌ها
سخنرانی های صوتی دکتر شریعتی

دانلود دکلمه نیایش های شریعتی

https://shariati.nimeharf.com/wp-content/uploads/2011/05/shariatiG.jpg


درباره این سخنرانی

بخشی از نیایش های معلم انقلابی، دکتر علی شریعتی، که توسط خانم سیده زینب صفوی اجرا شده است.

گوینده

سیده زینب صفوی

تاریخ سخنرانی

رمضان 1389

باز نشر

www.nimeharf.com

موضوع

شریعتی + نیایش ها +  دکلمه

حجم

6.7 مگا بايت (MB)

فرمت

MP3 – صوتی

گوش کنید

(دانلود نیایش+ کلیک کنید)


دسته‌ها
خاطرات شریعتی و حسینیه ارشاد طرحی از یک زندگی

اولین جلسه سخنرانی شریعتی در حسینیه ارشاد

علی که در آن هنگام به تدریس در دانشگاه مشهد مشغول بود در سال 1345 برای دیدار پدر که در آن زمان در تهران زندگی می کرد و شرکت در جلسات سخنرانی آقای مطهری و استاد شریعتی به حسینیه می آید و در حقیقت اولین جلسه معارفه با اعضای موسس و سخنرانان آنجا انجام می شود و دو سال بعد بنا به توصیه استاد مطهری ، علی اولین سخنرانی خود را تحت عنوان مخروط جامعه شناسی در حسینیه ایراد می کند .
آقای مهدی غنی که در این جلسه حضور داشته اند خاطره خود را از نخستین جلسه سخنرانی علی را بدین صورت بیان می کند :
(( در آن جلسه استاد محمدتقی جعفری ، آقای شاه چراغی ، محمد همایون و استاد مطهری حاضر بودند . من در کنار استاد جعفری نشسته بودم . در ضمن سخنرانی دکتر ، ایشان مرتب تحسین و تمجید می کرد و می گفت : مطالب ایشان بسیار عمیق است . استاد مطهری هم بسیار راضی بود و بنا شد ادامه پیدا کند ))1 .
آقای ناصر میانچی هم خاطره ای با همین مضمون دارد (( استاد محمدتقی جعفری که در جلسه حضور داشت نهایت تمجید و تعریف و خوشحالی خود را از بیانات دکتر شریعتی ابراز می کرد و همیشه می گفت دکتر از نوادر است . در این اظهارات در آن هنگام هیچ گله و اشکالی مطرح نبود ولی بعد از تکرار و استقبال حسادتها و موضع گیری شروع شد ))2 .

آقای علی دوانی خاطره جالبی از دیار خود با مرحوم مطهری در جلو حسینیه ارشاد دارد که خواندنی است :3
در همان ایام ، روزی طرف عصر در جاده قدیم شمیران مقابل خیابان دولت منتظر تاکسی بودم که به خانه ام واقع در خیابان امیریه بروم . اتومبیل سیاه رنگ دست دومی از جلویم گذشت و کمی جلوتر ترمز کرد .
دیدم شخصی عمامه سر از صندلی عقب اشاره می کند بیایم سوار شوم . شهید مطهری بود که به مسجد الجواد می رفت . سوار شدم و پس از سلام و احوالپرسی پرسیدم : خبر تازه چه دارید ؟
گفت : دیشب درست خوابم نبرد . پرسیدم : چرا ؟ استاد گفت : کتابی که گروه پیکار نوشته اند و جدایی خودشان را از سازمان مجاهدین خلق اعلام داشته اند دیده اید ؟ گفتم : نه .
استاد گفت : قبلا کتاب بیست و سه سال مدتها فکرم را به خود مشغول داشته بود و حالا این کتاب که باید جوابی به هر دو داد ، مبادا باعث تضعیف روحیه مردم و تشویش اذهان جوانها شود .
می گفت گروه پیکار در این کتاب نوشته اند : از اسلام پوسیده شما بریده ایم و دیگر اسلام شما رفوبردار نیست و چه و چه … استاد سخت ناراحت بود .
در این حال رسیدیم به مقابل حسینیه ارشاد . عصر جمعه بود و جمعیت زیادی از جوانان در جلو حسینیه اجتماع کرده بودند . جمعی روی پله ها نشسته و عده ای ایستاده و بقیه در حال آمد و رفت به حسینیه بودند . دختران دانشجو و خانمها با چادر مشکی و بیشتر با روسری از کنار و لابه لای جوانان به داخل حسینیه می رفتند اتومبیل شهید مطهری در ترافیک مانده بود .

1. پیام هاجر ، 1378 شماره 5
2. دکتر شریعتی در آیینه خاطرات ، ش لامعی ص 218
3. خاطرات من از استاد شهید مطهری ص 54
همین که جوانها او را دیدند با لبخندی معنی دار به وی نگاه کردند و او را که در اتومبیل نشسته بود و به مسجد الجواد می رفت به یکدیگر نشان دادند و در حقیقت مسخره می کردند که از دکتر برید و از حسینیه رفته و در مسجد الجواد جا گرفته است . گاهی هم خنده های بلند و تصنعی می کردند !
به استاد شهید که به آنها نگاه می کرد خیره شدم دیدم سخت ناراحت است . لحظه ای به آنها و حرکاتشان نگاه می کرد و لحظه بعد آهسته رو را برمی گردانید و به جلو خیره می شد . پیدا بود که در درون سخت ناراحت است .
همین که اتومبیل به راه افتاد گفت : فلانی ! نمی دانم متوجه جوانها در جلو حسینیه بودی ، دیدی چطور به من نگاه می کردند و حتی تمسخر می نمودند ؟
گفتم : تا حدی مبادا بیشتر ناراحت شود . استاد گفت : من این علی شریعتی و پدرش را که سخت دچار مضیقه مالی شده بودند – علی تازه از اروپا آمده بود و آه در بساط نداشت ، پدرش هم با ماهی هزار تومان حقوق بازنشستگی فرهنگی امرار معاش می کرد – به تهران آوردم در حسینیه سخنرانی کنند و مقاله بنویسند تا هم کمکی به انها بشود و هم جوانها را بیشتر به دین و مذهب متوجه سازند ولی حالا آنها با متصدیان حسینیه ساخته اند و کاری کردند که هم من از حسینیه رفتم و هم جوانهای مذهبی را این طور جسور و هتاک کرده اند که با یک روحانی که تا دیروز برنامه های تبلیغی حسینیه و جذب آنها به حسینیه را تنظیم می کرد این طور برخورد کنند !
اتومبیل به جلو مسجد الجواد در میدان 25 شهریور ( هفت تیر ) رسید . استاد که می خواست پیاده شود گفت : شما کجا می روید به خانه تان ؟ گفتم : بله . به راننده اش گفت : آقای دوانی را برسان به خانه و برگرد . گفتم : نه من هم از فرصت استفاده کرده با شما پیاده می شوم و نماز را همین جا می خوانم بعد به منزل می روم .
رفتم توی مسجد . آقای مرتضایی فر سلام کرد و چون مرا دید گفت : مومنین مهیای نماز شوید و بعد هم آقای دوانی منبر می رود .
گفتم : باشد .
نمازگزاران حدود 17 یا 18 نفر و بیشتر هم کارگران ساختمانی بودند که در ساختمانی در دست بنا نزدیک مسجد کار می کردند . چند زن هم در پشت پرده بودند .
نماز جماعت را پشت سر استاد نامی دانشگاه تهران و روحانی برازنده و استاد سابق فقه و فلسفه حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم که آن همه در داخل و خارج کشور صدا کرده بود با دو صف کوتاه کارگران ساختمانی برگزار کردیم .
بعد هم منبر رفتم . از آن جمع نصفی پای منبر نشستند و بقیه رفتند در همان وقت حسینیه ارشاد از دانشجویان دختر و پسر تهرانی و شهرستانی موج می زد و دکتر علی شریعتی دو سه ساعت حرف می زد و کسی هم خسته نمی شد !
پس از خاتمه منبر مختصر به تناسب جمعیت که فقط آقا و خانمی متشخص و آشنا را دم در دیدم که به آنجا آمده بودند و گرنه بقیه افراد ناشناس و ناوارد به اوضاع بودند ، پرسیدم : آقای مطهری ! کار حسینیه به کجا کشید ؟ گفت : نشد که نشد . هر چه کردم بین علمای مخالف و خشکه مقدسها و جوانان تندرو و حرکات شریعتی و هیئت مدیره حسینیه جمع کنم دیده نمی شود . تمام کاسه کوزه ها را هم بر سر من شکسته اند !

مقدسین مرا عامل آوردن دکتر شریعتی و سر و صداهای حسینیه ارشاد می دانند ، جوانان احساساتی و تندرو هم که شنیده اند من با تندروی و برخی افکار دکتر شریعتی موافق نیستم در مقابلم جبهه گرفته اند . هیئت مدیره حسینیه ارشاد هم نگاه به جو روز و موج جمعیت می کنند و آن را گرفته اند .

 

منابع :

کتاب  : طرحی از یک زندگی، پوران شریعت رضوی – (همسر دکتر علی شریعتی)

نشر الکترونیکی : وب سایت شریعتی در نیمه حرف.کام، اِنی کاظمی – (Shariati.Nimeharf.Com)

دسته‌ها
بررسی و نقد ها شریعتی و حسینیه ارشاد شریعتی و مطهری طرحی از یک زندگی

طرح ضابطه گذاری استاد مطهری برای سخنرانان ارشاد

سرانجام پس از برگزاری مراسم مذهبی (( حسینیه )) در ماه های شعبان و رمضان و مراسم حج مرحوم مطهری جلسه مکملی مرکب از همان اعضای بیست نفری تشکیل دادند و با ارائه متن ضابطه تهیه شده با همراهی آقای دکتر بهشتی که خط هر دو بزرگوار در دست است از حاضرین خواستند که تمامی مصوبه را بدون هیچ گونه تغییر یا تعویضی به تصویب رسانیده و جهت اجرا به هیئت مدیره رسمی حسینیه ارشاد ابلاغ نمایند2 .

مصوبه مزبور تحت عنوان (( ضابطه برای اشخاصی که به نحوی در برنامه های تبلیغی ، تحقیقی یا آموزشی حسینیه ارشاد می توانند شرکت کنند )) حول سه گروه سخنران که به مناسبتهای مختلف در حسینیه سخنرانی می کنند تنظیم یافته بود که برای هر گروه پنج ضابطه در نظر گرفته بود که در بند ج هر یک از مواد پنج گانه آن مسئله (( عدم تجاهر به فسق )) و (( پایبندی به تقوی و انجام فرائض مسلم و پرهیز از گناهان کبیره )) که از جمله خواسته های مورد نظر مرحوم مطهری بود گنجانیده شده و در ضمن با الحاق سیزده تبصره به مواد مزبور شرایط سخنرانان را برای حسینیه ارشاد روشن و مشخص می کرد3 .

در ذیل ضوابط مورد نظر هیئت مدیره و هیئت مشورتی چنین آمده است :

 

شرایط لازم برای گروه اول :

الف . صلاحیت علمی و فکری یعنی اطلاع کافی از مبانی اسلام و تعالیم آن در اصول و فروع و اخلاق و آشنایی به مقتضیات زمان

ب . صلاحیت اعتقادی یعنی عدم انحراف عقیدتی از عقاید اسلامی و مذهب امامیه

ج . تقوی یعنی پایبند بودن به انجام فرایض مسلم و پرهیز از گناهان کبیره

د . صلاحیت از نظر مشی سیاسی و اجتماعی

ه . هماهنگی سخنرانی از نظر فکری و محتوی با اهداف و بینش اسلامی حسینیه

 

 

1. همان

2. نشریه ارشاد ویژه نامه شماره 15 ص 105

3. همان صص 105 و 106 شریعتی خاطره طنزآمیزی از نوع واکنش محمد همایون در قبال طرح مرحوم مطهری برای سخنرانان ارشاد نقل کرده است : آخرین شبی که قرار بود این ضوابط در حضور هیئت امنا از جمله مرحوم همایون هم تصویب شود ضوابط را که ظاهرا ده تا بود خواندند از آقای همایون می پرسند که نظر شما چیست ؟ می گوید همه اش خوب است فقط یک شرط دیگر هم به آن اضافه کنید و آن این که کسی که در حسینیه سخنرانی می کند کچل نباشد . که اشاره به شریعتی داشت . چون همایون می دانست همه اینها به خاطر شریعتی است که او نباشد . خاطرات آقای محمود عمرانی مندرج در میعاد با علی ( یادواره هفدهمین سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی ) نشر تفکر سال 1373 چاپ اول ص 225

 

شرایط لازم برای گروه دوم :

الف . عدم اشتهار به انحراف فکری و عقیدتی نسبت به مبانی دین اسلام

ب . صلاحیت علمی نسبت به کاری که بر عهده می گیرند .

ج . عدم تهاجر به فسق

د . صلاحیت از نظر مشی سیاسی و اجتماعی

ه . هماهنگی کاری که انجام می دهند با اهداف حسینیه

شرایط لازم برای گروه سوم :

الف . عدم اشتهار به انحراف فکری و عقدیتی نسبت به مبانی دین اسلام

ب . صلاحیت برای اجرای برنامه ای که عهده دار می شود .

ج . عدم تجاهر به فسق

د . صلاحیت از نظر مشی سیاسی و اجتماعی

ه . هماهنگی برنامه از نظر محتوی و کیفیت اجرا با اهداف حسینیه

بدیهی است که مواد فوق جهت مرحوم کردن علی از سخنرانی در حسینیه ارشاد تنظیم شده بود که حلقه مرحوم مطهری مفاد آن را نوشته بود . حلقه مزبور پس از تدوین ضوابط تعیین صلاحیت بر اعمال شدید و اکید و فراگیر این ضوابط که به معنای کنار گذاشتن شریعتی بود پافشاری کردند1 . که این بر خلاف نظر و سلیقه هیئت مدیره رسمی حسینیه ارشاد و اکثریت مشاورین شرکت کننده جلسات یاد شده بود . چرا که اینان به یقین دریافته بودند که اجرای چنین ضوابط سخت و محدود کننده ای نه تنها امور تبلیغی       (( حسینیه )) را به وقفه و رکود خواهد کشانید بلکه معدود محققین را هم که در شرایط سخنرانی و دشوار زمان خود هنوز هم در کنار حسینیه باقی مانده اند از دست خواهد داد2 .

به گفته اقای میانچی :

حسینیه ای که در طول چندین سال فعالیتش توانسته بود فقط دو جلد کتاب محمد ( ص ) خاتم پیامبران را نشر دهد و هیچ یک از سخنرانیهای القا شده در حسینیه را با وجود آنکه همگی سخنرانان آن دست چین شده و از دوستان خود استاد بوده اند قابل چاپ و نشر تشخیص داده نشده و جلد دوم کتاب محمد ( ص ) خاتم پیامبران نیز با استقبال چندانی مواجه نگردیده و اگر جلد اول آن به چاپهای مکرر بعدی رسیده است عمدتا ثمره مقالات هجرت تا وفات و سیمای محمد ( ص ) اثر دکتر شریعتی بوده است . اکنون در شرایط برقراری حلقه ضوابط سخت و دشوار پیشنهاد استاد چگونه می توان حسینیه را به سطح عالی علمی و تحقیقی رسانید 3 .

1. رهنما ص 364

2. نشریه ارشاد ویژه نامه شماره 15 ص 107 . آقای میانچی یادآور می شود که گرچه مدیریت حسینیه ارشاد مکرر از استاد مطهری شنیده بود که مایلند موسسه را به صورت یک موسسه تحقیقی و تبلیغی در سطح بسیار عالی که جوابگوی نیازهای فکری جامعه تکان خورده آن روز باشد درآوردند و حتی با ادامه فعالیتهای تحقیقاتی آرام و دور از جنجال به یک (( الازهر )) ثانی تبدیل نماید ولی همواره در این تردید باقی مانده بود چگونه و با همکاری چه کسانی ؟!

3. نشریه ارشاد ویژه نامه شماره 15 ص 107

 

منابع :

کتاب : طرحی از یک زندگی، پوران شریعت رضوی – (همسر دکتر علی شریعتی)

نشر الکترونیکی : وب سایت شریعتی در نیمه حرف.کام، اِنی کاظمی – (Shariati.Nimeharf.Com)

 

 

تبلیغ : بازار بورس فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان با گردش مالی روزانه حدودا 1/9 ترليون دلار ميباشد.
Forex مخفف Foreign Exchange ميباشد كه معادل فارسي آن تبادل ارزهاي خارجي ميباشد به بيان ساده تر خريد يك ارز و فروش ارز ديگر به عنوان مثال وقتي شما دلار ميخريد در اصل ريال خود را فروخته و به دلار تبديل كرده ايد.

برعکس بازارهای سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارند، معاملات در بازار جهانی ارز در مکان خاصی متمرکز نشده است اين بازار مكان فيزيكي ندارد و به اصطلاح به آن Over The Counter مي گويند . بازار بورس فارکس یک بازار بین بانکی می باشد که در حقیقت معاملات بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیکی (SWIFT OR INTERNET) هدایت و کنترل میشود. البته شبکه سوئیفت توسط بانکها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زبان مشترک بانکداری بین المللی شبکه سوئیفت می باشد.

SWIFT: Society Worldwide Interbank Financial Telecommunication

حجم عظیمی ازاین معاملات ارزی به جای نقل وانتقال واقعی ارز ، ازطریق بدهکار و بستانکار کردن حسابهای بانکی انجام می شود. با توجه به اینکه همه ملل بسوی جهانی سازی اقتصاد پیش می روند و همه فعالیتهای اقتصادی نهایتا باید به پول برگردانده شود، بنابراين فعالیت این بازار ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نمی شود!
به طور خلاصه متوليان اصلي اين بازار را عمدتا بانکهاي مرکزي و تجاري کشورهاي مختلف ، شرکتها ، کارخانه ها ،واحدهاي وارداتي و صادراتي معتبر و حتي افراد عادي در سراسر جهان تشکيل مي دهند . بطوريکه امروزه اين بازار يکي از فعالترين بازارهاي اقتصادي و مالي جهان به شمارمي آيد.
عدم وجود یک مکان فیزیکی، بازار بورس فارکس را به یک بازار 24 ساعته تبدیل کرده که با بازگشایی هر یک از مراکز مالی در جهان، این بازار پیش می رود به طوری که معاملات ارزی در طول شبانه روز تنها با یک تلفن یا با استفاده ازشبکه اینترنت امکان پذیر است.
سیکل بازگشایی مراکز مالی جهان بدین ترتیب می باشد : نیوزلند- سیدنی- توکیو- هنگ کنگ- سنگاپور- بحرین- فرانکفورت- زوریخ- پاریس – لندن- نیویورک- شیکاگو و لس انجلس . اما بزرگترین و مهمترین مرکز مالی بازار بورس جهانی ارز ، لندن است . بعد از لندن بازارهای ارزی نیویورک وتوکیو قرار دارند در سایر مراکز مالی معاملات کوچکتری صورت می گیرد.
بنابراین بر خلاف سایر بازارهای مالی جهان، بازیگران بازار می توانند در طول 24 ساعت از هر گونه حوادث سیاسی، اقتصادی واجتماعی که باعث نوسان در این بازار میشود، استفاده کنند ( به جز شنبه و یکشنبه ) .
در این بازار ارزهایی انتخاب میشوند که همیشه عرضه و تقاضا در مورد آن ارز وجود دارد و پاسخگوی نیازهای بین المللی هستند ،همچنین ارز کشورهایی که دارای دولتهای با ثبات و تورم پایین هستند.
امروزه بیش از 85% معاملات روزانه بر روی ارزهای اصلی ( دلار امریکا، ین، یورو، پوند انگلیس، فرانک سویس، دلار کانادا، دلار استرالیا ) صورت می گیرد.

بازار فاركس حدودا از سال 1971 به صورت جهاني به راه افتاد. در آن زمان معاملات توسط تلفن و يا فاكس انجام ميشد و از حدود 1998 اين تجارت از طريق اينترنت نيز امكان پذير شد.

* مثالي براي درك راحت تر نحوه خريد و فروش در اين بازار و جابه جا شدن پول:
جابه جا شدن پول به صورت الكترونيك زياد هم پيچيده نيست و امروز تقريبا اكثر مردم ايران با آن سر و كار دارند حتما شما داراي يك حساب عابر بانك در يكي از بانكهاي ايران هستيد و نحوه عملكرد آنرا نيز ميدانيد شما به وسيله عابر بانك ميتوانيد در هر لحظه از شبانه روز پول خود را به حساب فرد ديگري توسط دستگاه خود پرداز بانك مربوط بفرستيد در اين زمان عملا پولي ميان 2 بانك رد و بدل نميشود بلكه همه چيز به صورت الكترونيك و بين 2 كامپيوتر اتفاق مي افتد پول از حساب شما كم و به حساب فرد ديگر اضافه ميشود اما هيچ چيز فيزيكي در كار نيست و همه چيز الكترونيكي ميباشد در بازار جهاني فاركس نيز دقيقا همين اتفاق توسط يك نرم افزار و كامپيوتر شخصي شما و كارگزار اتفاق مي افتد . در مثال قبل ميتوان بانك را همان كارگزار و دستگاه خود پرداز را كامپيوتر شخصي شما و نرم افزاري كه روي دستگاه خود پرداز نصب گرديده همان نرم افزار كارگزار بازار فاركس دانست .

دسته‌ها
اسلام شناسی دانلود کتاب های الکترونیکی (pdf)

دانلود کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی

نام کتاب

تشیع علوی و تشیع صفوی(دانلود+)

تشیع علوی و تشیع صفوی نسخه اسکن شده(دانلود+)

نويسنده

دکتر علی شریعتی

موضوع

مسئولیت + تاریخ + سخنرانی + اسلام + شیعه + تشیع + علوی + صفوی + تحریف + پوستین وارونه



تایپ و تهيه توسط

اني کاظمي

00000 حجم دانلود کتاب

1.420 کيلوبايت (KB)

قالب کتاب

PDF – پي دي اف

منبع الکترونيکي

دانلود کتاب های دکتر علی شریعتی

دسته‌ها
سخنرانی های صوتی دکتر شریعتی

دانلود سخنرانی پدر و مادر ما متهمیم

نام سخنرانی


پدر و مادر شما متهمید بخش اول (دانلود+)

پدر و مادر شما متهمید بخش دوم (دانلود+)

.

لطفا برای دانلود سخنرانی راست کلیک کرده و روی Save As link بفشارید

اثر

معلم شهید دکتر علی شریعتی

موضوع

اعتراض + نقد + روشنفکر + حج + وضعیت تشیع زمان

00000 حجم کل دانلود کتاب

35.412 کيلوبايت (KB)

قالب فایل صوتی

MP3 – صوتی

منبع الکترونيکي

دکتر علی شریعتی

دسته‌ها
سخنرانی های صوتی دکتر شریعتی

دانلود سخنرانی آری برادر چنین بود

این سخنرانی انقلابی یعنی، آری برادر چنین بود در سال 1350 به هنگام برگزاری چشن های 2500 ساله ایراد شد، دکتر در این سخنرانی نامه ای به برده مصری می نویسد و وقایع 5 هزار سال پس از او را شرح می دهد

نام سخنرانی 


آری برادر چنین شد (دانلود+)

.

لطفا برای دانلود سخنرانی راست کلیک کرده و روی Save As link بفشارید

اثر

معلم شهید دکتر علی شریعتی

موضوع

بردگی + آقایی + سیر تاریخ + شرح تاریخ + عدالت

00000 حجم دانلود کتاب

9.012 کيلوبايت (KB)

قالب کتاب

MP3 – صوتی

منبع الکترونيکي

دکتر علی شریعتی