چنگیز دیروز و چنگیز امروز

چنگیز دیروز سلاحش شمشیر بود و مرکبش اسب و دفاعش سپر همین !   اما چنگیز امروز مرکبش ” صنعت ” و سرمایه و سلاحش علم و نقابش دموکراسی و انسان دوستی و تمدن و توسعه  و صلح و حقوق و بشر .

چنگیز دیروز مفاصل اعضا یک پیکر را می گسست و چنگیز امروز پیوند های عمیق و قدسی روح را ، چنگیز دیروز سر از تن جدا می کرد و چنگیز امروز فطرت آدمی را از کالبدش ، چنگیز دیروز خانه ها را آتش میزد و چنگیز امروز کشور ها را ، آسمان را ، عشق را ، ایمان را و هر چه را که آدمی در پناه آن ” آدمی ” می تواند ماند ، بر سرش آوار می کند . چنگیز دیروز جامه از تنها بدر کرد و می ربود و چنگیز امروز ماهیت آدمی و هویتش را .

به هر حال جور ، غارت و دشمنی انسان با انسان که از قابیل آغاز شده است همچون دیگر پدیده های عالم در مسیر تکاملی و تصاعدی حویش اکنون به آسمانها رسیده است و قلمرو حکومتش نه دیگر از مرزی به مرزی و از قومی به قومی که پهنه ی جهان است و کشور انسان .

 

مجموعه آثار 25 ، ص 351

4 دیدگاه دربارهٔ «چنگیز دیروز و چنگیز امروز»

  1. جوانان امروز مصداق کاملی از سخنان دکتر علی شریعتی هستند ودر حال از دست دادن تمام هویت خود هستند… افسوس

  2. سلام بر شما مروجان فرهنگ دکتر شریعتی ،خسته نباشید .درتاریخ معاصر زیباتر ین اندیشه ها ودیدگاهها را دکتر داشته است ،نگرشش به جهان انسان را به اوج می رساند فهم کلامش انسان را شیفته وعاشق می گرداند زنده باد افکار دکتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *