خريد vpn فیلترشکن خريد vpn خريد vpn کریو
علل اصرار موسسین حسینیه ارشاد در بقای شریعتی | دکتر علی شریعتی

۰
این نوشتار توسط اِنی کاظمی در تاریخ ۱۷ام فروردین، ۱۳۹۰ و در دسته "بررسی و نقد ها + خاطرات + شریعتی و تاثیرش در دنیا + شریعتی و حسینیه ارشاد + طرحی از یک زندگی" ارسال شده است.

نگارنده :اِنی کاظمی

موسسین ارشاد که نمی خواستند علی را از دست بدهند به فکر راه حلهایی بودند که مشکلات پیش آمده فرا روی ارشاد را حل کنند و بنا به گفته های آقای میانچی :

علل اصرار موسسین حسینیه ارشاد در ابقای دکتر شریعتی و ادامه برنامه های وی یکی احترام به خواست جوانان و دانشجویان مشتاق در شرکت کلاس ها و جلسات سخنرانی دکتر شریعتی بود و مورد مهم دیگر جلوگیری از انتساب ناروای عناوین گناه آلود و اتهام آمیزی از قبیل عدم صلاحیت اعتقادی ، انحراف از غقاید اسلامی و مذاهب امامیه و تجاهر به فسق بود که صریحا در فصول و بندهای مختلف ضوابط مورد تصویب قرار گرفته و به هنگام پیاده نمودن انها محققا گریبانگیر شخص دکتر شریعتی می گردید ۱ . اما از سوی دیگر مرحوم مطهری و حلقه او در انتظار آن بودند تا به محض پایان دوره ی کاری هیئت مدیره و قت برنامه های خود را از طریق یک هیئت مدیره ی جدید متحقق سازد۲ . و بنا به گفته رهنما مطهری از دی ماه ۱۳۴۹رفته رفته ازحضورخود در ارشاد کاست ومنتظر فرصتی ماند تا برگ برنده ی خود را رو کند . در فاصله ی اوایل آذر تا اوایل اسفند ۱۳۴۹ برنامه های عادی ارشاد به خاطر مشکلات درونی دچار وقفه و اختلال شده بود . مطهری با وجود کاستن از سخنرانی ها خود طی زمستان ۱۳۴۹ نمی خواست میدان را به نفع ” غیر خودی ها ” ترک کند . اکثر سخنرانان ارشاد در این دوره از اعضای محفل وی بودند۳ .   

imagesCAG2DOO7 علل اصرار موسسین حسینیه ارشاد در بقای شریعتی | http://shariati.nimeharf.com

اکنون که بین کادر مدیریتی ( غیر روحانیون ) و کادر تبلیغاتی ( روحانیون حلقه مطهری ) ارشاد بر سر علی و افکار او قطب بندی روشن و شفافی به وجود آمده بود و هر قطب به علل و انگیزه ها و دلایلی به حضور یا عدم حضور او تاکید داشت می باید راه حلی جست و سرانجام با گذشت چند روزی از این ماجرا با وساطت مصلحین خیراندیش و مداخله عده ای از همان هیئت بیست نفری که مصدق ضوابط مفصل پیشنهادی استاد مطهری را تصدیق می کردند سرانجام با جلب نظر استاد موافقت کردند که حسینیه در دو بخش تبلیغ و تحقیق راه اندازی شود که بخش تبلیغ آن در اختیار دکتر شریعتی باشد مشروط بر این که جنجال آفرینی نشود .

 

 

۱٫ ویژنامه ارشاد شماره ۱۶ ص ۷۴

۲٫ رهنما ص ۳۶۶

۳٫ همان

اعلامیه و آگهی تبلیغاتی در جراید درج و چاپ نگردد و بخش تحقیقاتی آن نیز در اختیار استاد مطهری قرار داده شود و با تعیین و انتخاب و استخدام عده ای از محققین و آشنایان و تحت نظر مستقیم استاد به کار تحقیقاتی علمی بپردازند و آثار تحقیقاتی آن نیز سریعا منتشر گردد .

بعد از توافق و تفکیک حوزه های تبلیغی و تحقیقی هر گروه به سرپرستی شهید مطهری و علی به تهیه و تدارک مقدمات کار مشغول می شوند و علی که برای کلاسهای تاریخ ادیان و اسلام شناسی وی قریب به ۴۵۰۰ نفر دانشجو ثبت نامه کرده بودند وظیفه خطیری را در تحقق یک طرح نسبتا جامع بر دوش می کشید .

آغاز فعالیتهای مجدد علی مصادف با ایام محرم بود . بخش تبلیغاتی ارشاد به سرپرستی علی متن اعلامیه ای۱ را درباره ضرورتها و چگونگی تشکیل کلاسهای تاریخ ادیان و اسلام شناسی تهیه کرده و می باید آن را برای آگاهی مستمعان و دانشجویان قرائت کند . که بنا به اظهارات آقای میانچی این متن در آغازین لحظات جلسه سخنرانی عاشورا و قبل از رسیدن وقت و لحظه سخنرانی خوانده می شود و با توجه به آن که از طرف مرحوم مطهری فقط چاپ آگهی و اعلان در جراید و راه اندازی سر و صدا درباره برنامه های شریعتی منع گردیده بود ، لیکن به جهت نامعلوم استاد مطهری که در کنار بهشتی در مبلمان سالن ورودی حسینیه نشسته بودند به محض شنیدن متن اعلامیه دست نویس تشکیل کلاسهای دکتر شریعتی بسیار عصبانی و آشفته خاطر شدند و به صورت اعتراض حسینیه را ترک کردند۲ .   

بنا به اظهارات آقای میانچی که از نزدیک دست اندر کار مسائل و مشکلات ارشاد بوده اند : متن اعلامیه قرائت شده به خصوص قبل از چاپ و آگهی در جراید آن هم در برنامه مقدماتی عاشورای سال ۱۳۴۹ هیچ گونه انگیزه یا عوامل تحریک کننده ای که مایه دلگیری و عصبانیت استاد باشد دربرنداشته و حتی مطالبی نیز که مغایر با فصول مختلف ” ضوابط مصوبه ” باشد از قبیل ” انحراف عقیدتی از عقاید اسلامی و مذهب امامیه یا فقدان صلاحیت اعتقادی و مهم تر از همه تجاهر به فسق ” در آن وجود نداشته است که موجب تکدر خاطر استاد شده باشد ، معهذا نمی دانم خدای سرنوشت ساز چه تقدیری را در آن برهه از زمان برای حسینیه ارشاد در تدبیر داشته است که یاران همراه و همرزم در آن موقعیت حساس حسینیه را ترک کردند و پایگاه خود را به مسجد الجواد منتقل نمودند۳ .

و بنا به گفته رهنما : برخوردهای شخصی و سلیقه ای در ارشاد که موجب کشمکش های مکرر شده بود عاقبت با رفتن مطهری به پایان رسید . آن چه که در اصل یک اختلاف سلیقه میان مطهری و میانچی بود در ادامه به نزاع میان دو قرائت مختلف از اسلام تبدیل شد که هر یک مخاطبان خاص خود را داشت۴ .

 

 

 

۱٫ برای آگاهی از متن اعلامیه کلاسهای درس علی ن . ک به ویژه نامه ارشاد خاطرات آقای میانچی شماره ۱۶ صص ۸۳-۸۵

۲٫ همان ص ۸۳

۳٫ همان ص ۸۵

۴٫ رهنما ص ۳۷۰

 

منابع :

کتاب  : طرحی از یک زندگی، پوران شریعت رضوی – (همسر دکتر علی شریعتی)

نشر الکترونیکی : وب سایت شریعتی در نیمه حرف.کام، اِنی کاظمی – (Shariati.Nimeharf.Com)

 

  • شرم از خویش ، عالیترین اوج خودآگاهی است.

    اندیشه خود را به یادگار بگذارید

    - لطفاً به صورت فارسی بنویسید
    - برای تماس با مدیریت به "صفحه تماس" بروید
    - برای طرح مباحثی که با نوشتار بالا مرتبط نیستند لطفاً به "انجمن گفتگو" رفته و بگو مگو کنید

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



    کلمات کلیدی : " " + "" + ""