نظرات آیت‏ الله خامنه‏ ای، پیرامون دکتر علی شریعتی

این کتاب که مجموعه نظرات آیت الله خامنه ای پبرامون دکتر علی شریعتی است که شامل چهار بخش است :
1- آخرین نظرات مقام معظم رهبری در باره دکتر شریعتی در کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی – سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان است گرچه ظاهرا این کار با رضایت دفتر رهبری انجام نشده است، اما در شناخت آخرین قضاوتهای رهبر معظم انقلاب در چند موضوع اختلافی پیرامون شریعتی بسیار مفید است. عمده ترین مواضع رهبری که قابل تامل است و می تواند در مورد شریعتی دفاعیه به حساب آید، به دو موضوع زیر مربوط است: – بحث نامه نگاری شریعتی به ساواک و نوع تعامل وی با رژیم شاه وانتقادهای تند استاد مطهری از شریعتی است.
2- مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با آیت الله خامنه ای در باره دکتر علی شریعتی
3- بخشی از سخرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 59 به مناسبت سالگرد فوت دکتر شریعتی در مسجد اعظم قم است.
4- در این بخش، آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور آن سالها)، به تشریح نقش دکتر‌شریعتی در بیداری نسل جوان، حرکت مبارزاتی و ایدئولوژیکی او، و بخصوص نوع ارتباط آن معلم شهید با روحانیت و روحانیون می‌پردازد.

جهت دریافت کتاب لطفا اینجا کلیک کنید

243 دیدگاه دربارهٔ «نظرات آیت‏ الله خامنه‏ ای، پیرامون دکتر علی شریعتی»

  1. سلام دوستان میدونید به نظر من اگه دکتر زنده بود با همه این دیدگاهایی که اینجا هست مخالف بود.دلیلش حرفهای خود دکتر هست.

    ایشون دوس نداشت بعداز خودش درباره نظراتی که که داشت،اینجوری قضاوت بشه وباعث دعوا بشه.

    واسه همین هم تاکیدداشت که وقتی مسئله ای طرح میشه نسبت به زمان وشرایط وضعیت فکری جامعه به اون پرداخته بشه.

    هیچوقت هم نگفت این که من گفتم درست ترین هست.خوب هر کدوم از حرفهاش بدرد میخوره استفاده کنید وبالعکس.

    نگرانی دکتر همیشه این مسئله هم بود که بین ما اختلافی پیش بیاد اونوقت خائن ویا دشمن بخواد به بهانه میانجی گری و خیرخواهی در ما نفوذ کنه.
    ببخشید منم نظرمو گفتم.قصدبی حرمتی یامخالفت با کسی نداشتم

  2. ایمیلی به من ارسال شده که در بحث وگفتگو پیرامون سخنان دکترشریعتی شرکت کنید.

    آقای مدیرسایت:لطفا دروغ نگید.این مباحث کدامش حرف اون بنده خداست؟
    همه به نحوی میخوان بگن شریعتی رو بهتر میشناسن یا میفهمن.

    دلیلش رو من توی خودم پیدا کردم.اینکه احساس بی ارزش بودن و

    حقارتم رو با قایم شدن پشت حرفهای ایشون مخفی کنم.یه روز متوجه شدم که میتونم ارزش پیدا کنم.
    کتابهای شریعتی کمکم کرد تا به قران نزدیک بشم و از این دریای نورهدایت لذت ببرم.

    انشالله مسیر گفتگوها در این مورد تغییر کنه و رقابت های قرانی براساس دیدگاه دکتر،جایگزین این بحث های بی هدف بشه.

    شاید یکی از انگیزه های منم خودخواهی ویا منم زدن باشه.بهرحال
    از بودن در این جمع خوشحالم

    1. کاربر گرامی ، در صورتی که کامنت کاربری تایید شود و یا پاسخی به کامنت وی داده شود ، ایمیلی به صورت خودکار جهت اطلاع کاربر ارسال می گردد و ذیل آن ایمیل پیشنهاد حضور در انجمن نیز داده می شود.

      ضمن اینکه این وب سایت ، بزرگترین وب سایت در باب معلم شهید دکتر علی شریعتی است و چندین نفر بدون هیچ چشمداشت مالی و یا شهرت طلبی به اداره آن می پردازند.

      لطفا در ادبیات خود تجدید نظر کنید و از واژه های سخیف “دروغ نگویید” استفاده نکنید.

      ما در ذیل اغلب مطالب منتشر شده، منبع را ذکر کرده ایم و همچنین در پست های مختلف یادآور شده ایم که مطالبی که بدون منبع در قسمت نظرات گذاشته می شود ، مورد تایید ما نیست.

      1. سيداميرارسلان كشوري

        بنام الله پاسدارحرمت خون شهید.سلام ودرود بر خمینی کبیر و زنده و سلامت رهبر عزیز حضرت ایت الله خامنه ای وسلام به شما مدیر محترم سایت.
        جناب مدیر این واژه هایی که من بکار بردم حقیقت نیست؟؟

        عجیب نیست که همه کاربران بجای استنادبه پیامهای دکترشریعتی،وساختن یک وحدت که آرزوی دکتر بود،،یا یک حرکت جدیدبرای ارائه اسلام وقرآن،،و…..،،به جون هم افتادن و هرکسی سنگ خودش رو به سینه بزنه؟؟؟
        بنده خطاب به شما بی ادبی نکردم اگه ایمیل من رو یه بار دیگه بخونید متوجه میشید.اول صحبتهام عرض کردم :بمن پیشنهاد شرکت در گفتگوراجع به سخنهای شریعتی شده و…..

        الان خدایی خودتون قضاوت کنید کدوم یکی ازاین دعواها حرف دکتر هست؟
        منظور من از دروغ دعوای کاربران باهم واختلاف نظرهای خودمحورانه بدون سند ومغرورانه اونا بود که،،هیچ کدام شامل حرفهای دکتر نمیشه…
        اما در کل اشتباه خودم رو قبول دارم واز شما عذر خواهی میکنم.

        کاش در این مکان مقدس هر گونه صحبت های متفرقه و خارج از حرفهای دکتر به صورت خصوصی برای کاربران ارسال میشد تا توی جمع به کسی انگیزه ادامه دادن نده…

        الهم صل علی محمد وآل محمد

        موفق باشی داداش خوبم.ممنون که متوجه اشتباهم کردید.کوچکتم

  3. بسم الله
    سلام خدا بر شهیدان
    سلام خدا بر مجاهدین راه حق
    بارزترین صفت اندیشمندان و روشنفکرانی مانند شریعتی، مطهری و … این بود که نه برای خود و به نام خود که برای عقیده و آرمان خود می نوشتند حرف می زندند می جنگیدند و شهید می شدند
    ریشه ی تمام این دعواها و وحدت شکنی ها، منیت ها ست که حجاب شده برای من و تو
    حق همیشه روشن بوده و هست و لو کره الکافرون .

  4. من نمیدونم این چه بحث که دوستان میکنن!!! بابا مگه وصیت نامه دکتر شریعتی رو خطاب به آقای حکیمی نخوندید که خود دکتر از آقای حکیمی میخواد که آثار ایشان را دوباره خوانی کنند و اشتباهات آنرا اصلاح کنند. یعنی حتی خود دکتر هم قبول داشته که ممکن است اشتباهاتی کرده باشه.
    به نظر من این که دکتر شریعتی انسان بزرگی بوده که در تمام عمرش سعی کرده اسلام واقعی یعنی اسلام ناب محمدی رو به همه علی الخصوص قشر جوان بشناساند شکی نیست اما ایشون جامعه شناس بوده و اسلام شناس یا دین شناس که نبوده!معصوم هم نبوده! پس طبیعییه که اشتباهاتی هم در این زمینه البته نه عمدا داشته باشه. خود دکتر هم در ملاقاتش با علامه جعفری بر این نکته صحه میگذاره و میگه” نظریه در دین عرضه کردن کار شما و تخصص شماست. من فقط یک جامعه شناس هستم و بلد هستم مردم و جوانها را به حرکت در آورم…استاد شما همه آثار مرا وکالتا و نیابتا از سوی من بخوانید و هر کجا که مایل باشید با مداد قرمز خط بکشید.اصلا من نمی خواهم بدانم کجاها را خط می زنید من در چاپهای بعد می دهم آن مطالب را از نوشته هایم حذف کنند”
    من فکر میکنم مهمترین اصل در رسیدن و درک حق دوری از تعصب بیجا و بدون منطق است که دکتر شریعتی همانطور که از حرفاش هم معلومه دارای چنین روحیه ای بوده.
    در ضمن دوستانی که سنگ دکتر شریعتی رو به سینه میزنن و توهین به عالمان و بزرگان رو برای خودشون افتخار میدونن بهتره درباره رفتاره دکتر با عالمان و ملاقات ایشون با بزرگانی چون علامه جعفری و… یک مطالعه ای داشته باشند و ببینند که دکتر چه قدر در نهایت فروتنی و ادب با این اشخاص برخورد میکرده.نه! به نظر من اینچنین افرادی روح بزرگ و مفهوم واقعی سخنان دکتر شریعتی رو درک نکردن.
    در آخر این که به اعتقاد من نباید در بند اشخاص بود باید حق رو شناخت و هر کس و هر سخنی در چهار چوب حق بود را پیروی کرد. به قول امیر المومنین(ع) :”افراد را معیار شناخت حق قرار ندهید بلکه حق را معیار شناخت افراد قرار دهید.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *