نظرات آیت‏ الله خامنه‏ ای، پیرامون دکتر علی شریعتی

این کتاب که مجموعه نظرات آیت الله خامنه ای پبرامون دکتر علی شریعتی است که شامل چهار بخش است :
1- آخرین نظرات مقام معظم رهبری در باره دکتر شریعتی در کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی – سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان است گرچه ظاهرا این کار با رضایت دفتر رهبری انجام نشده است، اما در شناخت آخرین قضاوتهای رهبر معظم انقلاب در چند موضوع اختلافی پیرامون شریعتی بسیار مفید است. عمده ترین مواضع رهبری که قابل تامل است و می تواند در مورد شریعتی دفاعیه به حساب آید، به دو موضوع زیر مربوط است: – بحث نامه نگاری شریعتی به ساواک و نوع تعامل وی با رژیم شاه وانتقادهای تند استاد مطهری از شریعتی است.
2- مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با آیت الله خامنه ای در باره دکتر علی شریعتی
3- بخشی از سخرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 59 به مناسبت سالگرد فوت دکتر شریعتی در مسجد اعظم قم است.
4- در این بخش، آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور آن سالها)، به تشریح نقش دکتر‌شریعتی در بیداری نسل جوان، حرکت مبارزاتی و ایدئولوژیکی او، و بخصوص نوع ارتباط آن معلم شهید با روحانیت و روحانیون می‌پردازد.

جهت دریافت کتاب لطفا اینجا کلیک کنید

243 دیدگاه دربارهٔ «نظرات آیت‏ الله خامنه‏ ای، پیرامون دکتر علی شریعتی»

  1. دکتر شریعتی نه در اون حد بزرگه که قابل ستایش افراطی باشه نه اونقدر کوچیکه که ستایش نشه. شریعتی دین را با ادبیات ترکیب می کنه به خاطر همین قلمش تاثیرگذارتره. اما بعضی از افکارش هم درست نیست و افراط گرایانه یا غرب گرایانه ست. اما در کل بزرگ مردیه واسه خودش. من خیلی از حرفهاشو دوست دارم اما با بعضی عقایدشم مخالفم. اینو بدونین که هیچ انسانی کامل نیست. اگر کسی رو نقد می کنن بدین معنی نیست که ازش بد می گن بعضی اوقات حقه. تعصب جلوی حقیقت رو نگیره. مواظب باشید حرفهاشو اونجوری که دوست دارید تفسیر نکنید!!!!

    1. دانته عزیز،
      خوب نیست برای نشون دادن عدم تعصب دست به نقد کور بزنیم. این نوعی کسب اعتبار از بی اعتبار کردن دیگران هست!

      بدون تعصب، دوست دارم شخص شما در مورد تفکرات افراط گرانه و غرب گرانه دکتر شریعتی اطلاعات یا منبع سخنان ایشان رو ذکر کنی.

      سوال دیگه اینکه شما از کجا متوجه شدی که حرفای دکتر رو درست متوجه شدی و بقیه “اونجوری که دوست دارن تفسیر میکنن”؟

      در کمال ارادت، شاهرگی از غرور در پشت نام مستعار و حرفهات نهفته است.

  2. سلام

    خلی جالبه دکتر شریعتی رو که تمام عمرش رو گذاشت تا اسلام،شیعه،و اهل بیت رو به جهان بشناسونه تو این روز ها مثل همان دوران زندگیش مداوم به خاطر جرم نا کرده و خطای نداشته محاکمه می کنند.من اسلام رو ،اسلامی که می تونه جواب دنیای امروز بده رو از شریعتی یاد گرفتم .

  3. زمانه به دست مردم نادان می دهد زمام امور تو اهل دانش و فضلی همین گناهت بس.
    آنچه که من می دانم دروغ محض است که شهید مطهری در مورد شهید شریعتی این گونه حرف بزند . چرا این نوشته بعد از شهادت هر دوی آنها است . آخرین باری که من با احسان شریعتی حرف زدم او گفت شهید مطهری در آخرین روز های زندگی در ایران به خانه ی ما آمد وکلی با هم بودند و گل گفتند و شنیدند آیا می شود بعد شهید مطهری یک دفعه این گونه حرف ها را بزند . مطهری را انی قدر کوچک نکنید که مطهری شاگرد علامه طباطبایی هست. اگر همه چی را کنار هم بگذاریم و یادمان باشد مطهری آدم نوپا نیست که یک دفعه نظرش برگردد متوجه خواهیم شد این یک دروغ محض است حتی اگر از انتشارات صدرا باشد.
    یا حق

  4. سلام دوستان
    من بعد از اینکه نظرات دکتر شریعتی را خوندم به جمهوری اسلامی و آقای خامنه ای اعتقاد پیدا کردم!
    شریعتی ضد نظام سرمایه داری و لیبرالیسم بود!
    شریعتی ضد صهیونیسم بود و مدافع مردم فلسطین و لبنان!
    شریعتی طرفدار عدالت بود!
    تنها مرجع تقلیدی که از شهید دکتر شریعتی حمایت کرد و در مقابل مخالفانش ایستاد آیت الله خامنه ای بود.
    پس خواهشا بعضی از دوستان سعی کنند عقیده شان دچار عقده شان نشود!
    به این آدرس مراجعه کنید تا با شخصیت دکتر شریعتی و عقایدش بیشتر آشنا شوید:
    http://yas-co.net/news.php?item.1.2
    تا ببینید و متوجه شوید که دکتر شریعتی طرفدار نظریه ولایت فقیه بود !
    بعضی ها که خود را دوست دکتر شریعتی مینامیدند با وجود اینکه میدیدند و خواندند که دکتر شریعتی چطور از مردم مظلوم فلسطین حمایت میکرد باز شعار نه غزه نه لبنان سردادند!

    1. دوست بزرگوار بهتر از شما بدانید که جناب آقای خامنه ای در آن زمان مرجع نبوده اند و الآن نیز عده ای مشکوکند که ایشان به درجه مرجعیت رسیده باشد. (البته امیدوارم بدانید اجتهاد با مرجعیت فرق می کند)

      دوم اینکه شما این نظریات را نیز بخوانید:

      ترجیح میدهم دو،سه نسل کارکنند وبعد به نتیجه برسند.اما اگر درعرض ده سال به نتیجه رسیم،باز برمگردیم به صدسال عقبتر.همیشه یک تجربه‌ عجیب درافریقاو آسیا شده:کسانیکه به”سرعت”به “نتیجه” رسیده‌اند،بعد امتیازات قبل از انقلابشان راهم ازدست داده‌اند
      من همه‌ی انقلابات زودرس را نفی میکنم
      معلم انقلابی(و نه انقلاب!)شریعتی

      سوم آنکه جریان حضور دکتر شریعتی را در جنبش ضد استعماری الجزایر کمی مورد مطالعه قرار دهید بد نیست.

      چهارم آنکه اختلافات شریعتی با روحانیت صفوی در موقع زندگی خود بسیار واضح است:

      مهندس بازرگان درباره ریشه‌های اختلاف شریعتی و روحانیت می‌نویسد:«روحانیت در همه ادیان و ادوار به دو دلیل با امثال دکتر شریعتی‌ها ناسازگاری دارد. یکی اینکه تجدد و نوآوری را منافی با اصالت و استحکام دین دانسته، می‌ترسند در مبانی و معتقدات مردم که تا حدود زیادی بر تشریفات و تحجر و سنت‌ها و افکار کهن تکیه دارد، تزلزل حاصل شود و دلیل مهمترشان این است که اصلا نمی‌خواهند هیچ فردی که خارج از صنف و کسوت مقدس است وارد قلمروی واسطگی بین خدا و خلق خدا شود.»

      این رویه شریعتی منجر به موضع‌گیری روحانیون بر علیه او شد. مرتضی انصاری قمی خواستار حبس و اعدام شریعتی شد. او به دولت، مردم و روحانیون هشدار داد: «در یک قرن اخیر، اسلام و تشیع هیچگاه دشمنی خطرناکتر و گستاخ‌تر از علی شریعتی به خود ندیده‌است.»

      ناصر مکارم شیرازی با چاپ مقاله‌ای در مجله مکتب اسلام و با عنوان «آیا شورا مبنای حکومت اسلامی است؟» نظر شریعتی را نادرست دانسته و استدلال کرده بود که شیعه به انتخاب خلیفه بر اساس رای شور معتقد نیست و خلیفه را منتخب خدا و پیامبر می‌داند. تعدادی از طلاب قم نزد شهاب‌الدین نجفی مرعشی و شریعتمداری مراجعه و اظهار داشته‌اند که دکتر علی شریعتی در یکی از سخنرانی‌هایش در حسینیه ارشاد منکر امام زمان شده و گفته‌است دعای ندبه سند معتبر ندارد و مرعشی گفت من دکتر شریعتی را نمی‌شناسم ولی اگر او چنین حرفی گفته باشد کافر است.

      لازم به تذکر است که طرز فکر و برداشت آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای نسبت به شریعتی با بسیاری از علمای هم عصر وی متفاوت بود. وی در کتاب خود بنام فتاوی صحابی کبیر سلمان فارسی، کتاب «سلمان پاک» اثر مستشرق فرانسوی پروفسور لویی ماسینیون، ترجمه دکتر علی شریعتی را نقد نمود. در سال ۱۳۵۱، میرزا خلیل کمره‌ای نسخه‌ای از کتاب فتاوی صحابی کبیر سلمان فارسی را توسط فرزندش امیرحسین برای شریعتی ارسال داشت و ضمن تشکر از تحقیقات علمی شریعتی درباره تاریخ ادیان و اسلام، از او خواست که به ۱۹ نکته علمی در ترجمه کتاب سلمان پاک مراجعه و آنها را مورد بازنگری و تحقیق بیشتر قرار دهد.

      با انتشار این فتاوی رسمی، حسینیه ارشاد در آبان ۱۳۵۱ تعطیل گردید. پس از تعطیلی ارشاد، فتاوی مذهبی علیه حسینیه ارشاد و شریعتی به شدت گسترش یافت. شریعتی نهایتا به‌دلیل دستگیری پدرش، در تیرماه ۱۳۵۲ خود را تسلیم کرد و زندانی شد. پس از دستگیری وی محمد بهشتی، سید هادی خامنه‌ای و چند نفر از طلاب قم در منزل مرتضی مطهری حضور داشتند که مطهری ضمن انتقاد از شریعتی گفت صرفنظر از افکار نادرست وی و غرور و اشتباهاتش، ضربه جبران ناپذیری بر هماهنگی روحانیت و طبقه تحصیلکرده زد و آنها را نسبت بهم سخت بدبین نمود و احساسات جمعی از جوانان خام را علیه روحانیون برانگیخت.

      ابوالحسن قزوینی در پاسخ به استفتایی نوشت:«هرچند مدتی است کسالت دارم و قادر بر مطالعه نیستم، ولی نظر به مطالعه اجمالی، کتب مذکور مطابق با مذهب تشیع نمی‌باشد و انکار خاتمیت و انکار ضروری دین اسلام است.»

      علامه سید محمدحسین طباطبایی در پاسخ به استفتایی نوشت:«اینجانب نوشته‌های دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده، نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی‌اسلامی غیرقابل قبول است.»

      سید کاظم مرعشی هم در پاسخ به استفتایی دیگر خرید و فروش کتب شریعتی را حرام دانست. همچنین سید علی اصفهانی اعلام کرد:«نوشتجات نامبرده مشتمل بر اباطیل گوناگون است»

      صدور فتواها علیه شریعتی تا پس از مرگ وی ادامه داشت و در این زمان آیات عظام خویی، مرعشی نجفی، شاهرودی، عبدالله شیرازی، مالک حسینی، علی نمازی و… فتاوی مشابهی علیه شریعتی صادر کردند. در این زمان تلاشهایی هم شد که فتوایی له یا علیه شریعتی از خمینی صادر شود لیکن وی در این‌باره همواره سکوت کرد. محمد یزدی در خاطرات خود از جلسه مدرسین قم پیش از انقلاب برای تصمیم‌گیری درباره شریعتی می‌نویسد: «جلسه مزبور در منزل نوری همدانی تشکیل شده بود و بحث به مرز کفر و ایمان رسیده بود. پس از شور و مشورت، آقایان به این نتیجه رسیدند که اعلام کفر در مورد شریعتی بازتاب خوبی ندارد و در کل به مصلحت اسلام و مسلمین نیست…آقای مصباح یزدی در آن ماجرا قائل به دیدگاه خاصی بودند و بقیه اعضای جامعه در برابر ایشان قرار داشتند.» به این ترتیب بخشی از روحانیون نزدیک به خمینی نیز که بعدها وارد حکومت جمهوری اسلامی شدند، تنها به دلیل مصلحت از اعلام کفر شریعتی خودداری کرده بودند. مرتضی مطهری در نامه‌ای در آستانه انقلاب اسلامی به روح الله خمینی می‌نویسد:

      کوچک‌ترین گناه این مرد بدنام کردن روحانیت است. او همکاری روحانیت با دستگاه‌های ظلم و جور علیه توده مردم را به صورت یک اصل کلی اجتماعی درآورد و مدعی شد که ملک و مالک و ملا و به تعبیر دیگر تیغ و طلا و تسبیح همیشه در کنار هم بوده و یک مقصد داشته‌اند.

      1. مسعود الوند

        من قصد دارم بعد از اتمام اولین کتابم که به بررسی تاریخ اسلام میپردازد کتابی را به نقد نظرات شریعتی اختصاص بدهم. تقریبا تمام کتابهای او را چندین بار قبل از انقلاب خوانده ام و بارها از بالای منابر شاهد اهانت به او بوده ام. ولی در این مورد هیچ مدرک مستندی در دست ندارم. اگر لطف کنی مدارکی در مورد نظراتت ارائه دهی از تو ممنون میشوم

  5. سلام دوستان….

    من هم دوستدار دکتر هستم…
    و فقط میتونم اینو بگم که تو این چند مدتی که با دکتر آشنا شدم و چندین کتاب و سخنرانی ایشون رو شنیدم…و کاملا متحول شدم…و این تحول رو در خودم حس میکنم…
    و حرفم اینه که دکتر دربین جامعه جوان ایران ناشناس مانده وگرنه به جای غرب گرایی و هدف های پوچ انسان میتوانست علی و زهرا را انتخاب کند…آنگونه که دکت میگویند…علی حقیقتی بر گونه اساطیر….

    و شهید مطهری هم درباره دکتر اغراق کردند و این رو همه میدونیم اما اوضاع اون دوران با حالا فرق داشت…
    اما من دکتر و معلم شهید رو مکمل هم میدونم و پیشنهاد میکنم از این دو منبع حتما باید استفاده بشه تا کاملتر و روشنتر شد….

    و به عقیده من هر کس در این دوران با دکتر شهید مخالفت کنه یا دکتر رو نمیشناسه و همونجور که دکتر خودش گفته از یه نفر فقط شنیده که دکتر چی و فلان و کلی دروغ دیگه و یا آدمی هست خودخواه و ابله!

    راستی من سایت شما رو تو سایتم لینک میکنم….

    همیشه موفق باشید…
    تونستید سر بزنید….

    یا علی

    1. دوست بزرگوار ، اینکه دکتر علی شریعتی با مرحوم مطهری اختلافات شدید داشتند کاملا قطعی و در آن شکی نیست.

      حال اینکه کی چی گفته و چی گفته بنده بی اطلاعم!

    2. مسعود الوند

      من هم وقتی شانزده هفده ساله بودم شروع به خواندن آثار شریعتی کردم . ابتدا احساس کرده که حرفهای او تحول بزرگی در من ایجاد کرده ولی بتدریج متوجه شدم که تمام کار او هم مثل ملایان توجیه و تفسیر و دروغ است. این موضوع باعث شد که دین و خدا را برای همیشه از زندگی ام حذف کنم . من بحثهای در مورد مذهب آغز کرده ام که میتوانید با مراجعه به آنها با نظرات من آشنا شود. لینک این بحثها را میآورم:
      http://pdf.tarikhema.ir/PDF/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D8%9F-%D8%B9%D9%84%DB%8C/comment-page-8/#comment-22157

        1. مسعود الوند

          ببخشید آقای رئیس کل. اگر این موضوع جزو اساسنامه این سایت است لطفا آنرا در اختیار بازدید کننگان بگذارید. در غیر اینصورت متن خود را جزو جفنگیات قرار دهید

            1. مسعود الوند

              جناب آقای با سواد
              من حدود بیست و یک سال است که به ایران سفر نکرده ام. چون مطمئنم در صورت ورود به ایران یا زیر شکنجه به قتل خواهم رسید و یا تواب خواهم شد و بعد از مدتها شو تلویزونی و “اعتراف” به اینکه جاسوس اسرائیل بوده ام و با خانم کلینتون رابطه جنسی داشته ام اعدام خواهم شد. به هر حال مطمئنم روشهای بهتری برای خودکشی وجود دارد. بنابراین انتظار نداشته باش من نام این نرم افزار را شنیده باشم چه رسد به “خاصیت” آن

              1. یکبار جملات خود را بخوانید و حق بدهید به من که در مورد سلامت روحی و روانی شما شک کنم.

                این داستان شما چه ارتباطی با عدم آشنایی شما با نرم افزار مدیریت محتوای WP داشت؟!

            2. مسعود الوند

              من ضمنا یک سوال کوچک داشتم. شما چطور عکستان را بالای نوشته هایتان چسبانده اید. من هر چه سعی کردم نتوانستم . دو تا عکس تاریخی دارم که دخترم از من گرفته و فکر میکنم بدرد برادران وزارت اطلاعات بخورد. میخواستم هروقت به این سایت آمدند بتوانند من را شناسایی کنند

            3. مسعود الوند

              قصد ندارم تا ابد این بحث کودکانه را ادامه دهم. ولی مطمئنم هیچکس بجز کسانی که در ایران زندگی میکنند نام این نرم افزار را نشنیده اند. پاسخ کامنت بعدی تان را هرگز دریافت نخئوهید کرد

              1. ممنون از اینکه کمتر وقت بنده را میگیرید. محض اطلاعات عمومی شما WP یا همان WordPress معروف ترین ، محبوب ترین و رتبه اول نرم افزارهای مدیریت محتوای وب در “دنیا” است.

  6. سلام
    اسلام حقیقی را فقط شریعتی بیان کرد و توصیف نمود – فردی بود که از هیچ کس نترسید و به هیچ کس باج نداد – و همیشه حق را گفت –
    و هیچ موقع تاریخ را به نفع جناحی یا توده ای عوض نکرد و همیشه با حق بود – برای همین بود که اکثر کسانی که دارای مقام بودند و هستند از او خوششان نمی آید .
    روحش شاد و یادش گرامی

    در ضمن من نتوانستم این کتاب را که لینک شده بود دانلود کنم . خواهش میکنم که در صورت امکان آن را برای من ایمیل کنید .چون آن را نیاز دارم.
    منتظر هستم

    1. حالا یه خورده درجه ی یقینتو در باره ی اسلام حقیقی بیاری پایین بد نیست. انقدرمان تند نرو

  7. آقای شریعتی دانسته یا ندانسته بدعت هایی وارد دین کردن و نظرات خودشون رو به اسم دین تحویل مردم دادن امام خمینی هم با کارهای دکتر مخالف بودن همین طور شهید مطهری و شهید بهشتی. اگر کتاب مصباح دوستان رو خونده باشین به طور کامل در مورد دکتر شریعتی مباحث رو باز کرده.

      1. مسعود الوند

        بزرگتزین بدعت شریعتی این بود که تلاش داشت اسلام را با تمدن و انسانیت آشتی دهد و در اینراه به سفسطه و مغلطه میافتاد. من هم فکر میکنم حق با روحانیت و امام خمینی است

          1. مسعود الوند

            بحث کردن با شما خیلی مشکل است چون قبل از اینکه حرفی بزنید شروع به اتهام و فحاشی میکنید. فکر نمیکنم بتوانم با شما بحث کنم. اگر دوست داشتید به همان لینکی که بخاطر آن به من شروع به فحاشی کردید مراجعه کنید. بخش کوچکی را هم به شریعتی اختصاص داده ام

            1. فحاشی 🙂

              بنده نه وقت بحث کردن ندارم و انگیزه ای برای بحث آن هم با کسی که مدعی نویسندگی و نقادی در باب اسلام و تاریخ آن است ولی کوچکترین اطلاعاتی راجع به آن ندارد.

              تنها من معنای فحاشی را متوجه نشدم …
              مردوک نگهدارتان

            2. مسعود الوند

              آخرین جمله بحث با شما:
              بخاطر بی اطلاعی بنده است که همه دارند از من سوال میکنند و برادران شما فقط سوالها را درسایتشان منعکس میکنند و جوابهای من من همه سانسور میشوند. برای من مردوک و الله و یهوه و اهورامزدا همه یک چیز هستند: اوهام مغزهای معیوب که بعدا توسط آن حضرات به جامعه بشری تحمیل شده اند. بنابراین نه نیازی به حفاظت از جانب الله دارم و نه از جانب مردوک. الله نگهدار شما باشد البته در خواب و رویا

              1. سپاس از نظرات شما..

                محض اطلاع کسی متوهم هست که دایم بیان می کند :

                “جوابهای من من همه سانسور میشوند”

                حتی در بیان این تهمت های پوچ به “من من” می افتد.

    1. امام (ره) در باره دکتر هیچ وقت نظر مستقیم و قطعی ندادن بلکه در موردشون سکوت کردن همیشه
      لطفا واسه اثبات حرفتون الکی از حرف نزده ی کسی مایه نزارید…
      در ضمن دلیل نمی شه هر حرف نویی تحریف باشه..
      چون تا الان نشنیدیم یا چیز دیگه ای گفتن که دلیل نمی شه یگانه خانم ک شما این حرف و بزنید.

  8. واقعا دکتر مظلوم واقع شده چون سالانه برای او حتی یادبودی نمی گیرند و کتابهای او که بعد از چند سال مجاز شد سانسور است واقعا چرا تا چه حد تبعیض برای اینچنین ایرانیانی متاسفم.

    1. تا قبل از سال 88 هر ساله در 29 خرداد ماه مراسم یادبودی در مکان حسینیه ارشاد برای تکریم این شخصیت ، از سوی خانواده شان برگزار می شد که متاسفانه پس از حوادث سال 88 تا کنون اجازه برگزاری چنین مراسمی را نداده اند.

  9. بادروود به روان پاک مرحوم دکتر شریعتی که باافکارش تمامی مسلمانان جهان بیداری یافته ومی یابند ومسلمانان سایر کشورها آن مرحوم را بهتر ازما می شناسند واگر به جنبش اجتماعی قبل از سال 57 بنگریم محور روشنگری جوانان ایشان بودند ودر تمامی تظاهرات مردم پیشاپیش عکس ایشان بود واما اگر الان زنده بود حتما برایش روزهای سختی بود مانند تمامی پیروانش وهمفکرانش .

  10. مطمئنا وظیفه ی مخالف و هدف مخالفین مخالفت کردن و از بردن مخالفین خود است ، پس نظر دوستانی که به مرجعیت آیت الله خامنه ای شک دارند برای کسی نمیتواند حجت باشد!
    دشمن کارش دشمنی کردن است و بس!
    آیت الله خامنه ای اگر به درجه ی مرجعیت نرسیده باشند که نشان داده اند رسیده اند ، من ایشان را بسیار قبول دارم زیرا ملاک انتخاب من انتخاب دیگران نیست!
    همانطور که شهید دکتر شریعتی را بسیار قبول دارم و او را یک اسلام شناس میدانم در صورتی که اصلا رشته اش اسلام شناسی نبوده جامعه شناسی بوده است!

    1. اقای علیرضا میتونم بپرسم ملاک انتخابتون برای قبول داشتن اقای خامنه ای چیه؟از کجا به این نتیجه رسیدین که این اقا به درجه ی مرجعیت رسیدن؟

  11. با سلام و تشکر از تمام عزیزان زحمت کش سایت ….
    کارتون فوق العادست …. ممنون

    دوستان لینک کار نمیکنه و نات فاند میده لطفا برسی کنید .

    ممنون یا حق

  12. چند وقت پیش رفتم کتابخونه شهرمون از متصدیش آثار دکتر را خواستم گفت نداریم همشو جمع کردند. نمیدونم مگه نوشته های دکتر چه ضرری بهشون میرسونه که نمیخوان جوونا بخونند.

    1. واقعا نمی دونید چه ضرری واسشون داره؟؟؟؟
      فقط و فقط
      از هستی ساقتشون میکنه همین.خودشون می دونن چه تهدیدی هست واسشون بیداری جوونا…اونم اگه پای دکتر وسط باشه و جوون به دست دکتر بیدار شه…

      1. اینایی که این کتاب هارو جمع میکنند یک مشت نفهم بیشعور هستند که بیشتر از هر کس دیگری تیشه به ریشه ی این انقلاب میزنند. اینها همان مرتجعین قبل از انقلاب هستند که با عوض شدن شرایط شیوه ی کارشان را عوض کردند.

      1. علی رضا خان
        چرا ما هممون با هم همراه نیستیم و به جای اینکه با هم فکر وضع الانمون باشیم فقط همدیگرو سرکوب میکنیم؟؟؟؟؟
        هان؟؟؟؟؟

        بزرگای ما این همه گفتن و گفتن که هدف و راه اصلی و پیدا کنیم
        اما ما فقط دنبال اینیم که هر حرفی که بر خلاف نظر ما هست و سریع و بدون حق انتخاب فقط بکوبیم ……..
        چرا؟؟؟
        دقیقا این شیوه که جوونارو به جون هم بندازن و سرگرمشون کنن تا از هدف و راه اصلی دور بشن و تو یه موقعیت خوب کامل به بیراحه بکشوننشون هنوز واسه ی شما مشخص نشده؟؟؟؟
        از جوونی که توی این مملکت با این وضع جامعه
        زندگی می کنه بعید…….واقعا بعیده

  13. سلام بچه ها اینقدر تو سر هم نزنید !
    شریعتی شریعتی است
    مطهری مطهری است
    خامنه ای خامنه ای است
    الان هم شما روشنفکر تر از حضرت امام خامنه ای کسی را نداریم
    شک نکنید

    1. ببخشید اگه تو سر هم نزنیم چیکار کتیم؟؟؟
      البته که این تو سر هم زدن نسیت-همه چیزو ازمون گرفتن به معنای دقیق تر نسل سوخته ی سوخته ایم…
      همین الانش همین روشن فکری که می فرمایید که مثلا از دکتر حمایت می کنن پاش برسه سر هممونو زیر آب……………………………..
      ای خدا-واقعا متوجه ی همچین مسائلی چه طور نیستید و اینقدر راحت می گید روشنفکر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    2. ما به این خاطر میگیم روشن فکرتر از آقای خامنه ای نیست چون بیش از اون تاریک فکریست نه روشن فکری

      1. حضرت علی(ع) فرمود: من راضی نیستم در تمام قلمرو حکومت من کسی پای ملخی یا گندمی را از مورچه ای بگیرد..

        در جای دیگر به روایتی وقتی برادرش عقیل از او طلب سهم بیشتری از بیت المال میکند با آهن گداخته ی وی مواجه میشود این نشان از روحیه عدل گرای علی (ع) داشت و چیزی به نام مصلحت طلبی به هیچ شکلی برای او معنا نداشت،

        حال آنکه جناب “آقا” که اصطلاحا رهبر جامعه اسلامیست و مدعی حکومت علی گونه، با این معانی بیگانه است و شاهد این موضوع وضعیت فلاکت بار و اسف بار توده مردم ایران است که خود گویاست و لازم به توضیح نیست.

        در خانه اگر کس است یک حرف بس است

        1. فرمایش حضرت عالی در سیره ی حضرت علی درست است.
          اما آیا در زمان خود حضرت امیر (ع) در تمام مملکت اسلامی مردم در رفاه و آسایش بودند و هیچ ظلم و جوری نبود؟!
          پس ایشان شب ها برای کدام فقرای محتاج به نان شب، نان و خرما میبردند. همچنین در زمان امیر المومنین یکی از امرایی که از جانب ایشان منسوب شده بود مخالفان خودش را در منطقه ی تحت حکمتش قتل عام کرد. البته ایشان فورا حاکم مذکور را به سزای عملش میرسانند. پس حضرت علی هم شاهد ظلم و جور بوده اند و از عدالت مورد نظر شما خارج هستند؟!
          مسأله این است که منظور از حکومت علوی و سیره ی ایشان، جامعه ای بدون فقر و ظلم نیست. همان طور که در زمان خودشان هم اینطور نبوده است. بلکه منظور این است که حاکم اهل ظلم و جور نباشد و با آن مبارزه کند. خودتان هم گفتید که حضرت فرمودند من راضی به ظلم و جور نیستم.
          درضمن الان توده ی مردم ایران در فلاکت و بدبختی نیستند.
          یاعلی

          1. دوست گرامی، خواهشا “بدون هرگونه تعصب و با رعایت اصل انتقاد پذیری” این پاسخ را بخوانید.
            ظاهرا شما در درک مطلب بنده دچار اشتباه شدید.اولا باید بگویم در نوشته قبلی منظور من از:(شاهد این موضوع وضعیت فلاکت بار و اسف بار توده مردم ایران)، رهبر نبود بلکه منظورم این بود که وضعیت فلاکت بار و اسف بار توده مردم، به بی عدالتی و ظلم رهبر گواهی میدهد.
            ثانیا بنده هم میدانم که منظور از حکومت علوی، جامعه ای بدون فقر نیست و در زمان علی(ع) هم بعضا فقر و ظلم وجود داشته، اما آنچه از منظور من برداشت نکردید، روحیه ظلم ستیزی و عدالت علی بود البته شاید بی تقصیر باشید، به این دلیل که من سعی کردم در نوشته قبل برای رعایت اختصار و با فرض بر، اطلاع شما از تمام اتفاقات رخ داده در کشور، حرفم را کوتاه و سربسته بیان کنم.باری به هر جهت… برای روشن تر شدن موضوع ویا اتمام حجت مواردی را بیان میکنم. و البته این وظیفه ایست که بر خود احساس می کنم!
            ضمنا، من احساس کردم شما با این گفته که: “حضرت علی فرمود من راضی به ظلم و جور نیستم” خواستی بگویی اگر حاکم راضی به ظلم نباشد ولی کاری هم نکند یا نتواند بکند کافیست، حالا هر چه شد شد و با وضعیت فعلی قیاس کردی.(امیدوارم اینطور نباشد) حتما میدانید که علی(ع) با ادبیات مختلف وظایف انسانی و شرعی را بیان میدارد و یاد می دهد، اما همه سخنانش یک هدف را دنبال می کند: اخلاق انسانی ، عدالت خواهی و ظلم ستیزی.
            و در پاسخ به جمله پایانی ات ممنون که یادآوری کردی، باید اصلاح کنم که نه توده مردم، بلکه همه ملت ایران به نوعی و هرکس به طریقی، وضعیت تاسف آوری دارند. چرا؟ (بدون هرگونه تعصب خوانده شود)چون به عقیده بنده عده ای گرفتار فقرند(نه تنها فقر مالی”که زنان ما بخاطرش گاهی خود فروشی میکنندو نوجوانان ما عضو فروشی” بلکه فقر فکری،فرهنگی،اخلاقی ورفتاری و…) عده ای گرفتار اعتیادند نه فقط مخدر بلکه معتاد به دروغ،ریاکاری،تهمت زدن،غیبت کردن، ربا خوردن که بانک های اسلامی در این زمینه پیشتازند الحمدلله.
            عده ای دیگر در حال تصاحب مقام و منصب و تصاحب قدرت، و دزدی از بیت المال ملت و اختلاس وچپاول پول نفت و گاز و منابع ملی مملکت که متعلق به همه مردم است. عده ای هم در دام سکوتند، سکوتی ذلت بار، نه سکوتی معنادار. سکوتی در برابر ظلم و بی عدالتی، و بعضا فکر میکنند آدمهای مذهبی هستند و پیرو اسلام. کسانی هم که جزء هیچ کدام ازاین دسته ها نیستند،در فکر انتقاد واعتراض و حق گویی و حقیقت گویی و انجام وظایف انسانیند، وآنهایی که در این خفقان فکری و سیاسی به فکرشان جامه عمل میپوشانند، سرانجامشان به سرکوب و بند 209 یا 350 اوین ویا بعضا به “سروش 111″(نام جدید کهریزک) می انجامد، که زیر شکنجه و آزار یا بعضا تجاوز جنسی( لطفا به فیلم مستند “به اسم کهریزک” مراجعه شود.در یوتیوب موجود است) یا باصطلاح، تواب میشوند و توی تلویزیون اعتراف میکنند ویا در راه عقیده جان میدهند.
            برای طولانی نشدن مطلب ناچارم مطلب کوتاه کنم و الا سخن بسیار است لطفا بعنوان یک فرد بیطرف و غیر متعصب دررابطه با اتفاقات بعد از انقلاب، کشتارها و اعدام، ترور فیزیکی و شخصیتی، شکنجه و تجاوز در زندانهای امنیتی، بمبگذاری های مختلف به اسم بقای نظام(بقول خودشان)، راز انفجار حرم امام رضا، رازهای زندگی خامنه ای و دهها مورد دیگر کمی تحقیق کنید به خدا ضرری نداره
            شکر خدا تو اینترنت پره از مستندات از قبیل فیلم و صوت و متن دررابطه با این موضوعات
            فقط لازمه دنبال حقیقت باشی وبه اندازه کافی تحقیق کنی و بر مبنای عقل و کلام خدا قضاوت کنی، بعد میبینی که جور درمیاد
            در ضمن بنده نه خارجی ام نه بیگانه، تو همین جامعه زندگی میکنم، بی غرض وصادقانه صحبت کردم و امیدوارم برداشت خطا نکنی.

            مدیر سایت، نظر منو سانسور نکنید لطفا

    3. من واقعا موندم واااااقعا موندم شما با کدوم منطق همچین حرفی میزنی؟اگه روشنفکر ترین ادم مملکت این اقا باشن پس این همه کوته فکری این جامعه از کجا میاد وقتی شخص اولش روشنفکرترینه؟؟؟؟؟؟ رامتین خان معنی این بدعت گذاری ها چیه ؟ یعنی چی( امام) خامنه ای؟؟؟؟امام لفظ مقدسیه .نباید این قدر راحت نسبت داده بشه.اگه میگفتیم امام خمینی چون روحش ,زندگیش, افکارش و مخصوصا عملکردش امام وار بود.اقای خامنه ای محترم. ولی انو بدون نمیگنجه بگیم امام خامنه ای اصلا نمیگنجه.شک نکن برادر

  14. خود دکتر در اواخر عمرشون انتقادات مطهری رو پذیرفتند و به آقای حکیمی وکالت دادند که کتب ایشون رو مورد بازنگری و نقد قرار بدند
    دکتر شخصیت منحصر بفردیست در تاریخ معاصر فکری این مملکت ولی این باعث نمیشه در کتابها و نظریاتشون خطا نرفته باشند………

    در ضمن جدال مطهری با دکتر یک جدال کاملا علمی و طلبگی بود و خود دکتر هم ازین مساله استقبال میکرد ؛ لطفا زود قضاوت نکنیم!!

  15. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون روشنفکران خودش ومجاهدان خودش است خواه مطهری و شریعتی باشد خواه خمینی وخامنه ای باشد.
    امروز همه ما شاهد آن هستیم که این انقلاب جه تحولی را در دنیا بوجود آورده وبه رهبری شخص مقام معظم رهبری دنیا را تحت تاثیر قرارداده وخواب وخوراک ازرهبران بزرگ ضدخداپرستی رابرداشته.
    حالا هی بشینید بگید شریعتی نظرش راجع به ولایت فقیه وروحانیت چنین بودچنان بود.شمانتایج این نظام رو ببینیدبعدنظربدید کی چی گفته چی نگفته.کی درست گفته کی نادرست.
    قابل توجه باکلاسهاییکه خوندن کتب شریعتی و سروش شده نماد روشنفکری ودینداری:
    اینقدر آن بزرگ مرد را قربانی عقده ها وهوسهای درونی خود نکنید،وبجای تفسیربه رای سخنان ایشان کمی درگفتارشان تامل وتفکرکنید.
    امروز برنامه تمام دنیاشده مهارانقلاب اسلامی و مبارزه با ولایت فقیه اینا نشستن توسرهم میزنن فلانی نظرش بامابود اون میگه نه مثل شما نبود مثل مابود

      1. وای که چه سوال عمیقی، من به فکر فرو رفتم!!!
        یه چیزی بگو راحت تر باهاش ارتباط برقرار کنیم.

        1. مسعود الوند

          میخواهی به فکر فرو بروی؟ به نوشته های من در سایت زیر مراجعه کن. البته مطالب جدید من همگی سانسور میشوند:
          http://pdf.tarikhema.ir/PDF/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D8%9F-%D8%B9%D9%84%DB%8C/comment-page-8/#comment-22157

  16. سلام
    به نظر من هم دکتر شریعتی و هم شهید مطهری از جمله آدم های تاثیر گذار برای پیروزی انقلاب و حتی پس از اون برای حفظ و تداوم انقلاب و کشور هستند اما شما یک ایراد از آثار شهید مطهری رو به من بگید که افراد سرشناس و متخصص در مسائل اجتماعی و فقهی اون رو تایید کنند با این که ایشون معصوم نیستند ولی غنای افکار و دقت و اعتقاد در صحبت ایشون و کتابهای ایشون رو متمایز کردند ولی در مورد دکتر شریعتی حتی خود ایشون در وصیتنامشون درخواست کردند که عده ای از اهالی فقه و اسلام کتاب های برخی از کتاب های ایشون رو اصلاح کنند با این تفاسیر بهتر نیست به دور از حب و بغض قضاوت کنیم؟؟
    اگر بخواهیم قضاوت عادلانه ای نسبت به این شخص بزرگ داشته باشیم بهتره کتاب “شریعتی جستجوگری در مسیر شدن” را که توسط شهید بزرگوار دکتر بهشتی نوشته شده رو بخونید.

  17. مسعود الوند

    به نظر من شریعتی و مطهری هر دو مرتجعینی مثل خامنه ای بوده اند و فقط با کلمات بازی کرده اند. هینکه خامنه ای از آنها دفاع میکند نشانه ماهیت عمیقا ارتجاعی آنهاست

      1. مسعود الوند

        یا واقعا داری شوخی میکنی یا نمیدانی آزادی چیست. فقط باید امیدوار بود که جهان بیش از یک رهبر مدافع آزادی نداشته باشد، وگرنه کره زمین نابود خواهد شد

  18. سلام
    اولا خطاب به دوستمون که در بالا لفظ خامنه ای را بکار برده عرض میکنم ایشون بچه تون نیستن ولی امر مسلمین جهان هستند
    ثانیا میدونستید که علما میخواستند حکم تکفیر همون به اصطلاح دکتر را بدهند

      1. مهدی جان آبروی آقای خامنه ای رو با گذاشتن نامش کنار کسانی که تا کم میارن میرن سراغ تکفیر نبر. خود آقا هم به شدت به این تکفیرها مخالفن. تکفیر کار آسونی نیست که بعضی به اصطلاح علما مثل نقل و نبات مصرف میکنند.

    1. مسعود الوند

      حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت افاضاته رهبر اعظم مسلمین جهان هستند.البته با استفاده از چوب و چماق و قمه و قتل و شکنجه

      1. سلام دوست گرامی من
        کسی که شما رو مجبور نکرده بگین امام خامنه ای که اینقدر تند میرین
        کی مجبور کرده ؟
        ایت الله مصباح : بیشتر مشکلات ما ناشی از بی بصیرتی است .
        ما از یکی یه چیزی رو میشنویم و سریع هم باور میکنیم .
        لطفا قبل از قبول کردن ابتدا کمی تفکر

        1. مسعود الوند

          دوست عزیز
          فکر میکنم جنابعالی در اعتراض به دوستی که کلمه خامنه ای را بدون پیش بند و پس بند بکار برده بود فرمودید که خامنه ای بچه ما نیست و رهبر مسلمانان جهان است. من هم خواستم انتظارات شما را برآورده کنم. به هر حال به شما پیشنهاد میکنم خاطرات منتظری را در رابطه با شکنجه ها و تجاوزات زندانهای جمهوری اسلامی مطالعه کنی تا به ماهیت واقعی رهبر مسلمانان جهان پی ببری.ضمنا اگر بگویی اشکال سلمان رشدی چه بود از تو ممنون میشوم. اتفاقا من کتاب آیه های شیطانی را خواندم. به نظرم کتاب بسیار جالبی بود و از نظر ادبی هم پر بار به نظر میرسید. ضمنا به یمن همین احکام تکفیر و اعدام، او به یکی از سرشناس ترین نویسندگان جهان تبدیل شده است.
          برایت آرزوی سلامتی دارم.

          1. از کسی که در حال نگارش کتاب هایی مهم است بعید است پیشوند و پسوند را “پیش بند” و “پس بند” بنویسد!

            خوشحالیم که شما ضمن انزجار از دین اسلام ، کتاب خاطرات یک عالم دینی را مستند حرف های خود قرار می دهید!

            1. مسعود الوند

              نمیخواستم با شما وارد جر و بحث شوم. ولی مطمئن باشید من فرق پیشوند و پسوند را با پیش بند و پس بند را دقیقا میدانم. منظورم همان پیش بند و پس بند بود. ضمنا من برای آقای منتظری احترام قائلم. پدر خودم هم خیلی مومن بود.برای او هم احترام قائلم. من از مسلمانان نفرت ندارم. از اسلام نفرت دارم.

  19. سلام مجدد
    پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه کتب اقای شریعتی گریزی به
    – کتب شهید مطهری (بدلیل سطح بندی، کتب سطح بالا را در اغاز کار شروع نکنید)
    – کتاب پرتوی از خورشید
    – مشکاه هدایت (ایت الله مصباح یزدی)
    – زندگی امیر المومنین علی علیه السلام و نحوه شهادت ان بزرگوار و اینکه بدست چه کسی به شهادت رسید
    – وصایای شهدا راجع به ولایت فقیه
    لطفا کاملا بی طرافانه مطالعه شود نه به عنوان طرفدار جناب xو y
    لازم به ذکر است، همه جا قانون دارد الا جنگل ،ایران جنگل نیست شیعه و سنی ، مسیحی و یهودی و… به لطف خدا در کنار یکدیگر زندگی کرده ایم و اانشا الله با صلح و صفا ادامه خواهیم داد
    اما، ما نه به کسی توهین کرده ایم و نه علاقه ای به شنیدن توهین داریم / شما گفتی من من از مسلمانان نفرت ندارم از اسلام نفرت دارم لطفا عقایدت را بریز دور و بصیرانه و منطقی به موضوع نگاه کن ،
    نه جاهلانه ، کورکورانه ، تقلیدی و صرفا شنیدنی و به ارث رسیدنی

  20. سعیدرضایی

    دکتر را هنوز نشناختیم.کتابهایش در هرزمانی تازه است.تعصب به هیج نوع ندارد.علم را امانت داشت واز مرام خاصی حمایت نمی کرد. دنیا را برای تعالی می دانست.کتابهایش انقلاب ساز است.خدایش بیامرزد.

  21. پاریس کوچولو

    این مقام ولی امر کل مسلمین جهان رو کی به اقای خامنه ای داده.نکنه اینم مثل دکترای افتخاری است که به بعضی از مسوولین میدن.البته از قدیم گفتن هر چه می خواهد دل تنگت بگو.ارزو بر جوانان عیب نیست.ولی یه سمت جهانی باید اجماع جهانی هم با اون باشه.این حرف بیشتر به یه لطیفه شبیه است.

  22. سلام به نظر من دکتر انقد تفکراتش بزرگ هست که نیازی به این طرفداری های کوچیک وبچگانه نداشته باشه به نظر من به جای این قضاوت های سطحی اندیشه و تفکر دکتر رو درک کن من کتابهای زیادی از دکتر نخوندم ولی با همین اطلاعات محدومد به این موضوع پی بردم کهدکتر هیچ وقت وهیچ جا به هیچ کس توهین نکرده و هیچ کس زیر سوال نبرده
    فک میکنم دکتر حتی نیازی به این دوست داشتانای غیر واقعی نداره وبه بیشتر دوست داره افکارش و بشناسی
    انشالله کور نباشیم و خوبی رو تو همه ببینیم حتی اگه ازش خوشمون نمیاد یا حتی سطحی به نظرمون ادمه بدی بیاد خوبی هاشو زیر سوال نبریم

  23. دکتر علی شریعتی در ورای زمان می زیست و انسان قرن بیست و دومم بود .
    اسلام همیشه به اندیشه های نو نیاز داشته و خواهد داشت . خود ما باید جاری باشیم تا نپوسیم .
    به امید ازادی

  24. سلام علیکم
    دوستان نوجه داشته باشید که در ایران و در زیر سایه تشیع روشنفکری معنایی ندارد و اگر کسی ذره ای به تشیع فکر کند و بخواهد عکس العمل نشان دهد این فرد در این جامعه جز یک فرد کند ذهن و از خدا بیخبر و مرتد معرفی نمیشود

    از خدا میخوام که تمام این دست اندرکاران را به جزای کامل اعمالشون برسونه شما هم بگین آمیییییییییییییییییین

    1. حسن نقی زاده

      بعضی از افراد نه چیز ی از اسلام ودین وخدا وشیعه می دونن نه علمی دارند ونه درکی فقط دهانشونو مثله… باز کرده اند می گند ونمی فهمند هم چی می گن
      خیلی خیلی عذر می خوام آی نفهمی که از این آقا دفاع می کنی آیا منطق سرت می شه آیا چیزی از فلسفه وفقه درک کردی آیا چیز ی از اسلام فهمیدی ایا خودتو شناختی؟ یک بیت شعری هست می گه:
      آنکس که نداند ونداند که نداند
      درجهل مرکب ابدالدهر بماند
      جهل تو جهل مر کبه ،تو نمی دانی وفکر می کنی که خیلی می دانی!
      آقای شریعتی هم چنان ادعای می کنه!
      درحالی که به پای ابن سینا هم نمی رسه ودرحالی که ابن سینا در آخر عمرش گفت:همی دانم که هیچ ندانم!

      1. از طرز بیان جنابعالی و مقایسه کردن دکتر شریعتی با کسی که در جهل مرکب است و مدعی خواندن دکتر شریعتی ، مشخص است که خود شما چقدر درک و دانش دارید!
        ضمنا بنده در مورد آن دوستی که از اظهار نظرش برآشفته شدید باید عرض کنم که شاید منظورش را آنطور که باید دقیق نگفت، اما بنده به نوبه خود متوجه منظورش شدم. واجب نیست که لزوما نظرات دیگران را بپذیرید اما واجب است به نظرات دیگران نیز احترام بگذارید، همانطور که برای عقیده و نظر خود احترام زیادی قائلید، ظاهرا .

    2. مسعود الوند

      دوست عزیز
      تا زمانی که به امید خدا هستیم راه به جایی نمیبریم. باید به امید انسان بود
      آمیین

      1. ” خدا ”
        همان چیزیست که ” تو ” درباره اش حرف می زنی
        مگر عدم را هم میشود انکار کرد! اگر او وجود نداشت تو حتی نامش را نمی دانستی
        و آمین تو اقرار است به موجودیت او..
        . . .
        صرفا نظر خود را گفتم دوست من، شما آزادید هرطور که میخواهید بیاندیشید
        به مهربانی میسپارمت

  25. مسعود الوند

    خیلی چیزها هست که مردم در باره آنها حر ف میزده اند ولی وجوذ خارجی نداشته اند. از آن جمله اند: زئوس، پری دریایی، سیمرغ، غول، اژدها و …. محض اطلاع جنابعالی مادر بزرگ من خیلی مسلمان و مومن بود. ولی از موجوذی بنام آل کور یاد میکرد که جگر زنانی را که وضع حمل کرده اند درمیآورد. لو نه فقط خودش این موجود را دیده بود بلکه از خانمی تعریف میکرد که با آل کور وارد جنگ شده بود. من به هیچ وجه نمیتوانم باور کنم که او دروغ میگفت. له نظر من او دچار توهم شده بود. حدا هم موجودی از این قبیل است

    1. من که متوجه نشدم شما چی نوشتی ؟
      لطفا قبل از اظهار نظر ،‌اول فارسی را یادبگیرین

      در ضمن همه به وجود خدا اعتقاد دارن مگر این که طرف، بالا خانه شو فرستاده باشه تعطیلات

  26. من کتاب کویر شهید رو دارم واقعا زیباست پیشنهاد می کنم بخونیدش
    مخصوصا بخش دوست داشتن از عشق برتراست

  27. اگر شریعتی الان بودش آقا دیگه در موردش نظر نمی داد حکم قتلش را صادر میکرد آنچنان که شریعتیها در اوین منتظر چوبه دارند

  28. سلام دوستان
    من در نظرات ایت الله خامنه ای و شهید بهشتی جز تمجید و احترام نسبت به شریعتی ندیدم.

    شهید مطهری خودش از شریعتی دعوت کرد در حسینیه ارشاد سخنرانی کنه.

    در جلسه چهار نفره ای که با حضور فخرالدین حجازی اقای خامنه ای شریعتی و دیگری برگزار شد و نوارش رو هم دارم.
    شریعتی نقل میکنه که به اقائی گفتند برو منبر به شریعتی فحش بده بگو او مقلد خمینی است.
    ادامه میدهد: من حاضر بودم یک میلیون تومان بدهم کسی برود منبر بگوید شریعتی مقلد خمینی است.
    خدا خواست و این فرد برای کوبیدن من میرود و این چنین میگویئد.
    من افتخار میکنم مقلد خمینی هستم.

    اینها عبارت مرحوم شریعتی است.

      1. سلام بر شما
        بنده خودم از شاگردان جلسات مرحوم دکتر شریعتی هستم.
        و اون نواری که اشاره کرده رو پیدا میکنم و آ÷لود میکنم .
        این دو سند که مورد ادعاست عینی است و بقیه حرفها مسموعات هست و البته در سایتها هم خوانده ام. چیز مهمی نیست.
        خیلی از توجه شما و دوستان ممنونم.
        مهم اینه که شریعتی فردی مفید بود و امروز هم میتواند مفید باشد. برخی کسانی که قلبشون بیماره از برخی نوشتجات دکتر برای اثبات نظریات خودشون استفاده میکنند که غلط هست.
        مصلا وقتی شریعتی تز اسلام منهای روحانیت رو مطرح کرد مرحوم مطهری پرسید منظورت امثال ما هستیم؟
        گفت نه منظورم آخوندهای درباری و ساواکی است . شمارو تحت عنوان علمای دین میشناسم.
        روحانی در مقابل جسمانی نداریم.
        در همین راستا وقتی به سند دعای ندبه اشکال میکنه مرحوم ایت الله شوشتری برای بدون سر و صدا پاسخ میفرستد در یکی از سخنرانیها قدرشناس اینعالم دینی میشود و اعلام مکنداو بر کوهی از علم و تقوا تکیه زده است.
        این اثار اوست که پیش روی ماست و منبع قضاوت درست ما.

  29. دکتر شریعتی نطریه پرداز نیست، یک دکتر ادبیات هست که قلم خوبی دارد.
    ارائه نظر و تئور با خوب نوشتن متفاوت است.
    آقای مطهری یه تئوریسین هستند ولی دکتر شریعتی یک نویسنده با ادبیاتی زیبا، و به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند!!!

  30. اگرشریعتی زنده بود چه بسا الآن بخاطرآزاداندیشی کنار بهزاد نبوی و زیدآبادی زندانی ویا مثل حجاریان فلج وانگ ضدخداو ولایت علی فقیه بهش میچسباندند شبها هم خودجوش دیوارخانه اش میشدتابلوی شعار مرگ بر خدادوستش داشت که شعید شد

  31. کاش آیت الله خامنه ای که در مورد همه با این لحن صحبت می کنند که اشتباهاتی دارند و محاسنی، به عبارت دیگر همیشه یکی به نعل می زنند و یکی به میخ، حداقل می پذیرفتند که خودشان هم مطلق نیستند و اشتباهاتی (چه بسا بسیار فاحش تر از همه کسانی که مورد بررسی قرار می دهند) داشته و دارند. متأسفانه ولایت فقیه پوششی شده است برای عده ای که ایشان را تا حد معصوم بالا ببرند و هیچ کس جرأت انتقاد نداشته باشد. از این نوع نگاه منزجرم.

    1. ما همچین خبطی نکردیم و نگفتیم آیت الله خامنه ای معصوم تشریف دارن
      نه
      هرکس این را عرض فرمودند خبط اضافی کردند
      اما قبل از انجام هر کاری باید قواعد آن را یاد بگیریم
      در صورت صلاحدید شما میتوانید اطلاعات عمومی و اختصاصی خود را راجع به ولایت فقیه ارتقا دهید
      البته در صورت صلاحدید

  32. بنده خیلی به دکتر شریعتی ارادت دارم اما به نظر بنده مطهری خیلی خیلی بالاتر از دکتر شریعتی بودند

  33. چه شناخت کاملی بهتره بی طرفانه نظر بدیم و از خدماتی که هر دو عزیز داشتن استفاده کنیم با توجه به سلایق متفاوت جامعه اندیشه های هر دو قابل استفاده است

    1. حالا نمیشه علما بر سر مقام شهید مطهری و دکتر شریعتی اختلافاتشان را کنار بگذارند ؟

      اگر اون ها مقامی هم داشته باشند پیش خدای متعال دارند که اجر و مزدشان را هم خدا میدهد

  34. من که بیشتر اعتقادات مذهبی ام را مدیون معلم شهید دکتر علی شریعتی هستم خدایش بیامرزاد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *