طرح ضابطه گذاری استاد مطهری برای سخنرانان ارشاد

سرانجام پس از برگزاری مراسم مذهبی (( حسینیه )) در ماه های شعبان و رمضان و مراسم حج مرحوم مطهری جلسه مکملی مرکب از همان اعضای بیست نفری تشکیل دادند و با ارائه متن ضابطه تهیه شده با همراهی آقای دکتر بهشتی که خط هر دو بزرگوار در دست است از حاضرین خواستند که تمامی مصوبه را بدون هیچ گونه تغییر یا تعویضی به تصویب رسانیده و جهت اجرا به هیئت مدیره رسمی حسینیه ارشاد ابلاغ نمایند2 .

مصوبه مزبور تحت عنوان (( ضابطه برای اشخاصی که به نحوی در برنامه های تبلیغی ، تحقیقی یا آموزشی حسینیه ارشاد می توانند شرکت کنند )) حول سه گروه سخنران که به مناسبتهای مختلف در حسینیه سخنرانی می کنند تنظیم یافته بود که برای هر گروه پنج ضابطه در نظر گرفته بود که در بند ج هر یک از مواد پنج گانه آن مسئله (( عدم تجاهر به فسق )) و (( پایبندی به تقوی و انجام فرائض مسلم و پرهیز از گناهان کبیره )) که از جمله خواسته های مورد نظر مرحوم مطهری بود گنجانیده شده و در ضمن با الحاق سیزده تبصره به مواد مزبور شرایط سخنرانان را برای حسینیه ارشاد روشن و مشخص می کرد3 .

در ذیل ضوابط مورد نظر هیئت مدیره و هیئت مشورتی چنین آمده است :

 

شرایط لازم برای گروه اول :

الف . صلاحیت علمی و فکری یعنی اطلاع کافی از مبانی اسلام و تعالیم آن در اصول و فروع و اخلاق و آشنایی به مقتضیات زمان

ب . صلاحیت اعتقادی یعنی عدم انحراف عقیدتی از عقاید اسلامی و مذهب امامیه

ج . تقوی یعنی پایبند بودن به انجام فرایض مسلم و پرهیز از گناهان کبیره

د . صلاحیت از نظر مشی سیاسی و اجتماعی

ه . هماهنگی سخنرانی از نظر فکری و محتوی با اهداف و بینش اسلامی حسینیه

 

 

1. همان

2. نشریه ارشاد ویژه نامه شماره 15 ص 105

3. همان صص 105 و 106 شریعتی خاطره طنزآمیزی از نوع واکنش محمد همایون در قبال طرح مرحوم مطهری برای سخنرانان ارشاد نقل کرده است : آخرین شبی که قرار بود این ضوابط در حضور هیئت امنا از جمله مرحوم همایون هم تصویب شود ضوابط را که ظاهرا ده تا بود خواندند از آقای همایون می پرسند که نظر شما چیست ؟ می گوید همه اش خوب است فقط یک شرط دیگر هم به آن اضافه کنید و آن این که کسی که در حسینیه سخنرانی می کند کچل نباشد . که اشاره به شریعتی داشت . چون همایون می دانست همه اینها به خاطر شریعتی است که او نباشد . خاطرات آقای محمود عمرانی مندرج در میعاد با علی ( یادواره هفدهمین سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی ) نشر تفکر سال 1373 چاپ اول ص 225

 

شرایط لازم برای گروه دوم :

الف . عدم اشتهار به انحراف فکری و عقیدتی نسبت به مبانی دین اسلام

ب . صلاحیت علمی نسبت به کاری که بر عهده می گیرند .

ج . عدم تهاجر به فسق

د . صلاحیت از نظر مشی سیاسی و اجتماعی

ه . هماهنگی کاری که انجام می دهند با اهداف حسینیه

شرایط لازم برای گروه سوم :

الف . عدم اشتهار به انحراف فکری و عقدیتی نسبت به مبانی دین اسلام

ب . صلاحیت برای اجرای برنامه ای که عهده دار می شود .

ج . عدم تجاهر به فسق

د . صلاحیت از نظر مشی سیاسی و اجتماعی

ه . هماهنگی برنامه از نظر محتوی و کیفیت اجرا با اهداف حسینیه

بدیهی است که مواد فوق جهت مرحوم کردن علی از سخنرانی در حسینیه ارشاد تنظیم شده بود که حلقه مرحوم مطهری مفاد آن را نوشته بود . حلقه مزبور پس از تدوین ضوابط تعیین صلاحیت بر اعمال شدید و اکید و فراگیر این ضوابط که به معنای کنار گذاشتن شریعتی بود پافشاری کردند1 . که این بر خلاف نظر و سلیقه هیئت مدیره رسمی حسینیه ارشاد و اکثریت مشاورین شرکت کننده جلسات یاد شده بود . چرا که اینان به یقین دریافته بودند که اجرای چنین ضوابط سخت و محدود کننده ای نه تنها امور تبلیغی       (( حسینیه )) را به وقفه و رکود خواهد کشانید بلکه معدود محققین را هم که در شرایط سخنرانی و دشوار زمان خود هنوز هم در کنار حسینیه باقی مانده اند از دست خواهد داد2 .

به گفته اقای میانچی :

حسینیه ای که در طول چندین سال فعالیتش توانسته بود فقط دو جلد کتاب محمد ( ص ) خاتم پیامبران را نشر دهد و هیچ یک از سخنرانیهای القا شده در حسینیه را با وجود آنکه همگی سخنرانان آن دست چین شده و از دوستان خود استاد بوده اند قابل چاپ و نشر تشخیص داده نشده و جلد دوم کتاب محمد ( ص ) خاتم پیامبران نیز با استقبال چندانی مواجه نگردیده و اگر جلد اول آن به چاپهای مکرر بعدی رسیده است عمدتا ثمره مقالات هجرت تا وفات و سیمای محمد ( ص ) اثر دکتر شریعتی بوده است . اکنون در شرایط برقراری حلقه ضوابط سخت و دشوار پیشنهاد استاد چگونه می توان حسینیه را به سطح عالی علمی و تحقیقی رسانید 3 .

1. رهنما ص 364

2. نشریه ارشاد ویژه نامه شماره 15 ص 107 . آقای میانچی یادآور می شود که گرچه مدیریت حسینیه ارشاد مکرر از استاد مطهری شنیده بود که مایلند موسسه را به صورت یک موسسه تحقیقی و تبلیغی در سطح بسیار عالی که جوابگوی نیازهای فکری جامعه تکان خورده آن روز باشد درآوردند و حتی با ادامه فعالیتهای تحقیقاتی آرام و دور از جنجال به یک (( الازهر )) ثانی تبدیل نماید ولی همواره در این تردید باقی مانده بود چگونه و با همکاری چه کسانی ؟!

3. نشریه ارشاد ویژه نامه شماره 15 ص 107

 

منابع :

کتاب : طرحی از یک زندگی، پوران شریعت رضوی – (همسر دکتر علی شریعتی)

نشر الکترونیکی : وب سایت شریعتی در نیمه حرف.کام، اِنی کاظمی – (Shariati.Nimeharf.Com)

 

 

تبلیغ : بازار بورس فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان با گردش مالی روزانه حدودا 1/9 ترلیون دلار میباشد.
Forex مخفف Foreign Exchange میباشد که معادل فارسی آن تبادل ارزهای خارجی میباشد به بیان ساده تر خرید یک ارز و فروش ارز دیگر به عنوان مثال وقتی شما دلار میخرید در اصل ریال خود را فروخته و به دلار تبدیل کرده اید.

برعکس بازارهای سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارند، معاملات در بازار جهانی ارز در مکان خاصی متمرکز نشده است این بازار مکان فیزیکی ندارد و به اصطلاح به آن Over The Counter می گویند . بازار بورس فارکس یک بازار بین بانکی می باشد که در حقیقت معاملات بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیکی (SWIFT OR INTERNET) هدایت و کنترل میشود. البته شبکه سوئیفت توسط بانکها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زبان مشترک بانکداری بین المللی شبکه سوئیفت می باشد.

SWIFT: Society Worldwide Interbank Financial Telecommunication

حجم عظیمی ازاین معاملات ارزی به جای نقل وانتقال واقعی ارز ، ازطریق بدهکار و بستانکار کردن حسابهای بانکی انجام می شود. با توجه به اینکه همه ملل بسوی جهانی سازی اقتصاد پیش می روند و همه فعالیتهای اقتصادی نهایتا باید به پول برگردانده شود، بنابراین فعالیت این بازار ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نمی شود!
به طور خلاصه متولیان اصلی این بازار را عمدتا بانکهای مرکزی و تجاری کشورهای مختلف ، شرکتها ، کارخانه ها ،واحدهای وارداتی و صادراتی معتبر و حتی افراد عادی در سراسر جهان تشکیل می دهند . بطوریکه امروزه این بازار یکی از فعالترین بازارهای اقتصادی و مالی جهان به شمارمی آید.
عدم وجود یک مکان فیزیکی، بازار بورس فارکس را به یک بازار 24 ساعته تبدیل کرده که با بازگشایی هر یک از مراکز مالی در جهان، این بازار پیش می رود به طوری که معاملات ارزی در طول شبانه روز تنها با یک تلفن یا با استفاده ازشبکه اینترنت امکان پذیر است.
سیکل بازگشایی مراکز مالی جهان بدین ترتیب می باشد : نیوزلند- سیدنی- توکیو- هنگ کنگ- سنگاپور- بحرین- فرانکفورت- زوریخ- پاریس – لندن- نیویورک- شیکاگو و لس انجلس . اما بزرگترین و مهمترین مرکز مالی بازار بورس جهانی ارز ، لندن است . بعد از لندن بازارهای ارزی نیویورک وتوکیو قرار دارند در سایر مراکز مالی معاملات کوچکتری صورت می گیرد.
بنابراین بر خلاف سایر بازارهای مالی جهان، بازیگران بازار می توانند در طول 24 ساعت از هر گونه حوادث سیاسی، اقتصادی واجتماعی که باعث نوسان در این بازار میشود، استفاده کنند ( به جز شنبه و یکشنبه ) .
در این بازار ارزهایی انتخاب میشوند که همیشه عرضه و تقاضا در مورد آن ارز وجود دارد و پاسخگوی نیازهای بین المللی هستند ،همچنین ارز کشورهایی که دارای دولتهای با ثبات و تورم پایین هستند.
امروزه بیش از 85% معاملات روزانه بر روی ارزهای اصلی ( دلار امریکا، ین، یورو، پوند انگلیس، فرانک سویس، دلار کانادا، دلار استرالیا ) صورت می گیرد.

بازار فارکس حدودا از سال 1971 به صورت جهانی به راه افتاد. در آن زمان معاملات توسط تلفن و یا فاکس انجام میشد و از حدود 1998 این تجارت از طریق اینترنت نیز امکان پذیر شد.

* مثالی برای درک راحت تر نحوه خرید و فروش در این بازار و جابه جا شدن پول:
جابه جا شدن پول به صورت الکترونیک زیاد هم پیچیده نیست و امروز تقریبا اکثر مردم ایران با آن سر و کار دارند حتما شما دارای یک حساب عابر بانک در یکی از بانکهای ایران هستید و نحوه عملکرد آنرا نیز میدانید شما به وسیله عابر بانک میتوانید در هر لحظه از شبانه روز پول خود را به حساب فرد دیگری توسط دستگاه خود پرداز بانک مربوط بفرستید در این زمان عملا پولی میان 2 بانک رد و بدل نمیشود بلکه همه چیز به صورت الکترونیک و بین 2 کامپیوتر اتفاق می افتد پول از حساب شما کم و به حساب فرد دیگر اضافه میشود اما هیچ چیز فیزیکی در کار نیست و همه چیز الکترونیکی میباشد در بازار جهانی فارکس نیز دقیقا همین اتفاق توسط یک نرم افزار و کامپیوتر شخصی شما و کارگزار اتفاق می افتد . در مثال قبل میتوان بانک را همان کارگزار و دستگاه خود پرداز را کامپیوتر شخصی شما و نرم افزاری که روی دستگاه خود پرداز نصب گردیده همان نرم افزار کارگزار بازار فارکس دانست .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *