نظرات آیت‏ الله خامنه‏ ای، پیرامون دکتر علی شریعتی

این کتاب که مجموعه نظرات آیت الله خامنه ای پبرامون دکتر علی شریعتی است که شامل چهار بخش است :
1- آخرین نظرات مقام معظم رهبری در باره دکتر شریعتی در کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی – سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان است گرچه ظاهرا این کار با رضایت دفتر رهبری انجام نشده است، اما در شناخت آخرین قضاوتهای رهبر معظم انقلاب در چند موضوع اختلافی پیرامون شریعتی بسیار مفید است. عمده ترین مواضع رهبری که قابل تامل است و می تواند در مورد شریعتی دفاعیه به حساب آید، به دو موضوع زیر مربوط است: – بحث نامه نگاری شریعتی به ساواک و نوع تعامل وی با رژیم شاه وانتقادهای تند استاد مطهری از شریعتی است.
2- مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با آیت الله خامنه ای در باره دکتر علی شریعتی
3- بخشی از سخرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 59 به مناسبت سالگرد فوت دکتر شریعتی در مسجد اعظم قم است.
4- در این بخش، آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور آن سالها)، به تشریح نقش دکتر‌شریعتی در بیداری نسل جوان، حرکت مبارزاتی و ایدئولوژیکی او، و بخصوص نوع ارتباط آن معلم شهید با روحانیت و روحانیون می‌پردازد.

جهت دریافت کتاب لطفا اینجا کلیک کنید

243 دیدگاه دربارهٔ «نظرات آیت‏ الله خامنه‏ ای، پیرامون دکتر علی شریعتی»

  1. حق دارن نظر بدن یا نقد کنن یا لطف کنن!
    کم نقشی نداشتن دکتر که ایشون مقام معظم بشن
    تو این سایت درباره ی شریعتی و مطهری بحث شده خواهش می کنم دکتر شریعتی رو در این حد پایین نیارین ایشون هدف انسانی و جهانبینی خیلی بزرگی داشتن ؛ ایشون حتی یک بار هم علیه مطهری حرفی نزدن و در حد خودشون ندونستن …
    به هر حال مطهری هم از جهتای دیگه برای مخاطبای خودش بزرگه و زحمت کشیده
    همواره فکر میکنم برای بزرگ کردن یک نفر نمیشه کسی رو خوار کرد و با خوار کردن کسی نمیشه کسی رو بزرگ کرد و به مقایسه ی شخصیت ها اعتراض دارم.

      1. من فکر نمی کنم که کسی گفته باشد افکار شهید مطهری کوتاه تر از دکتر است اما آیت ا… مطهری مثل بقیه حوزوی ها در کتاب هایشان از اول مطلب یک نظریه دارند که می خواهند آن را اثبات کنند و تقریباً می شه گفت در حال نصیحت کردنند اما آثار دکتر به گونه ایست که بدون پیش فرضی مسائل را کنارهم می گذارند تا خود مخاطب با تفکر و استدلال ذهنی به نتیجه مطلوب برسه(شاید بشه گفت که این یکی از تفاوتهای یک فرد حوزوی با فرد تحصیل کرده در دانشگاه باشد – البته فقط نظر منه)

        1. دنبال بهترین جواب برای این مسئله بودم .جواب شما کامل بود و بهترین با آرزوی پیروزی و سربلندی برای ایرانیان

        2. salam
          omidvaram rajebe harfi ke zadid bishtar fekr konid
          fekr nemikonam nazarate dr shariaty ba nazarate yek hozavi tafavoty dashte bashe
          vali be ghole maruf hozaviha migan angur dr shariaty mige ozon ya harchize dg
          fagaht fargheshun ine ke dr shariaty ghalame kheili tavanai dare
          va mitune zehne harkasiro mesle meghnatis jazb kone

          1. هر کسی اگه واسه یه بار درست کتابای دکتر و بخونه متوجه می شه که تفاوت از کجاست تا کجا.
            جالبه که تفاوت به این فاحشی رو خیلی ها درک نمی کنن و فقط حرف مفت بقیه رو تکرار می کنن

      2. انان که باقلم میجنکند شمشیرى تیزتر از ذوالفقار دارند وانانکه شمشیرشان به مثال ذوالفقار است بى قلم هیج هستند
        حال از شما دوستان سوال میکنم قلم دردست که بود

  2. شریعتی شهید عالت خواهی شد مثل مولایش وقیتی آثار دکتر را خواندم احساس می کنم که مولا علی فراتر از فکر وعقل من است

  3. شریعتی شهید عدالت خواهی شد مثل مولایش وقیتی آثار دکتر را خواندم احساس می کنم که مولا علی فراتر از فکر وعقل من است

      1. واقعا حرف خودشون الان کاربرد داره:
        هنگامی که یک انسان بزرگ را می شناسیم که در زندگی موفق زیسته است-روح او را در کالبد خویش می دمیم و با او زندگی می کنیم-و این ما را حیاتی دوباره می بخشد…………..

  4. وقتی که آثار دکتر را خواندم فهمیدم راه زیادی را اشتباه رفته ام وفهمیدم که اسلام چه دین زیباییست
    من فقط اسلام واهل بیت را در ظاهر مییدم ولی دکتر به من فهماند که آنها بالاتر ووالاتر از چیزی هستند که در ذهن بگنجد وآنها چیزی غیر از آنی هستند که به ما فهمانده بودند (بعضی ها)

    1. ودر ادامه صحبت دوستمون-انگار اصلا شخصیتی نشون ما ندادن از اسلام و بنیان گزاراشون-انقدر چیزهای پیش پا افتاده و شایدم معمولی به ما گفتن که واقعا جذابیتی ما رو به سمت تحقیق در بارشون یا مطالعه کردن نمی کشوند-
      اما حالا……….
      چه دین جذاب و زیبایی است این اسلام حقیقی و چه بزرگ مردان و زنانی که هر کدام دنیایی را به تنهایی می توانند تغییر دهند……..

  5. شریعتی را اندیشه های خودش جستجو کنید نه در نگاه دیگران وراه دیگر شناخت او ابتدا شناختن تاریخ اسلام است وشخصیت های آن نظیرمثل ابوذر

    1. چه راه شناخت بدی هست اگه کسی بخواد از نظرات بقیه که شاید صاحب نظر نباشند استفاده کنه واسه شناختن به جای دنبال کردن زندگی و نظرات خود فرد.

        1. خدا جانداری را افرید به نام انسان فرقش با بقیه در این بود که قدرت تفکر کاملی داشت یه جونداری که اگه فهمید از این فرقه چجوری استفاده کنه بهش لقب انسان میدن اگه تا اینجاش موافقی .پس هر کس تونست مخیرشو بکار بندازه و تحلیل کنه حرفای بقیه رو قبل از تایید تو راه انسانیت پا گذاشته اگه بازم تفکرمو قبول داری برات میگم که این ادمه اومده رو زمین که فکر کردنو تحلیل کردنو استفاده از این نعمت فکرو یاد بگیره و نشونم بده که خوب یاد گرفته بکارم ببنده اگه اینجوری شد منکه میگم خدا با هاش حال کرده و میگه دمت گرم خلیفه الله اگه بازم موافقی پس باید بگم که در باره همه حرفا فکر کن و درستاشو قبول کن اگه چیز تازه اییم به ذهنت میرسه بگو و بتمومه چیزایی که بهشون اعتماد قلبی داری مردونه عمل کن همون جور که محمد وعلی و حسینو …….وشریعتی زندگی کردن

          1. به هر حال این بزرگوار هم از دوستان و همراهان شریعتی عزیز بودند و نمیشه نظرش رو رد کرد باید نظر دوستان دکتر رو هم شنید و نشنیده نمیشه مردود کرد نظر هیچ کسی رو.
            با تشکرات فراوان دوست من

  6. ما هر سال تو مدرسمون از اول تا آخر سال یکی از کتابهای استاد مطهری رو کار میکنیم ولی خیلی آتیش گرفتم وقتی به مدیرمون گفتم امسال یکی از کتابهای دکتر شریعتی رو کار کنیم و مدیرمون گفت *نه*

      1. آنها که تن به هر ذلتی میدهند تا زنده بمانند
        مرده های خاموش و پلید تاریخند
        پس خوشحال باش که از همین رفتن و اومدن ها چیزهای بزرگی نسیبت میشه

  7. درد آن کسی دارد که نیمه شب ازخانه ی خویش در کوفه در می آیدوازشهر بیرون می رود و درسکوت نخلستانهای شهر ضجه میزندوبرای دورنگه داشتن دردهای انسانی خویش ازچشم وگوشهای بی شرم مردم پست عقده نشناس سر در حلقوم چاه می کندتا ناله ی شیر را روباهان نشنوند.(دکتر شریعتی)

    روحش شاد وراهش پررهرو

    1. و چه خوش گفت شریعتی بزرگ:
      روح های بزرگ را از 2جا می توان شناخت.
      یکی از نیاز بیش ترشان و یکی از درد های بیشترشان………………………………………………………………………………………

  8. ایشان لطف دارند نظر بدهند اما یه مسئله هست این که آیا ایشان با خود دکتر علی دیدار داشتند که ببینند حرف آخرشان چی بوده

      1. کلا بعضی ها باید در مورد همه چیز قضاوت کنند انگار همه ی امور منتظر قضاوت آقایون هستند..آهان یادم نبود همه ی اینها پشت قباله ی دفتر عالی قدرشون هست!!!!!!!

  9. یکی از ستمهائی که بر شریعتی رفته همین “درافشانیهای” کسانی است که در حضور دکتر دچار لکنت زبان میشدند. آقای خامنه ای باید بیاد داشته باشند تذکر همراه با کنایۀ شریعتی را که به ایشان خرده میگرفتند در حالیکه جوانان مسلمان در میدان مبارزه بر علیه شاه پیشگام هستند بهتر است که امثال ایشان هم تکانی بخورند.
    فراموش نباید کرد برای آقای خامنه ای افتخاری بود در محضر دکتر نشستن.

    1. dr shariaty va ayatolah khamenei har 2 ye tafakori darand fekr nakonam beshe intor goft ke hozure har kodum baese eftekhare unyeki bude hardo az ye jebheo ye tafakor budano afkare hamdigaro ham klamel mikardan

      1. هر دو یک تفکر بودن!!!!!!!!!!!!!!!
        دوست عزیز از شما بعید هست این حرف شما که جوونید احتمالا و آگاه این حرف بعیده..
        خلاصه مطلب
        به ظاهر یکی ولی اگه یکم فقط یکم دقیق بشید تناقض های فاحشی رو میبینید که باورتون نمی شده که تا حالا متوجه نشدید.

  10. آنچه شریعتی را فراتر از زمان خود قرار میدهد نگاه اوست به آینده و از آنجا که به علوم جدید آشناست میتواند خطرها را گوشزد کند. و خطر قرون وسطای ایرانی چیزی بود که دکتر بخش اعظم تلاشش را در افشای ان بکار برد که متاسفانه به دلایل بسیار با آنهمه تلاش ناکام ماند و جامع، ایرانی مجبور به تجربۀ قرون وسطای خود شد. مروری بر تشیع علوی تشیع صفوی و مذهب عله مذهب و … نشانگر روشن بینی دکتر و احساس خطری بود که از قشری گرایان و خشکه مقدسان مسلمان نما میکرد.

    1. و به نظر من کار من جوون اگه بخوام الان با این وضعیت کنونی جامعه راه پیشوا علی یا دکتر رو پیش بگیرم 1000 برابرشخت تر و بیشتر هست
      انگار یکی باید یه راه حل جدید متناسب با شرایط خفقان الان بیاره یه معلم مثل دکتر ولی واسه 1390 نه 1340

  11. و این ستم بزرگی است بر شریعتی.
    کسانیکه شریعتی را میشناسند میدانند که او اولین کسی است که تز “اسلام منهای روحانیت” را مطرح کرد و هم او بود که فریاد میزد برای نجات اسلام نباید روحانیت را از مردم گرفت بلکه باید مردم را از روحانیت گرفت ودر پاسخ چگونه، در یک کلام میگفت با آگاهی دادن به تودۀ مردم، چرا که وقتی مردم آگاه شدند دیگر نمیتوان با هر مزخرفاتی آنها را فریب داد و از قبل نا آگاهی مردم نان خورد، کاری که روحانیت صدها سال است که دارد انجام میدهد.
    خدایا این چه ظلمی است بر این معلم روستا زاده ای که دردی جز درد مردم نداشت و گناهش شکستن طلسم عوامفریبی آخوند بود.

    1. اگه انکار نکنند و ایراد های بنی اسرائیلی نیارند که نمی تونند واسه وجدان هایی که صدها سال هست خوابیده و در استانه ی بیداری بوده دلیل بیارند تا بتونند دوباره به خوابی ببرنشون که بیداریش دوباره به دست امثال شریعتی باشه که!!!

    2. نیلوفرخانم
      مستندا بنویسید دکتر شریعتی(ره) درکجا تز اسلام منهای روحانیت را مطرح کرده است؟ من که از سالهای49 به بعد در طول چهار سال دانشجوئی پای سخنرانیهای آنشهید بزرگوار بودم وتمام کتابهای منتشره ایشان را درقبل از انقلاب مطالعه نموده ام چیزی جز ارادت به روحانیت اصیل درفکر واندیشه اش نیافته ام.

  12. و کلام آخر اینکه در مقابل شریعتی هم ما باز قاسطین و مارقین و ناکثین را میبینیم. عجب! همان کاراکترهائی که در برابر علی بزرگ قرار گرفتند در مقابل شریعتی هم ظهور میکنند!
    من نمیدانم گردانندگان این سایت چه کسانی هستند ولی شما را به صداقت سوگند بر شریعتی بیش از این ستم نکنید. شریعتی، شریعتی است.

      1. اگه کتاب شیعه علوی و شیعه صفوی دکتر رو خونده باشید ایشون دقیقا درباره اینچنین نظامی که الان وجود داره هشدار داده بودند

    1. chera in harfo mizanid?
      un zamani ke dr shariaty budo sokhan migoftand hamun moghe hata emam khomeini ham ba injur nezami mokhalef budano harfeshun chize dg bud
      vali hala chi shode?
      hame hamechizo faramush kardand
      adama faramushkaran
      be nazare shoma dr ham tu in dore zamune age bud nazaresh hamin mimund?
      dar hali ke hamun moghe ham ba tamame mokhalefai ke dasht harfash harfaye rohaniat bud

    2. دکتر در کتاب شیعه روی این نکته تاکید دارند که در هنگام مبارزه ایجاد شبه روی اصل موضوع مبارزه / ایجاد تفرقه در مورد صلاحیت رهبر مبارزه / منحرف کردن مردم از موضوع اصلی به هر دلیلی چه دین چه کفر چه تقوا چه آزادی و… کاری است نابخشودنی.
      اگر کمی آثار ایشان را بهتر مرور کنید می بینید که اصل موضوع مبارزه ایشان بر 2 رکن استوار است:
      1)استعمار گران خارجی
      2)استحمارگران داخلی
      و خود انصاف بده که در این دوران علیرغم همه ی نابسامانی ها حداقل در مورد اول کارهای خوبی می شود.
      کتاب شیع:
      باید اول منکرهای روز جامعه ات را شناسایی کنی و بعد از آن درجهت مبارزه با بزرگترین آنها گام برداری و اکنون بزرگترین منکر…
      با رفتن جمهوری اسلامی دیگر فضایی برای مبارزه با مورد اول باقی نمی ماند
      به جای تضعیف حکومت داخلی به تربیت نسلی فکر کنید که هم با ارتجاع داخلی مبارزه کند و هم با ارتداد غربی و در این راه یکی را فدای دیگری نکنیم.

      1. کی گفت جمهوری اسلامی بره ؟
        درسته ، بدون جمهوری اسلامی و حتی بدون رهبر جامعه اسلامی از قدرت کافی برای مبارزه با دشمنان خارجی و داخلی برخودار نیست چون بدون این دو بحث منافع جامعه وسط میاد و کمک به دیگران و مبارزه با دشمنان فدای منافع جامعه میشه … اما جمهوری اسلامی زمانی می تونه تو این کار موفق باشه که توسط مردم همراهی بشه ، یعنی مردم بخوان که سهم خودشون رو با دیگری تقسیم کنن یا از پولی که می تونه برای مردم خرج بشه برای مبارزه با دشنان خرج بشه ، این حس زمانی بوجود میاد که به حداقل خواست های مشروع مردم اهمیت داده بشه ، درحالیکه حکومت چشمش رو روی قشر زیادی از مردم می بنده و اونها رو نادیده میگیره ، نتیجه اش میشه مخالفت با حکومت و نافرمانی های مدنی و کینه و سرانجام این کینه جایی سر باز می کنه و به اعتراض تبدیل میشه … مشکل از حکومته که نمیتونه مردم رو با خودش همراه کنه و بجای اینکه این افراد رو ببینه و به خواستشون اهمیت بده به اونها تهمت نوکر غرب و منافق و اوباش و… میزنه

        1. البته یادم رفت این تک بیت که نظرشخصی بنده هست رو اضافه کنم.
          چوازچنگال گرگم درنمودی بدیدم عاقبت گرگم توبودی

    3. من خودم دکتر رو دوست دارم اما بی احترامی به آقا ناراحتم میکنه. شما نمیخواد در مورد احتمالات نظر بدید

  13. حیف!
    دکتر شریعتی بیدار موند تا جامعه اش نخوابه.
    حیف که بعدش بعضیا اومدن خودشونو حامی شریعتی جای زندند ولی درواقع بزرگترین دشمن شریعتی هستند.

  14. جمله ای معروف از شریعتی که در سخنرانیهایش بسیار شنیده ام این مضمون را دارد:((بزرگترین گناه من در محافلی که ( روشنفکران) و تحصیلکرده های ما حضور دارند این است که هنوز سخنان 1400 سال پیش را می زنم و آنها معتقدند که تاریخ مصرف این سخنان به پایان رسیده و زمانی که در محافل مذهبی همان سخنان را تکرار می کنم، مرا به خروج از دین و گمراهی انسانها محکوم می کنند، و این جرم من است.))

  15. دوستان لطفا صفحات 160 تا 180 کتاب شیعه دکتر را بخوانید. خود او دلیل این مخافت ها و کج فهمی ها را بسیار زیبا گفته اند : دو گانه گی زبان

  16. بچه ها از همتون خواهش می کنم بجای اینکه بشینید دعوا کنید و بگید که اگر دکترزنده بود ,این طرفی بود یا اونطرفی ..بشینیم در نوشته هاش تفکر کنیم و به حال خودمون گریه کنیم…..

      1. برادر من سروش رو به شریعتی نچسبونید هر کسی تو اون دوره کنار شریعتی مینشست برای پیدا کردن جایگاه در بین مردم

        1. سروش بنظرم فقط اسمشو شنیدی اگه حرفاشو شنیدی و دربارش اینجوری فکر میکنی که یه متفکره خیلی راهو اشتباه رفتی رفیق

  17. سلام درود بر مقام معظم رهبری ودرود فراوان بر شهیدان همیشه جاوید دکتر شریعتی و دکتر چمران . این حقیقت را پذیرفت که انقلاب ایران اگر هر کدام از عناصر خود مانند دکتر شریعتی . امام خمینی .مهندس بازرگان . ایت الله خامنه ای.ایت الله طالقانی و…را نداشت به پیروزی نمیرسید پس وجود همه ی این عناصر ضروری بوده و باید به تک تک این افراد بخاطر فداکاریهایشان تشکر کرد

    1. همه ستون های خیمه مهم اما باید دید کدوم ستون که خیمه رو تا اخرین لحظه نگه میداره و اون ستون کسی جز دکتر شریعتی نیست

  18. محب110 مبغض310

    سلام من جوان دانشجویی هستم می خواهم کمی بیشتردرمورد شریعتی بدانم اصلا ایشان مدرک شان چه بوده وآیارشته ی درسی شان به چه چیزمربوط بوده چون ایشان درهرچیزی تالیفاتی داشته اندوچیزدیگراینکه آیاحرف های ایشان برطبق کتاب وسنت است یاازروی تفکرات خود به نتایج مختلف رسیده اند؟خواهش میکنم جوابم رو بفرستین تااین مسئله برایم حل شود

    1. دوست عزیز
      با یک جستجوی کوچک در اینترنت میتونی زندگینامه ایشان را بخونی و از تخصص دکتر آگاه بشی.

      1. vaghan cheghadr komakesh kardi khob unam rafte search karde dg
        age eshtebah nakonam be inja migan donyaye majazi ya internet
        age eshtebah nakarde basham!!!!!!

    2. فکر میکنم کتاب طرحی از یک زندگی برای آشنایی کلیبا زندگی دکتر مفیده و برای آشنایی با اندیشه هاشون هرکدوم از آثارشونو بخونین خیلی مفیده.

  19. با سلام
    دکتر شریعتی مسلمانی بود شیعی مذهب که درد دین داشت, که ظاهرا جرم او همین است و بس(از نظر آنانکه فقط خودرا متولی دین میدانند و نمی توانند ببینند کسی بجز آنان وچه بسا بهتر اسلام وتشیع را معرفی کند)
    چه بنده حقیر بعداز شناخت ایشان ومطالعه تعدادی از آثارایشان (فاطمه فاطمه است,هبوط,شهادت و…)باتشیع ,قرآن وعترت بیشتر وعمیقتر آشنا شدم واینک حاظر به جانفشانی در راه اسلام راستین, قرآن وعترت هستم.
    آیه شریفه 207 سوره مبارکه بقره

  20. زنده باددکترشربعتی…درکتاب تشیع علوی وصفوی برخلاف نظرکسانیکه بدون تامل ودقت این کتاب راروخوانی کرده اند پرازجملاتی است که وجودیک رهبررابرای جوامع اسلامی درزمان غیبت لازم میداند واین ناشی از ذهن متفکراسلام شناس گرامی دکتراست..
    (دردوره غیبت چون هم پیغمبرنیست هم امام حضورنداردرسالت پیامبران وامامان برعهده خودمردم می افتد…..ازمیان خودگروهی رابرای تخصص درشناخت علمی اسلام واستنباط قوانین اسلامی وحل مسایل جامعه ورویدادهای زمان وادارنمایندورهبری اجتماعی وفکری ومسئولیت سرنوشت مردم را بدست آنان بسپارندوخودبهترین لایق ترین وآگاه ترین دانشمندترین وپاک ترین شخصیت موجودرابرای رهبری تشخیص دهندوازمیان خودکسی رابه جای امام که جای پیغمبراسلام است برگزینندوبنشانند..)مجموعه آثار9-تشیع علوی تشیع صفوی-ص223
    واین فقط گوشه ای ازاین اشارات متعدددراین کتاب است ومگرمی شود کسی روح اسلام رادریابدومسئله رهبری رانپذیرد..زنده باد امام خامنه ای

    1. بسیار کار زشتی هست که آدم با استناد به 2 خط از آثار چنین مرد فخیمی، در مورد کلیات نظرات ایشان اظهار نظر کند.

      بطور مشخص در مورد امام خامنه ای حضرت عالی، ایشان با نظر عموم انتخاب نشدند و به حمایت عامه بر مصدر قدرت نمانده اند!

      اتفاقاً معلم شهید با چیزی بنام روحانیت کاملاً مخالف بودند و این یکی از دلایل عمده اختلاف ایشان با استاد مطهری بود. ایشان حتی واژه روحانی را برگرفته از تفکر مسحی روحانی و جسمانی میدانستند.
      ما در اسلام عالم دینی داریم و نه روحانی! افرادی که در حوزه عمده عمر خود را به روخوانی کتب دوره صفوی و بعد از آن معطوف میکنند و حتی افرادی مثل آیت الله طباطبایی را برای تمرکز بر قرآن مورد تمسخر قرار میدهند را حتی نمیتوان عالم دینی دانست!

      دیدگاه اسلام درباره نحوه رهبر جامعه را در وقایع پیرامونی جنگ احد و صدر اسلام مطالعه بفرمایید و آنوقت از آقایان ولایت مطلقه حمایت کنید.

      شریعتی که اتکایش به قرآن، سنت رسول و رویه مسلمانان اولیه (که مستقیماً پیامبر را درک کرده بودند) بود، نمیتوانست با چنین کاتولیسیسم شیعی موافق باشد؛ بر عکس معلم شهید همواره در امید رنسانس اسلامی بود.

      لطفاً سعی کنید، شرافتمندانه، با آبروی معلم شهید برای اربابان تزویر مشروعیت نخرید.

      1. اون حوزه ای که آیت الله طباطبایی رو مسخره میکرد امام خمینی رو هم کافر میدونست. به منشور روحانیت امام رجوع کنید ببینید چقدر امام از این قشر که به تعبیر خودشان مارهای خوش خط و خال هستند (که به نظر من اصلا هم خوش خط و خال نیستند) رنج کشیده اند و آنها را خطرناک ترین چیز برای اسلام دانسته اند. به نظر من دکتر هم با همین ها مشکل داشتند. نه با متفکری ارجمند مثل مطهری

    2. بنده متوجه نشدم از کی 12 امام شدند 14 امام. پناه بر خدا از شر شیاطین جنی و “انسی”

      تذکر:

      بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‏کنند; و آنها را همچون خدا دوست می‏دارند. اما آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است. و آنها که ستم کردند، (و معبودی غیر خدا برگزیدند،) هنگامی که عذاب (الهی) را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمام قدرت ، از آن خداست; و خدا دارای مجازات شدید است; (نه معبودهای خیالی که از آنها می‏هراسند.)
      بقره آیه 165

  21. سلام
    لطفا یکی به من بگه چطوری می تونم از آثار دکتر در مقابل طرفداران آیت الله مطهری دفاع کنم ( به کسانی که اطرافم هستند وقتی که می گم با کتابهاش می تونیم به اسلام واقعی پی ببریم سعی دارند منو قانع کنند که دکتر فقط در زمنه جامعه شناسی خوب کار کرده و برای اسلام شناسی بهتره به کتاب های مطهری مراجعه کرد)
    خواهش می کنم اگه منبع مطالعاتی یا نظری دارید که بتونم حرفمو ثابت کنم حتما بگید
    آدرس ایمیلم mahtab.hamta@gmail.com

  22. باسلام من دانشجوای رشته علوم سیاسی هستم ازدوستان خواهش دارم نسبت به بزرگان ایران زمین بی حرمتی نکنید ولی درجواب آن برادری که نسبت به روحانیت کینه دردل داردبگویم درزمانی که 95%مردم مابی سواد و80%روستایی وعشایر بودند این روحانیت بودباسخنرانی های خودوتلاشهای خود درمقابل دشمنان وفریب خوردگان وغرب زدها استادواین بی انصافی ونمک نشناسی است قدردان زحمت این طبقه ازجامعه نباشیم مگر نه دکتر شریعتی مسائل شرعی خودرا ازعلما وپدرروحانیش آمخته وبه خوردتوداده مگرنه ایشان از بچه گی پای منبر علمانشسته تااینکه بزرگ شده ودیدگاه نوع ازدین به شماارائه کرده است پس سلام ودورود خدا وپیامبرانش واهل بیت رسول برروان پاک کسانی که برای این کشوروجامعه تلاش کردن تاماها هدایت یابیم به هدف نهایی که همان وصل اصل خویش است برسیم

    1. سلام منم دانشجوی علوم سیاسیم.ببینم این روحانیتی که شما سنگشو زدید پس کول دارید رکورد اوسین بولت رو میشکونید تا حالا چه گلی به سر این مملکت زدن؟مگه الان حکومت دست روحانیت نیست؟پس چرا مملکت تو این حال ووضعه؟فکر میکنید این تحریمهایی که روز به زوزداره بیشتر میشه،بخاطر چیه؟تازه همین دکتر که شما میگید پرورده ی روحانیته،میگن:بدترین نوع حکومت تئوکراسی است.یعنی چی؟شما خودتون رشتتون علوم سیاسیه.باید بهتر بدونید.اروپای قرون وسطی چرا عقب مونده بود؟بخاطر همینه.حرف زیاده ولی متاسفانه مجالش نیست.تو این مملکت اگه حرف بزنی یه شبه تو کهریزک ترتیبت رو میدن.

      1. یقین داشته باش اگر دکتر الان زنده بود با 4تا تحریم کم نمی آورد. بله، مقابله با استکبار جهانی سختی دارد. نباید توقع داشت انقلاب که پیروز شد اونا برن سر خونه زندگیشون و ما هم بشینیم کشورمونو بسازیم. بیرون پر است از دشمن قسم خورده و داخل مملو از خائنین پست.

  23. باسلام من متاسفم برای بعضی ها که شریعتی را جدا از روحانیت می دانند شریعتی روحانی زاده بود وتربیت شده روحانیت بود

    1. فقط میتونم بگم از استدلال این عزیز متاسفم.

      شریعتی خودش را معلم میدانست و نه روحانی؛ اتفاقاً کاملاً هم جسمانی بود و مورد طعن بسیاری از به اصطلاح روحانیون. البته این حضرات روحانی ید طولایی در تکفیر دارند و براشون زمین مرکز دنیاست و قم هم مرکز زمین! هر روحانی زاده ای هم مخالفت کنه، شانس بیاره و در بره میشه بنی صدر !

      یه خورده برای تحریف تاریخ دیره دوست عزیز.
      برم این دام بر راه دگر نه

  24. هرکسی فسانه ای گفت رفت صحنه پابرجاست کارگردان میگرداند با تدبیر روزگار همه در بند عقیده گرفتار خوش دارم بینم روزی فردی اندیشمند عدالتخواه ازاد ازاد ازاد بی تکبر بی ریا گوید اندیشه ای پاکش را به چهان

  25. یکی از موارد شرک اینست که انسان کسی را(شخصیت پرستی) یا چیزی را (بت پرستی) در بد و خوب زندگی خویش موثر بداند.از کسی بیم یا بکسی امید داشته باشد.
    اگر یک عالم مذهبی را ستایش کنیم و برایش ارزش اصلی قائل باشیم بصورتی که هرچه او بگوید بپذیریم و هر فتوی و دستوری که بدهد قبول کنیم و از او تقلید فکری و عقلی نمائیم. در این صورت شرک آورده ایم و من نام آنرا ((بت پرستی مذهبی)) گذاشته ام:
    اتخذوا احبارهم و رهبا نهم اربابا من دون الله (علمای مذهبی و زهدشان را بجز خدا . ارباب خویش گرفتند)
    اگر سرنوشت خویش را بدست کسی بسپاریم یا در دست کسی بپنداریم شرک آورده ایم…
    اگر آزادی خویش را بکسی فروختیم یا کسی را صاحب خود پنداشتیم و یا ادعای کسی را که خود را صاحب ما میشمارد پذیرفتیم مشرکیم. (اسلام شناسی-ج1- دکتر علی شریعتی)

    {اذن للذین یقاتلون بانهم ظلمواوان الله علی نصرهم لقدیر…. }
    (آنانکه بخاطر ستمی که دیده اند می جنگند مجازند و خدا بر پیروز گردانیدنشان تواناست….)
    {ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم}
    (خدا آنچه را در قومی هست دگرگون نمی سازد تا آنگاه که آنان آنچه را در روانشان هست دگرگون سازند).

  26. با سلام خدمت دوستان
    اول اینکه انسان از طرف شخصی که در بین ما نیست صحبت کنه کار پسندیده ای نیست و نشان دهنده این است که فرد مورد نظر با استفاده از این فرصت می خواهد بیشتر نظرات و دیگاه های خود را مطرح کند
    دوم اینکه از لحاظ علمی انسان اگر می خواهد کسی را نقد کند یا از او تعریف نماید و یا اینکه با شخص دیگری مقایسه کند باید یا در سطح فرد مورد نظر باشد یا یک پله بالا تر
    و سوم اینکه دوستان طوری صحبت می کنند که هر کس ندونه فکر می کنه کسانی که اینجا طلایه دار دکتر هستن از نزدیکان او و از هم دوره های ایشان هستند

    1. عجب فرمایشی میکنید شما؟!

      یعنی تا حالا هر کسی از پیامبران، فلاسفه(مارکس، اسپینوزا، هایدگر)، دانشمندان(نیوتن، انشتین، فرمی) و … حرف زده در حد اونها بوده یا از اونها بالاتر ؟!!!!

      برای دوست داشتن و یا تلاش برای شناختن شخصی، لازم نیست که از فامیل یا همکلاسیها یا همسایه شما باشه !

  27. حقیقت این است که همانقدر که دکتر شریعتی به احساسات انسانی نزدیک شده از عقلانیت فاصله گرفته. این انتقاد بسیاری از بزرگان نظیر آیت ا… خامنه ای ، ششهید بهشتی و شهید مطهری به ایشان بود که منجر به استعفا شهید مطهری از حسینیه ارشاد شد!!!
    زنده باد عقلانیت بدون تعصب ، ننگ به احساسات متعصبانه!

    1. سخن حقی بود دوست عزیز.

      ولی نمیدانم چرا مدعای شما مرا به یاد ” لا حکم الا لله” خوارج در صفین انداخت.

      حتماً شما با عقلانیت آیت الله عظما وحید خراسانی موافقین که فرمودند: در عزای سالار شهیدان “اگر با زنجیر زدن، خون از شما جاری شود هم رواست”!!!

      من نمیدونم بعضی ملت رو چی فرض کردن؛ دم از عقلانیت میزنن در حالیکه خودشان نان از استحمار عوام میخورن !!!

    2. مسعود الوند

      الیته احساسات انسانی با عقلانیت منافات ندارد ولی هر دو آنها با اسلام در تناقض کاملند

  28. قرآن! من شرمنده‌ی توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‌ام که هر وقت در کوچه‌مان آوازت بلند می‌شود همه از هم می‌پرسند ” چه کس مرده است؟ ” چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است. قرآن! من شرمنده‌ی توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده‌ام. یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق می‌کند که تو را فرش کرده، ‌یکی ذوق می‌کند که تو را با طلا نوشته، ‌یکی به خود می‌بالد که تو را در کوچک‌ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا تو را فرستاده تا موزه سازی کنیم؟ قرآن! من شرمنده‌ی توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و ترا می شنوند،‌ آن چنان به پایت می‌نشینند که خلایق به پای موسیقی‌های روزمره می‌نشینند. اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است … قرآن!‌ من شرمنده‌ی توام اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای. حفظ کردن تو با شماره صفحه، ‌خواندن تو آز آخر به اول، ‌یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان که تو را حفظ کرده‌اند، ‌حفظ کنی، تا این چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند. خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو

  29. سلام
    وقتی دانش آموز بودم تو کلاسا هروقت اسم دکتر شریعتی رو میاوردیم انگار که داریم کفر میگیم معلما شاکی میشدن و میگفتن افکار شریعتی پوچه …الانم که دانشجو ام بازم همون آش و همون کاسه قبلا دودل بودم کتابای دکترو میخوندم لذت میبردم اما فکر میکردم حسم اشتباه میگه اما الان کاملا درکشون میکنم و میفهمم که چقدر زیبا بیان شده بعضی مطالبشو که میخونم گریم میگیره مخصوصا پست بالایی که فریده جان گذاسته

  30. محمد ياسر

    دکتر شریعتی خود تقریباً یکی از داعیان نظام ولایت فقیه بوده و هست
    ما نباید این شخصیت برجسته جهان اسلام را که در تمامی کشورهای منطقه و جهان شهرت دارد را فقط مروبط به طیف خاصی قرار دهیم ، این معلم شهید ما خود یک مسلمان واقعی بود و خواهان ایجاد یک حکومت اسلامی.این همین است که در مجموعه امت و امامت میگوید:
    امام در کنار قدرت اجرایی نیست. هم پیمان و هم پیوند با دولت نیست، نوعی همسازی با سیاست حاکم ندارد. او خود مسئولیت مستقیم سیاست جامعه را داراست و رهبری مستقیم اقتصاد، ارتش، فرهنگ، سیاست خارجی و اداره امور داخلی جامعه با اوست. یعنی امام، هم رئیس دولت است و هم رئیس حکومت و… شیعه پیروی از امام را بر اساس آیه اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم توصیه می‌کند و امام را ولی امر می‌داند که خدا اطاعتش را در ردیف اطاعت از خود و اطاعت از رسول شمرده است و این تقلید نیز برای رهبری غیر امام که نایب اوست در شیعه شناخته می‌شود.
    پس ما حزب اللهی ها و دیگر مردمی که خود را مسلمان واقعی و پیرو خط امام راحل(ره) میدانند باید ایشان تقدیر نموده و نگزارند تا خائنان و منافقان از اعتقادات و آرمانهای این شهید بزرگوار به نفع خود استفاده کنند که خود معلم شهید هم دشمن سرسخت منافقان و بی دینها بوده است

      1. دوستان سعی کنن با ذکر دقیق منبع و آدرس ذکر مطلب کنند که اشتباهات و درک ناصحیحشون رو بشه بهتر پاسخ داد.

        دوست عزیز حتی استاد شهید مطهری به شیوه کنونی فقاهت شیعی باور نداشت (رجوع کنید به کتاب 10 گفتار،باب اجتهاد)؛ حالا شما داری سعی میکنی بگی معلم شهید 15 قدم جوتر از استاد مطهری مروج ولایت فقیه هست؟!

        آخه برادر، خجالت هم خوب چیزیه!

        شما تصور میکنی که چند تا از امت حزب الساندیس در وب پیدا میشن که این سخنان رو می فرمایید؟ من این بیانات ناپخته رو بیشتر توهین به خوانندگان و مراجعان وبلاگ میدونم تا ترور شخصیتی بزرگانی چون معلم شهید.

        1. از تعبیراتت معلومه چه طور فکر میکنی رها جان. غضب فقط چاقو کشیدن نیست. از مرکبت بیا پایین

  31. من هم اگه بخوام میتونم از مگهری ،شریعتی و… انتقاد کنم
    یه روز دکتر رو به باد بحث و انتقا گرفته بودن که چرا از فلان روحانی اینقد انتقادو….کردین و دکتر بعد مدت زیادب سکوت و گوش دادن گفتن خب پس به فلان شخص مورد دلخواهتون مثلا توهین شده بله بله دکتر میتونه چه خری در برابر این آقا باشه منم اینو میگم این آقا در برابر امامم علی (ع) چه خری میتونن باشن!؟ همه با این حرف اون روز متوجه انتقاد های ناشیانه و غرضورزانشون شدن
    حالا عزیز من ما باید دست بدست هم بدیم تا اسلام واقعی رو پیاده کنیم روحانی باشیم دکتر باشیم عامیانه باشیم هر چی باشیم واقعا اولا به تمام معنا ایرانی باشیم اسلامی باشیم

  32. دکتر علی شریعتی مردی بود صاحب اندیشه های اسلامی و این را استاد مطهری به درستی فهمید و به افکار دکتر پر و بال داد و افکارش را به سوی صراط مستقیم هدایت کرد اینکه کسی به خواهد در مورد افکار این دو شخصیت بزرگ بدون داشتن اطلاعات از هر دو حمایت یا رد کند شخصی بواقع احمق و کودن است. پس لازم است اینقدر چرت و پرت بدون اطلاعات و آگاهی ننویسید.

  33. به نظرمن دکتر شریعتی واقعا انسان بزرگ وروشنفکری بودن.اگر شریعتی یا شریعتی ها اکنون زنده بودند اوضاع کنونی ایران خیلی بهتر بودشریعتی انسان بود وانسان های زیادی ساخت .

  34. لطف کنید برای دفاع از کسی کسی رو خراب نکنید این سیره دکتر است استاد مطهری ودکتر شریعتی هرکدام فلاسفه معاصر بودندوجامعه شناس و دین شناس بودند وآقای خامنه ای هم هردو بزرگوارو از نزدیک می شناختند

    1. آقای خامنه ای خیلی ها رو میشناختند؛ از جمله اخوان ثالث و فریدون مشیری. خوب که چی؟ این آبرو برای آقای خامنه ای شد یا افراد مذکور؟

      آقای خامنه ای بعد از به قدرت رسیدن چه معامله ای با ایشان کرد؟ میدونین؟

      1. فعلا که همین آقای خامنه ای تجلی تفکرات مبارزاتی دکتر شریعتیه. بله، تا دلت بخواد گند کاری تو این مملکته. همش تقصیر خامنه ایه!؟ دوما خامنه ای وقتی خوبه که با دکتر و اخوان و فریدون مشیری سازگاری کامل داشته باشه؟!

  35. لطف کنید به هیچ کسی توهین نکنید این خواست دکتر نیست ما از همه مردم دنیا بافرهنگ تریم و باید اساتید ودانشمندان وبزرگانمان را قدرو ارزش نهیم با سپاس
    ایرانی باشید
    مومن باشید
    در راه شناخت اسلام از همه نظرات استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *