جمله های عاشقانه دکتر علی شریعتی

· من تو را دوست دارم.. دیگری تو را دوست دارد.. دیگری دیگری را دوست دارد.. و این چنین است که ما تنهاییم..

· وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه میشود. دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست اسراف محبت است

· دل های بزرگ و احساس های بلند، عشق های زیبا و پرشکوه می آفرینند

· اما چه رنجی است لذت ها را تنها بردن و چه زشت است زیبایی ها را تنها دیدن و چه بدبختی آزاردهنده ای است تنها خوشبخت بودن! در بهشت تنها بودن سخت تر از کویر است

· اکنون تو با مرگ رفته ای و من اینجا تنها به این امید دم میزنم که با هر نفس گامی به تو نزدیک تر میشوم . این زندگی من است

· وقتی خواستم زندگی کنم، راهم را بستند.وقتی خواستم ستایش کنم، گفتند خرافات است.وقتی خواستم عاشق شوم گفتند دروغ است.وقتی خواستم گریستن، گفتند دروغ است.وقتی خواستم خندیدن، گفتند دیوانه است.دنیا را نگه دارید، میخواهم پیاده شوم

· اگر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری

دکتر علی شریعتی

“… دوست داشتن از عشق برتر است. عشق یک جوشش کور است و پیوندی از سر نابینایی، اما دوست داشتن پیوندی خودآگاه و از روی بصیرت روشن و زلال. عشق بیش‌تر از غریزه آب می‌خورد و هر‌چه از غریزه سرزند بی‌ارزش است و دوست داشتن از روح طلوع می‌کند و‌ تا هر جا که یک روح ارتفاع دارد، دوست داشتن نیز همگام با آن اوج می‌یابد…”

(مجموعه آثار ۱۳ / هبوط در کویر / ص ۳۲۷)

“… عشق با شناسنامه بی‌ارتباط نیست و گذر فصل‌ها و عبور سال‌ها بر آن اثر می‌گذارد. اما دوست داشتن در ورای سن و زمان و مزاج زندگی می‌کند و بر آشیانه بلندش روز و روزگار را دستی نیست…”

مجموعه آثار ۱۳ / هبوط در کویر

“… علی‌ گفته‌ است‌ که‌: “گروهی‌ بهشت‌ می‌جویند، اینان‌ سود‌جویان‌اند و طماع‌، گروهی‌ از دوزخ‌ بیم‌ دارند و اینان‌ عاجزند و ترسو، و گروهی‌ بی‌طمع‌ بهشت‌ و بی‌بیم‌ دوزخ‌اش‌ می‌خواهند عشق‌ بورزند، و اینان‌ آزادگان‌اند و آزاد”. عشق‌ چرا؟ عشق‌ تنها کار بی‌چرای‌ عالم‌ است‌، چه‌، آفرینش‌ بدان‌ پایان‌ می‌گیرد، نقش‌ مقصود در کارگاه‌ هستی‌ اوست‌. او یک‌ فعل‌ بی‌برای‌ است‌. غایت‌ همه‌ غایات‌ عالم‌ “برای‌” نمی‌تواند داشت‌…”

مجموعه آثار ۳۳ / گفتگوهای تنهائی / ص۱۸

“… آری‌، در این‌ بازار، سوداگری‌ را شیوه‌ای‌ دیگر است‌، و کسی‌ فهم‌ کند که‌ سودازده‌ باشد و گرفتار موج‌ سودا، که‌ همسایه‌ی‌ دیوار به‌ دیوار جنون‌ است‌! و چه‌ می‌گویم‌؟ جنون همسایه آرام و عاقل این دیوانه‌ی ناآرام خطرناک است که در کوه خاره می‌افتد و مثل موم‌ نرم‌اش‌ می‌کند، و در برج‌ پولاد می‌گیرد و شمع‌ بیزارش‌ می‌سازد. و وای‌ که‌ چه‌ شورانگیز و عظیم‌ است‌ عشق‌ و ایمان‌! و دریغ‌ که‌ فهم‌های‌ خو کرده‌ به‌ اندک‌ها و آلوده‌ به‌ پلیدی‌ها، آن‌ را به‌ زن‌ و هوس‌ و پستی‌ شهوت‌ و پلیدی‌ زر و دنائت‌ زور و… و بالاخره‌ به‌ دنیا و به‌ زندگی‌اش‌ آغشته‌اند! و دریغ‌! و دریغ‌ که‌ کسی‌ در همه‌‌ی عالم‌ نمی‌داند که چه می‌گویم؟ که این عشق که در من افتاده است نه از آنهاست که آدمیان می‌شناسند. که‌ آدمیان‌ عشق‌ خدا را می‌شناسند و عشق‌ زن‌ را و عشق‌ زر را و عشق‌ جاه‌ را و از این‌گونه‌… و آنچه با من است، نه، آنچه من‌ با اویم‌، با این‌ رنگ‌ها بیگانه‌ است‌، عشقی‌ است‌ به‌ معشوقی‌ که‌ از آدمیان‌ است‌… اما… افسوس‌ که‌… نیست‌!

معشوق‌ من‌ چنان‌ لطیف‌ است‌ که‌ خود را به‌ “بودن‌” نیالوده‌ است،‌ که‌ اگر جامه‌ی‌ وجود بر تن‌ می‌کرد، نه‌ معشوق‌ من‌ بود.

معشوق‌ من‌، رزاس من‌، موعود بکت‌، “گودو”‌ی بکت‌ است‌، منتظری‌ که‌ هیچ‌ گاه‌ نمی‌رسد! انتظاری‌ که‌ همواره‌ پس‌ از مرگ‌ پایان‌ می‌گیرد، چنان‌ که‌ این‌ عشق‌ نیز… هم‌!…”

مجموعه آثار ۳۳ / گفتگوهای تنهائی / ص ۲۱

عشق و ایمان در اوج پروازش از سطح ستایشها میگذرد و معشوق در انتهای صعودش در چشم عاشق سراپا غرقه سرزنش میشود و این هنگامی است که دوست استحقاق بخشوده شدنش را در چشم دوست از دست میدهد.
دکترعلی شریعتی / مجموعه آثار 21 / زن / ص149

دلی که از شرکت در رنج و غم دوست غذا می‌گیرد عشقی می‌پروراند که از آنچه با خوشبختی و لذتی که از دوست می‌برد پدید می‌آید بسیار عمیق‌تر و پر اخلاص‌تر است.
دکترعلی شریعتی / مجموعه آثار 21 / زن / ص177

“… اگر عشق را بخواهند با حرکت بیان کنند ، این حرکت چگونه است ؟ پروانه از دیرباز به ما آموخته است.کعبه،نقطه عشق است و تو یک نقطه پرگاری و در این دایره سرگردان!…”
مجموعه آثار 6 / حج / ص 74

“…عشق نیرو و حرارتی است که از کالری‌ها و پروتئینی که وارد بدن من می‌شود زائیده نمی‌شود. یک منبع نمی‌دانمی‌دارد که تمام وجود مرا ملتهب می‌کند و می‌گدازد و حتی به نفی خویش وادار می‌کند…”

مجموعه آثار 2/ خودسازی انقلابی / ص83
“…اگر عشق از انسان گرفته شود، وی به صورت یک موجود منفرد و منجمدی در می‌آید که فقط به درد دستگاه‌های تولیدی می‌خورد…”
مجموعه آثار 2/ خودسازی انقلابی / ص83
“…عشق، مرگ و شکست… در زیر این ضربات است که انسان گاه برای نخستین بار نگاههایش که همواره در غیرخود و بیرون از خود مشغول است به خود بازمی‌گردد…”
مجموعه آثار 2/ خودسازی انقلابی / ص156
“…کسی که عشق را نفهمد اگر هم به میزانی قدرت علمی‌اش قوی بشود، که زندانبان طبیعت گردد و حتی طبیعت را اسیر خودش کند باز به اندازه یک حیوان اسیر خودش خواهد بود…”
مجموعه آثار 8 / نیایش / ص154
“…مگر نه عشق تنها با اشک سخن می‌گوید ؟…”

مجموعه آثار 8 / نیایش / ص120

2,917 دیدگاه دربارهٔ «جمله های عاشقانه دکتر علی شریعتی»

  1. بعضی ها می شوند دریا،بعضی ها می شوند کوزه های آبی که از دریا برایمان آب می آورند کوز های رنگین ، به رنگ شعر و موسیقی و فیلم و عکس و مجسمه و نوشته و…
    بعضی هامی شوند چشمه وبعضی ها می شوند کوزه هایی که …
    بعضی ها رود و …
    بعضی ها باران
    و
    .
    .
    و شریعتی از جنس باران های تند و کوبنده ی بیابانی بود ! از جنس دریاهایی که کنار کویر موج می زنند و از جنس چشمه هایی که زمزم می شوند تا برای همیشه از او آب برداریم برای ابد

      1. اگر تنهای تنها شوم باز هم خدا هست او جانشین تمام نداشتن های من است(دکتر شریعتی) دکتر یکی از شخصیتهای محبوب منه خیلی دوسش دارم نوشته هاش عالیه پر معنا و به ادم حس خیلی خوبی میده برا شادی روحش هر کسی که این نظر رو میخونه صلوات بفرسته مرسی با تشکر

      2. سلام!
        یکی خوب نوشته بود از شریعتی خدا ساختیم!شریعتی مهم بود من خیلی دوستش دارم ولی اگه بود حالا از دستمون شکایت میکرد..
        شریعتی این اخرای عمرش به شدت با غزل داری واسه امام حسین مخالفت میکرد..شریعتی این اواخر توصل به ائمه رو قبول نداشت کو به اینا عمل میکنید اونوقت چرا میگید ما عاشق شریعتی هستیم
        شریعتی انسان بزرگی بود و هست ولی باید به همه ی گفته هاش عمل بشه که متاسفانه نمیشه شریعتی این اواخر با شیعه ی صفوی به شدت مخالف بو کتابی در موردش نوشت ولی چند نفر این کتابو خونده…خواهش میکنم تعصب رو بزارید کنار

            1. اگر سواد کافی در زمینه های دینی و اعتقادی ندارید ، لااقل کمی با ادب باشید تا افرادی چون من شما را لایق پاسخ خود بدانند ، بلکه کمی علمتان گسترش یابد!

              اگر شریعتی و شریعتی ها را قبول ندارید لااقل کتاب خدا را قبول داشته باشید: (زمر آیه 44)

              قل لله الشفاعه جمیعا !
              بگو: شفاعت همه با خداست!

              من منکر بزرگی پیامبران و ائمه نیستم ، ولی حکایت آنان حکایت افرادی است که آمده اند و با انگشت اشاره به ماه می کنند ، حال که افرادی مانند شما بجای نگاه به ماه ، به انگشت آنان خیره شده اید!

          1. اقا محمد رضا ببخشید پیاممام زیاد شد ولی لازمه. هر کدوم رو که تمام میکرد چیز جدیدی به ذهنم می افتاد
            شما به من پیش نهاد دادید که کتاب شیعه ی علوی و شیعه ی صفوی رو بخونم منم حتما میخونم(اگه پیدا کنم) ولی من به شما و تمام حق جویان پیش نهاد میکنم کتاب چگونه هدایت یافتم از استاد رادمهر رو بخونن تو سایت عقیده هست این کتاب تو بازار پیدا نمیشه دست هرکی ببینن اعدام….
            ولی خواهش میکنم بخونیدش…
            ارزوی موفقیت واسه همه..

        1. راست میگی باید به گفته های دکتر علی شریعتی عمل کرد و واسه عملش باید اول بفهمی چی گفته اون طوری نوشته که ما هم میتونیم چیزای خوب ازش درس بگیریم وهم….. خوب اینجا باید به فکر و عقیده خودمان شک کنیم نه به افکار کسی که حرفاشو یه دنیا قبول دارند

        2. سلام آقا کیوون
          نمیدونم این جملاتی را که از قول شریعتی نوشته ای خودت ساخته ای یا از دیگری شنیده ای . من که در هیچکدام از آثار دکتر چنین مطالبی ندید ه ام. لطفا آدرس بدهید چون اینگونه ادعا ها در واقع نوعی تهمت و توهین و در بهترین شکل دفاع بد از معلم انقلاب اسلامی است که البته “ملا خور” شد . اگر در مورد آخرین اعتقادات فرهنگی دکتر می گویی باید اشاره کنم که مطابق آخرین نامه به پدرشان (مجموعه آثار 1 ص 46-47) که شب هجرت از ایران نوشته اند دکتر با قرآن استخاره کرده اند. (در مفهومی انقلابی و توحیدی). یعنی معلم شهید، استخاره را که امروزه حتی “موجگرایان دینی” به دلیل درک ارتجاعی شان از آن تمسخرش می کنند ، قبول داشته اند چه برسد به بزرگداشت شهدای عقیدتی توحید و ایمان به آیات صریحی که خداوند در قرآن مبین در تایید شفاعت آورده است.
          موفق باشید

            1. آقا محمد علی سلام

              نمیدانم چرا نوشته اید: “معلم انقلاب اسلامی کمی نادرست بنظر می آید”
              احتمالا شما انقلابی را که مردم ایران در سال 57 با شعارهای اسلامی و اهداف اسلامی ( استقلال، آزادی، عدالت، توسعه و مهمتر از همه مناسبات سالم انسانی) به پیروزی رساندند با نظامی که بعد از این انقلاب به قدرت رسید و هدف و عمل آن دقیقآ بر خلاف شعارها و اهداف آن انقلاب بوده و هست یکی گرفته اید.
              اما اینها دو پدیده متضاد هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند . در ایجاد آنها فاکتورهای داخلی و خارجی زیادی دخالت داشته است. و البته موضوع تازه و عجیبی هم نیست زیرا از اینگونه پدیده های خیانتبار، تجربه ها و خاطرات تلخ زیادی در تاریخ بشر نقش بسته است .
              در عالم حقیقت هر اسمی محتوایی متناسب با ظاهر خود را دارد. مثلآ مطابق قرآن و نهج البلاغه برجسته ترین ویژگی یک حکومت اسلامی عدالت است بخصوص عدالت اقتصادی.
              من تایید دزدیدن اسم های اهورایی توسط عناصر اهریمنی را اشتباه می دانم شما چطور؟
              با احترام و آرزوی توفیق

              1. من در مورد انقلاب ایران ، اهداف و شعارهایش و اینکه درست است یا غلط صحبت نکردم دوست عزیز ، تردید من در مورد به کار بردن لقب “معلم انقلاب اسلامی” بود برای شریعتی.
                به نظرم معلم انقلابی بر اساس آثار ایشان کمی درست تر به نظر می آید.. انقلاب همواره جنبه اجتماعی و سیاسی ندارد ، گاه انقلاب در شخص رخ می دهد.
                در مورد سوالتان من به دنبال مصداق بودم که به نظرم نرسید تا پاسخ شما را بدهم. اگر شفاف تر بفرمایید در خدمت شما هستم. ایام به کام

                @};-

            2. سلام اقا محمد رضا
              من گفتم تفاسیر اهل سنت رو مطالعه کنید نه کتب اهل سنت فک کنم شما معنی تفسیر رو نمیدونید منظورم تفسیر قرانه نه چیز دیگه اخه آخوند شیعه ی خدا نترس هرچه دله تنگش میخواد از قران برداشت میکنه ولی تو تفاسیر اهل سنت اینطور نیست من خودم شیعه بودم سنی شدم ..خدا در قران میگه برای نزدیک شدن به من از وسیله استفاده کنید..حالا به نظر شما وسیله چیست؟؟؟اخوند شیعه میگه وسیله یعنی توصل به ائمه و …
              ولی اهل سنت میگه وسیله یعنی نماز خوندن یعنی زکات دادن یعنی کار خوب انجام دادن و…به نظر شما کدوم بهتره؟؟؟
              از افرادی کمک بخواهیم که صدای مارو نمیشنوند یا از خداوندی که از رگ گردن به ما نزدیکتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
              خدا در قران میفرماید چه کسی از اون کس که غیر خدا را میخواند گمراه تر است که نه صدایش را میشنود و بر فرض محال اگر صدایش را بشنود تا قیامت نمیتواند پاسخ بگوید در مورد این چی میگید..چرا شیعه های عزیز که برادر و خواهر ما هستن یا من خودم قبل از هدایت یافتن چرا این ایات رو نمیخوندم تا بفهمم که توصل به هرکی حتی پیامبر شرک به حساب میاد..
              حرف زیاده و نمیشه اینجا گفت فقط یه چیز به همه بگم اگه شیعه حقه چرا در در پایتخت مسجد سنی نیست؟؟؟؟؟این یه سوال بیجوابه چون خدا در قران میگه منافقان هر فریادی رو بر ضد خود میدانند و از هر فریادی میترسند شیعه هم از هر فریادی میترسه کلی عالم اهل سنت رو اعدام کردن بخاطر چی بخاطر گفتن عقیده ی خودشون
              خواهش میکنم تعصب رو بذلرید کنار تا شاید خدا همان طور بر سر ما منت گذاشت و هدایتمو کرد شمارو هم هدایت کنه….آمیــــــــــــــــن
              یه چیز دیگه اگه ادرس ایه هارو خواستید من واستون میارم ولی چرا خودتون تحقیق نمیکنید؟؟؟مشکل ما همینه

            3. لام
              اقا محمد یه چیز دیگه اخوند شیعه میگه نگاه کردن به شبکه های ماهواره گناه چون هر فریادی رو بر زد خودشون میدونن میترسن مردم هدایت بشن و دیگه کسی صیغه نکنه باهاشون و کسی دیگه خمس نده تا جیبشون خالی بشه و …
              چند مدت پیش تو محله ی ما داشتن به زور میرفتن رو پشت بوم ها تا دیش های ماهواره رو بگیرن واسه چی واسه این شبکه ها وگرنه واسه چی ؟؟؟؟؟از این شبکه ها میترسن چون منافقن چرا اهل سنت یه شبکه نداره تو صدا و سیما؟؟؟اینا سوالاتیه که من تو ذهنم پیش اومد و هدایت یافتم…
              موفق و سربلند باشید…

          1. سلام ابان جون..ببینید من برای حرفام مدرک خاصی ندارم ولی از تو یه شبکه با جفت گوشای خودم شنیدم که شریعتی داشت میگفت که عزاداری برای امام حسین گناهه و یه جمله معروف داره که میگه این عزاداری نیست که ما برای امام حسین میگیریم شکمی از عزا در اوردن است..اگه خواصتی میتونی به این شبکه ها نگاه کنی تا سخن رانی شریعتی رو ببینی وصال حق-وصال فارسی و کلمه فارسی اگه نگاه کنی حتما میبینی..
            موفق و سربلند باشی

            1. خوب لازم نیست به شبکه های ماهواره ای توسل بجویید ، کتاب تشیع صفوی و تشیع علوی با قیمت مناسب در کتابفروشی ها موجود است. کافی است 3 الی 4 ساعت وقت بگذارید و آنرا بخوانید تا مستند صحبت کنید.

          2. آبان جون سلام..
            میدونید مشکل ما چیه؟؟؟ مشکل ما اینه که هرچی اخوند شیعه میگه ما قبول میکنیم..میگه خمس بده میدیم در حالی که خمس حرامه ولی زکات ثواب داره میگه صیغه کن میگیم باشه درحالی که صیغه زنای رسمیه….
            من ازتون معذرت میخوام واقعا متاسفم ولی باید بگم تا مو ضوع روشن بشه اگه یکی بخواد با یکی از فامیلای درجه یک شما صیغه کنه شما راضی هستید؟؟؟؟ بازم میگم متاسفم ولی باید میگفتم تا موضوع روشن بشه..اینا سوالایه که هر شیعه باید از خودش بپرسه دنبالش بره کتابای اهل سنت رو بخونه تا به یه نتیجه برسه نه اینکه هرچی اخوند دروغ گو گفت باور کنه
            ازتون خواهش میکنم که تفاسیر اهل سنت رو بخونید تفاسیری هم چون فی ضلال القران..تفسیر ابن کثیر و….بعد میفهمید که اسلام دین گریه نیست دین شادیه دین عزاداری نیست دین خوش حالیه دین خمس(دزدی)نیست دین کمکه زکات و دین ازدواج موقت نیست دینه ازدواج دایمه زندگی خوش نه هروقت خواصتی پیش یه دختر باشی در امریکام ای طور نیست
            امیدوارم اول من هدایت بشن بعد شما….آمــــــــــــــــــــــین

            1. دوست عزیز.. فقه ، فقه است ، موارد بساری هم در فقه اهل تسنن وجود دارد که شنیدنش مو را به تن سیخ می کند.

              شما بجای رفرنس دادن به کتب اهل تسنن و کتاب های بی ارزش فقهی ، قرآن را در نظر بگیرید و با آن مانوس گردید ، اگر دغدغه دین و اسلام دارید.

          1. فرزاد جان!!!!!!!
            توداری تو ایران زندگی می کنی ا!روزی18 بار این جمللرو واسه خودت تکرار کن.
            بی جنبه بازی در نیار دیگهتا در این سایتو تخته نکنن عزیزم…
            به کی پیشنهاد آشنایی می دیتو این هیرو ویر؟

            1. سلام دوست نااشنایم جوابت خبلی عالی بود.من تو محل کارم با همسر دکتر شریعتی آشنا شدم ایشون هم دست کمی از دکتر ندارن ،جهت اطلاع نوشتم.

            1. خب بابا کشتینش!!!ی خطایی کرد ولش کنین طفلکو،خدا به داد دوستای شماها برسه اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووه

        1. خیلی دوست داشتم باهاش حرف میزدم مطمعن بودم منو از این مردابی که گرفتارش شدم رها میکرد مردابی که ازش گلایه دارم دوست داشتنمه که کم اوردم

          1. همه ی اونایی که این دنیا رو بفهمند و مثل یه مسافر ناشناس نیان و نشناخته نروند گاهی میشه که کم میارن…فکر میکنی اگه یه آدم که مثل خودت بود میتونست زندگیتو متحول کنه؟؟؟ به قول خودش اگر تنهاترین تنها شوم باز هم خدا هست…یادت باشه….یادم باشه….یادمون باشه

        2. وا؟؟؟؟؟ میدیدی؟؟؟؟؟ میخواستی باهاش چه کار کنی؟؟؟؟؟؟؟
          به جای این حرفا حالا که نیست به جمله هاش فک کنیم. و سعی کنیم مثل او بزرگ باشیم.

          1. در درون انسان دوتا گرگ هست یکی اسمش پلید یکی فضیلت همیشه می جنگند و بلاخره یکی پیروز میشه یکی ازم پرسید رفیق کدوم پیروز میشه گفتم که به هر کدوم که غذا بدی یعنی کار دکتر شریعتی از این قرار است علمی که داره از گوهر دل و روح زرین پروردشه اون کار گرگی که درونش پرورده را نوشته اونو تبریک میگم مرد بزرگ

    1. واقعا دکتر چیزی نبودند که بشه ایشون رو با جمله وصف کرد من زبانم قاصر هستش در بیان کمالات ایشون واقعا اسطوره هستن برای ما برای منکه یه افتخارن

      1. بنده شخصا تفکرات دکتر شریعتی رو سرلوحه زندگیم قرار دادم و به جرأت میتونم بگم شاید تا سالهای سال بعد هم چنین شخصیت آزاده و مجاهدی ظهور نکنه، اما اون رو نمی پرستم ایشون هم مثل همه ی ما و دیگر انسانها و حتی پیامبران و امامان، انسان و مخلوق پروردگار بی همتاست. یادمون باشه شخص پرست یا شخصیت پرست نباشیم، معبود ما تنها خالق ما، خداوند مهربانی هاست..

        سوره زمر آیه 18:
        کسانی که سخنان را می‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‏کنند; آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند

    2. خیلی دوست دارم دکتر شریعتی رو اونجوری که هست و دور از هر گونه تعصبی بشناسم و شاید این مطالب شروع خوبی باشد . ممنون

      1. منم مثل باران دوست دارم به دور از هر تعصب جاهلانه دکتر را بشناسم.این چند روز اخیر فقط سوالهام زیاد میشه.برام دعا کنید

    3. ما می تونیم یکی باشیم مثل یا شاید مانند دکتر شریعتی
      یادمون باشه و یادمون نره شاید لازمه یادمون بتدازن که :

      خواستن توانستنه

      اکه بخوای میتونی فرهاد باشی و کوه رو هم جابه جا کنی
      پس ما می تونیم

      1. میگن این مقوله خواستن توانستنه دیگه شده جزئی از مقوله های فلسفه صفسطائی چون یه نظریه ای هست کهنفی این قول رو ثابت میکنه چون هر خواستنی توانستنی نیست اگر میخای بیشتر مطمئن شی به کتاب(خارقه های ناخوداگاهی)نوشته فیلسوف علی وردی مراجعه کن……

      1. خوبان همیشه زود میمیرند
        البته میشه گفت استاد بزرگ دکتر شریعتی هنوز زندست شاهدشم همین دست نوشته های فوق العاده ایشونه///
        اما روحش در کنار یکتا آرام باد //
        زندگی راطی کن وانگاه که بربلندترین قله هایش رسیدی لبخند خود رانثارتمام سنگریزه هایی کن که بایت راخراشیدن.(استاد دکتر شریعتی )

      1. سلام وعرض ادب. پیشاپیش سال نو مبارک دلتان سبز وروزگارتان قرین آب وآیینه باد. حسن هستم از نا کجاآباد زندگی.

    4. سلام دست گلت درد نکنه خوب بود
      شریعتی هرچی یا هر کسی که بود …
      باران بود اما در بیابون چه فایده درختی هم سبز شد
      فکری را از آسمون کویر با ستاره های آسمون به جایی هم هدایت کرد ؟….
      ……
      ……
      درک شریعتی و امثال شریعتی ها سخته تا داریمشون هیچ بهره ای نمیبریم اما پس از مرگشون//…
      به جرعت میشه گفت یه اسطوره ی به تمام معنا بوده …
      مطالبشا میخونم ودوسش دارم

      1. امثال دکتر شریعتی جلال آل احمد جمال زاده من همه ی کتابهایشان خواندم یک بار بلکه بیشتر فقط می توانم بگم امثال اینها درد جامعه را خوب می دانستند چیه وتمام غم زندگی شان مردم اطراف شان بودند من دکتر شر یعتی از نزدیک ندیدم جلال ندیدم ولی می گم که عاشقشانم واقعا دوست شان دارم واگر شد درباره شان فیلم می سازم مستند فیلم کوتاه فرقی نمی کنه

        1. اتفاقا من هم دکتر شریعتی و جلال رو تا حدودی شبیه می دونم،بعضی از جملات قصار جلال منو یاد شریعتی میندازه.اگر چه شریعتی آدم عجیبی بود اون یه عارف در ردیف مولانا جلاالدین بود.من با کتاباش عروج می کنم.و به خاطر شریعتی گاهی اوقات میرم سر مزار دکتر چمران و باهاش درد دل می کنم اون هم بوی شریعتی رو میده.همیشه وقتی به شریعتی فکر می کنم نفسم تو سینه حبس میشه.کاش من میمردم ولی اون چند روز بیشتر زنده می موند.
          اگه ازش فیلمی ساختین.حتما اطلاع رسانی کنین.
          خدا خیرتون بده.یا علی

      1. سلام .زبان دکتر شریعتیزبانی شبیه زبان سمبلیسم است که هرچه دانش مابالاتررودچیزهای بیشتری ازگفته های اودرک خواهیم کرد

    5. خوب بود
      اما شریعتی بزگتر اینها بود
      هر کسی با خوندن حرفهای ایشون به فکر فرو میره
      ما ادمها وقتی در فکر فرو بریم جواب تمام سوال های بی جواب خود را پیدا می کند

    6. و با خود در شگفتم که دل ادمیزاد مگر چقدر ، تا کجا استعداد دوست داشتن دارد؟
      دکتر شریعتی برای من یه معلمه، یه راهنما ، یه پدر .
      مرد بزرگی که عاشقانه میپرستم

      1. میتونم بپرسم ولی ای کاش چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    7. سلام …از متن های زیباتون ممنون …..دکتر شریعتی اسطوره بود…..برای شناخت او و حرفهاش بصیرت لازمه…باز هم ازتون ممنونم

        1. من عاشق شدم کسی نیست که درکم کنه …الان چندروزی که ندیدمش …..دارم دق میکنم…ای کاش دکتر زنده بودند………………………….

            1. من برات دعا می کنم ونمی دونم که بگم اقای ساکار یا خانم ساکار ؟ولی یه نصیحت اگه بهش نگفتی برو جلو وبا صراحت تمام بگو دوستت دارم.

    8. آخه با صفا،این جمله ات اگر چه قشنگه ولی مال سال 87،نمی خوای یه چی جدید بگی.شریعتی معتقد به پویایی بود؛ به خاطر بیار داستان استادش در دانشگاه سوربنو.
      هر وقت یاد شریعتی می افتم نفسم تو سینم حبس میشه اشک تو چشام پر میشه دلم براش تنگ میشه نمیدونم انگار سال ها با هم یه جا زندگی کردیم اصلا عاشق هم بودیم ولی خوب الان یادم رفته.بعد این همه به تو فکر کردن می فهمم که نیستی که در انتها با هزار غم یاد این جمله معروفت میافتم
      اگر تنها ترین تنها شوم باز هم خدا هست آره درسته او میشه جانشین همه ی نداشته هام.

    9. من جور دیگه تفسیر می کنم تو خواستی تعریف کنی من نقد می کنم
      دکتر مزینانی مانند (دریای است که در کنار کویری موج می زند )اما به منظور شما این آدم(دریا) در کنار کویری (هم عصر های خودش) داشت تباه میشد ولی نه اینطور نیست انسان باید در تمام مراحل زندگی ایش تاثیر مثبت بر اطرافیان بزاره دکتر مزینانی اینطور نبود او دریاایست در کنار کویری که هیچ تاثیری بر خشکی کویر نزاشت . مرحوم علی شریعتی از همه لحاظ باطل با عرض شرمندگی
      r.rezaee23@gmail.com

      1. ((دکتر شریعتی اسطوره ای بر گونه اساطیر …))

        قابل توجه شما دوست عزیز منتقد…

        بر سماع راست هر تن چیر نیست طعمه هر مرغکی انجیر نیست

        آینه کز زنگ آلایش جُداست پر شعاع نور خورشید خداست

        رو تو زنگار از رخ او پاک کن بعد از آن، آن نور را ادراک کن

        این حقیقت را شنو از گوش دل تا برون آئی به کلی، زآب و گل

        فهم اگر دارید، جان را ره دهید بعد از آن، از شوق، پا در ره نهید

        درنیابد حال پخته، هیچ خام پس سخن کوتاه باید، والسلام

        کار پاکان را قیاس از خود مگیر گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر

        جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد

        زر قلب و زر نیکو در عیار بی محک هرگز ندانی ز اعتبار

        هر که را در جان خدا بنهد محک هر یقین را باز داند او ز شک

        حرف درویشان بدزدد مرد دون تا بخواند بر سلیمی زان فسون

        کار مردان روشنی و گرمیست کار دونان حیله و بی‌شرمیست

        شیر پشمین از برای کد کنند بومسیلم را لقب احمد کنند

        بومسیلم را لقب کذاب ماند مر محمد را اولوا الالباب ماند

        آن شراب حق ختامش مشک ناب باده را ختمش بود گند و عذاب

        درنیابد حال پخته، هیچ خام پس سخن کوتاه باید، والسلام

    10. سلام
      باورتون نمیشه که من امروز در مورد چیزایی حرف میزدم که بعدش اونارو اتفاقی توی وبلاگ شما دیدم
      جملات خودتونم خیلی پربار بود

    11. درود برپیروان راه شریعتی عالی بود…..روزگاریست شیطان فریاد میزند انسان بیاورید سجده خواهم کرد

    12. خوب بود من وقت ندارم همش رو بخونم خیلی دوست دارم تمامشون رو بخونم میشه لطف کنی مطالبت رو بفرستی به میلم تا بتونم پرینت بگیرم و راحتتر بخونم؟
      من شبا دیر وقت یکی دو ساعت مطالعه میکنم چون بدجور مشغولم.
      واسم دعا کنید.

      ممنونم از مطالبت.

    13. نداشته ها را باید یافت
      یافته ها را باید درک کرد
      ادراک ها را باید منتقل کرد…..

      و اما….
      و اما در کدامین دره ها ، اقیانوس ها و آسمان های بیکران باید نداشته ها را جست؟!!

      ایمان داشتن به جرعه ای آب ، نوشیدنش را گواراتر میکند
      پس بیابیم آن ایمان را که زیستن را گواراتر کند

      افکار و منطق زیبای دکتر شریعتی همه چیز را دربر میگیرد . از سطحی ترین نیاز بشریت تا …..

      کار شما هم عالیه
      متشکرم از تلاشتون

    14. نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد نمیخواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت اما دوست دارم از گلویم سوتکی سازد به دست کودکی گستاخ و بازی گوش که ان کودک دم گرم خویش را در گلویم سخت بفشارد تا بدین سان خواب خفتگان را خفته تر سازد….
      (دکتر شریعتی)

  2. چه زیباست زندگانی در کنار انسانهایی که به دور از دنیا اند.آنان که نه ترسی به دل دارند نه خاشاکی در قلب.نه چشمی بر مال.فقط حرفهایی برای نگفتن دارند.
    مهدی 21 ساله از مشهد

        1. اگه میخای مذهب واقعی را بشناسی حتما یه سری به کتاب با مخاطب های آشنا ی دکتر بخش سگ بودن در تشیع را بخون.من این بخش را بیش از 30 بار خوندم.مطمئن باش پشیمون نمیشی.

      1. تمام دینا اومدن که بگن شادباش و از زندگی لذت ببر
        تمام مذاهب تنها چیزی که سعی کردن بیارن ارامش بودوبماند که بعضی ها ازاین سو استفاده کردن.دینی ک میشناسی چیزی ک خدات گفته نیس چیزیه ک از بچگی بهت القا کردن
        به قول حسین پناهی
        خدا بزرگتر از توصیف انبیاس
        (((بام ذهن ادمی حیاط خانه خداس

      2. مذهب شوخی سنگینی بود که محیط با من کرد…ومن سالها مذهبی ماندم بی انکه خدایی داشته باشم…

        1. اره شاید تو خدا رو نداشتی ولی مطمئن باش اون تو رو داشته، همیشه کنارت بود.
          منم یکیم مثل تو ولی گاهی که فکر مکنم میبینم دارمش خیلی نزدیک ولی من دورم ازش.

  3. برای کشف اقیانوس های جدید باید جرات ترک ساحل را داشت این دنیا دنیای تغییر است نه تقدیر…. ساتر از پیرانشهر

            1. ……. و اگر همینطور ادامه بدین آخرش دعوا میشین. بیخیال بابا هرکی فکر می‌کنه واسه خودش انیشتینه یا فیلسوف. فلسفه رو باید تو کتابا و فیلسوفا یاد بگیری. عقل فقط شروع فلسفست…. درک انیشتین و شریعتی و دکتر حسابی و امثال اینا کار هر کس نیست…..!

        1. شک نکن نیست .. مگه انتظار داری میمیری دوباره همین بشی که هستی .. فقط خدا خودش میدونه هر کدوم از ما بعد از مردن به چه چیز تبدیل میشیم .. تا می تونی از زنده بودنت لذت ببر و البته انسان باش سرشار از خوشی و انصاف

        2. مرید شریعتی

          سلام به همه خداوکیلی چندتا از کتابای دکتر رو خوندید ؟ خواهشا جواب بدید؟؟؟؟؟؟

    1. سلام. میخواستم بگم تو این دوره و زمونه کم کسی پیدا میشه که رو عشقش بمونه تا ابد. این تجربه منه. پس دل نبند که آخرش پشیمونیه.

        1. این ما هستیم که با این افکار داریم عشقو از یاد می بریم چرا؟
          عشق هست باید چشامونو باز کنیم

          1. درسته…عشق همیشه هست…و این ما هستیم که دوست داشتن را با عشق تعبیر میکنیم و این غلط است.

          2. به جر ات میتونم بگم که عشق وجود نداره…. حداقل الان دیگه وجود نداره
            ((دوست داشتن برتر از عشق است و من هرگز خود را تا بلند ترین قله ی عشق پایین نخواهم کشید)) دکتر شریعتی

            1. “من هرگز دوست داشتن خود را تا بالاترین قله های عشـــق پایین نخواهم اورد”
              دوست داشتن از عشق برتر است-کویر-علی شریعتی

            2. عشق،عشق،عشق .منم عاشقم ولی چه فایده هر کی از راه میرسه میخواد مانع بشه،میگن با هم حرف نزنید،شبه ایجاد نکنید،ولی ما علی رغم همه اینا بازم 5/2ساله که باهم هستیم و من از صمیم قلبم دوستش دارم

          3. عشق فقط 2 تا عاشق میخاد. مگرنه هم عشق خراب میشه هم آدما. کسی که میگه تا عمر دارم پیشت میمونم منو که رها کرد ولی شاید من عاشق بودم. پس عشقو خراب کردم

            1. از این جملتون خیلیییی خوشم اومد***عشق فقط 2تا عاشق می خواد***
              شاید چون این روزا عشقا چند نفره شده من دیگه کسی رو تو دلم راه ندادم.ولی از ته دلم ایمان دارم یه روز با کسی آشنا می شم که ارزششو داره.شما هم هیچ وقت نا امید نباشین.

              DONT PROMISE ME FOREVER,JUST LOVE ME DAY BY DAY:)

              این جمله رو خیلیییییییی دوس دارم.قشنگه.

            2. از اینکه سعیدو دارم به خودم می بالم. 10 ساله میشناسمش و 8 ساله که با همیم. ولی اون مثل روز اول عاشقمه. نمیدونم پاداش کدوم کارمه یا هدیه کدوم مناسبتی که خدا بهم بخشیده . منم دوسش دارم دیوانه وار. برامون دعا کنید که رویامون رنگ خاکستر نگیره. فقط میترسم که نه لیلی به مجنون رسیدو نه شیرین به فرهاد …. روزی که ازدواج کنیم آذربایجان واسمون جشن میگیره که چند سال شاهد عشقمون بوده. دعا کنید. خیلی دوست دارم نفسم. میبوسمت. خیلی ممنون که تحملم میکنی دنیا رو واسم بهشت کردی.

        1. اینطوری هم که شما میگی نیست نمیشه هیچ کس رو شناخت من خودم 6 ساله ازدواج کردم و الان 23 سالمه ولی هنوز همسرم رو نشناختم،گاهی اوقات آدما عوض میشن. من فقط اینو میدونم که : لایق نبود قطره به عمان بردن/ خار و خس صحرا به گلستان بردن /اما چه کنم عادت موران این ست / ران ملخی نزد سلیمان بردن

      1. از چه دیدگاهی بخوای نگاه کنی مهمه من موافق نیستم آخه اون عشقی که ما (منظورم گروه سنی 20/30) فکرشونو مشغول کرده وجود نداره در یک کلام عشق همون عادته عادت کردن به یک چیز یا یک کسی ویا ……… چون هر روز کنارمون بوده بهش عادت میکنیم

        1. سلام
          عشق یعنی خدا و مرگ به معنای آن است که یک قطره از این عشق به سرچشمه اش باز گردد
          پائولو کوئیلو
          اون عشقی که بهرام ازش صحبت میکنه عشق حقیقی نیست
          اون یه هوسه که ما آدما اسمش رو گذاشتیم عشق

          1. جواد آقا عشق هوس نیست،اون عشقی هم که بهرام میگه شاید واقعاً عشق بوده اما ما نمیدونیم ،شاید بهرام خودش واقعاً عاشق طرفش بوده اما اون عاشق بهرام نبوده.پس عشق بهرام هوس نبوده.همیشه آدما دو رو دارن که یکیش بعد از مدت ها برمیگرده و خودشون نشون میده

    1. اینجا ا…ن:
      مدعیان اصالت:مدعیان پیشینه: مدعیان مهر و محبت: اسانیت: ایا از دست رفته انچه که امروز ادعای ان باقیست؟
      پیشینه ای که نمای آن در اذهان چرخیده و مکتوب چه؟
      ساده ترین تمثیل مرگ هر یک از ماست که که با تمام حسرت و فریادهای دریغا دریغا همراه است در حالی که بیداری و زنده بودن جز دروغ و حسرت بیش نسیبمان نیست!
      حال اگر گذری بیاندازیم بر شرقیهای اطراف این سرزمین ؛به بی مدعیان بی درد؛ در معاشرت بجز راستی و انسانیت نمیبینی.نجاتمان به چیست؟ مسلمانی! در روز عاشورا لباسی سیاه بر تن و به عذای پسر پیامبر(ص) به جد
      ظهر عاشورا بر سر سفره های چرب نشستن و سیر خوردن /نوشیدنیهای سرد و گوارا/ امروز پسر پیامبر لب تشنه جان میدهد و ما مدعیان مینوشیم/ (تف به چنین مسلمانی)
      از ما چه مانده؟
      کمی تامل اگر تاملی باقیست؟

    2. باسلام خدمت لیلی خانم حرفی رو زدی که سالهاست تو دل من مث یه آتشفشان خاموش مونده جرپأت بیان اونو ندارم.
      گویند که خدا همیشه با ماست/ ای غم نکند خدا تو باشی.
      ishtarsedigh@yahoo.com

      1. اینطوریام که شما میگی نیست،اگه یکی بخاطر دوری ازیکی دیگه کریه کنه دلیل نمیشه که میخواد در مقابل جونتو براش بدی، من خودم عشقمو دوست دارم و دیونه اش هستم و حاضرم جونمو به خاطر یه لحظه اش بدم و اصلانم توقع ندارم که کوچکترین دلسوزی و فداکاری خاطرم داشته بشه

  4. فقط همین را میدانم تنها خدا میداند او که بود. برای کسی که ارزش انسان رابه سبب حرفهایی که برای نگفتن دارد میداند چه واژه ای می توان بکار برد.پس به احترام تفکرش و به سبب کوچکیم فقط سکوت می کنم .

  5. کاش بغصی از ما ادما فقط انسان نبودیم بلکه ادم بودیم… وقتی یه نفرو خیلی خیلی دوست داری اون طرفم میگه دوست دارم ولی همش قلبتو میشکنه چکار باید کرد

    1. salam.man avalin bare umadam tu in sait va in jomlehaye ghashangh ro mibinam,vali duste man ta hala be in fekr kardi shayad az tahe delesh nemighe va tu ru dar vaisti ghir karde?!!!???

      1. به نظر من تو این دنیا همه ارزش دوس داشتنو دارن فقط اشکال کار اینجاس که ما آدمها نمیدونیم باید چه کسی رو دوس داشته باشیم.

    2. salam man yeki az hamoon adamai hastam ke to vase raftareshoon rahe chare khasti bavar kon oonam dooset dare o az in raftare khodesh ranj mibare faghat nemikhad ziadi behet mohabat kone ke behesh adat koni chon fekr mikone ke ye roozi bayad bere bavar kon haghighat hamine

        1. نه بهونه نیست. یکی میگه دوست دارم یکی دلش به حالت میسوزه و میگه. لعنت به اون خاطراتی که تو همین دل سوختنها رقم میخوره. پس دل نبند .تورو خدا داغونت میکنه وقتی بزاره بره

          1. آخه کسی که نخواد وابستش بشی منظوری جوز این نداره که من قراره برم فقط تا موقعه ای که واسم تازگی داری با هم باشم بعدشم شمارو به خیر و مارو به سلامت گور پدر اونی که این وسط دلش گیر کنه

      1. اگه آدم کسی رو دوست داشته باشه هرگز دل اون و نمی شکنه حتی اگه اون این کارو بکنه
        اگه دوستش داشته باشی و بدونی که یه روزی قراره از پیشش بری و رهاش کنی از اولش هیچ رقمه شروع نکن حتی با دادکشیدن سرش!
        این جوری 1 بار دلشو می شکنی… مجبور نیستی دائم دلشو بشکنی که تا وقتی باهاشی بهت وابسته نشه…
        از نظر من این خودخواهیه!
        دوست داشتن اینه که به خاطرش از خواسته خودت دست بکشی
        تورو خدا قصه ای که آخرش رو می دونید شروع نکنید عواقب خیلی بدی به دنبال داره
        موید باشید

    3. به این فکر کن تو تا حالا چند بار قلب اونو شکستی؟!؟ زیبا بود اگر ممیشد هرگز قلبی نشکند.

    4. منم یکی رو خیلی خیلی دوست دارم حتی میتونم بگم که عاشقشم ولی اون واقعا اذیتم میکنه می گه دوستم داره ولی حرفایی بهم میزنه و کارایی میکنه که واقعا دلمو میشکونه و دلمو میسوزونه
      اگه سنگم بود بالاخره یه روزی اب میشه چه برسه به دل یه دختر
      دوریشم واسم زجرو غیر قابله تحمله چکار کنم؟

      1. درکت میکنم… خیلی سخته… میدونم اگه میتونستی ازش میگذشتی و اگه باهاشی یعنی با همه خوبیا و بدیاش دوسش داری… از خدا بخواه کمکت کنه…

        1. من این کامنت و چند ماه پیش گذاشتم….
          میدونی جالبیه قضیه چیه؟
          اخر سر هم اون گذاشت و رفت…
          گفت تو اونی نیستی که من میخوام….بعد 4 سال تازه به این نتیجه رسید
          اره خدا خیلی کمکم کرد خدایی!!!
          دمش گرم…..
          من عاشقش بودم واقعا باهاش ساختم ولی اخر این شد جوابم…

          به نیوتن بگویید هر عملى را عکس العملى نیست
          اگر بود
          این همه عاشقانه هاى من بى جواب نمى ماند………..

          1. حرف نیوتن که در مورد تو درست از آب در اومده
            هر عملی را عکس العملی است در خلاف جهت آن
            باز خوبه که به تو گفت اونی نیستی که میخواستی
            بعد 4 سال کسی رو که واقعا از جون خودم بیشتر عزیز میداشتم رفت و گفت : نپرس که واسه چی میرم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            چه ر نجی است لذتها را تنها بردن و چه زشت است زیبائیها را تنها دیدن

      2. قدیمیا خوب حرفی میزدن : دوری و دوستی
        وقتی یه مدت ازش دور باشی اونوقت قدر و ارزش واقعی تو رو میفهمه و دیگه اذیتت نمیکنه
        باران باش و ببار و نپرس که کاسه های خالی از آن کیست

      3. سلام
        عزیزم این قانون عشقه قلب ما همواره از عزیزترینامون می رنجه اماهمون عزیز لحظه های رو تو زندگی برامون می سازه که حاضر نیستیم با دنیا عوضش کنیم….. قانون عشق می گه ببخش بدون انتظار پاسخی روزی آنقدر شرمنده می شود که به تمام سازهایت می رقصد..
        فقط همواره یادآوری کن که او را برای خود او می خواهی

    5. اگه ارزششو داره ادامه بده.ولی ک هی از رو قصد از رو قصدا دلتو میشکونه واقعا ارزش داره؟
      این چیزی نیس ک من بگم چیکار کنی باید خودت تصمیم بگیری

    6. من فکر میکنم حتما دوست داره ولی با روش خودش. روش هرکی با دیگری فرق داره و این باعث سو تفاهم میشه. اونم نمیخواد ناراحتت کنه ولی… ما باید برای زنده نگه داشتن عشق و رابطمون روح همدیگرو بشناسیم نه قیافه و جسم. سعی کنیم روح و احساسات هم رو درک کنیم . من باز اینجا هم دست از روان شناسی و مشاوره بر نداشتم . sorry. امیدوارم تونسته باشم کمک کوچیکی بکنم /

    1. کوروش جان مواظب رفتارومنش ات باش اسمی که داری مسولیت سنگینی بهمراه داره.سعی کن واقعاکوروش باشی.چون واسه ی ایرانی های اصیل کوروش کبیرهم مثل استادبزرگواردکترشریعتی مقدسه عزیزم موفق باشی درودبرتوباد

  6. خدایا بمن بیاموز قبل از آنکه در مورد راه رفتن کسی قضاوت کنم کمی با کفشهایش راه بروم.دکتر شریعتی

  7. بسمه تعالی
    در مورد معلم شهیدم شریعتی کبیر تنها یک جمله میتوان گفت:
    شریعتی یک شیعه بود ،یک شیعه تمام

    1. فرید دانش

      انسانیت بستگی به مذهب ندارد که این را استاد بزرگ در یکی از گفته هایش آورده است

        1. nemidunam az koja begam faghat migamkash manam mesle parandeha budam ke in hame fekro az saram birun mikardamo jash ye parde tarane be khodam hedie mikardam manam tanham mesle to mesle hame bara mohamad doa konin

        2. کوروش جان مواظب رفتارومنش ات باش اسمی که داری مسولیت سنگینی بهمراه داره.سعی کن واقعاکوروش باشی.چون واسه ی ایرانی های اصیل کوروش کبیرهم مثل استادبزرگواردکترشریعتی مقدسه عزیزم موفق باشی درودبرتوباد

  8. لطف پدر را سپاس میگویم که نام تو را از کودکی در گوشم خواند. و در 8 سالگیم کتاب پدر و مادر ما متهمیم را بدستم داد

    1. مادرم میگفت :عاشقی 1 شب است و پشیمانی 1000 شب الان 1000 شب است پشیمانم که چرا 1 شب عاشقی نکردم (سلطان دکتر علی شریعتی)

  9. من رقص دختران هندی را از نماز خواندن پدر و مادرم بیشتر دوست دارم چون این دختران از روی عشق میرقند اما پدر و مادرم از روی عادت…شریعتی

    1. مرسی غزال جون..من از وقتی خودمو شناختم میخوام مفهوم ای جملرو به مادرم بفهمونم ولی….ای داد بیداد..

    1. شما بسیار اشتباه بزرگ میکنید . بعض ها درست است که به خاطر ریا نماز میخوانند اما همه اینطور نیستند. احترام به پدر و مادر احترام به خداوند است (بهشت زیر پای مادران است)

        1. عشق با نوش و نیش می آید
          صاف و آئینه کیش می آید
          عاشقی جرم نیست ترسوها اتفاق است پیش می آید./
          چقدر به عاشقی اعتقاد داری؟

          1. یاد بگیریم دوست بداریم
            این دوست داشتن است که جاوید می ماند حتی با فرسنگ ها فاصله

            عاشق شدن روزی فارغ شدن دارد
            مثه بادبادکی که با کاهش پیدا کردن باد با شدت به زمین می افته و ما هی دوباره اون رو به هوا میفرستیم و به این عادت می کنیم که هر بار عاشق یکی باشیم(به عبارتی این نشد یه نفر دیگه) زننده ترین قسمت عشق های امروزی
            با عشق مخالفم

    2. راز دل با کس نگویم چون ندارم محرمی،هرکه را محرم گزیدم عاقبت رسوا شدم.راز دل با آب گفتم تا نگوید با کسی.
      عاقبت ورد زبان ماهی دریاشدم

    3. گاهی اوقات از فشار این حقیقت به نهایت جنون میرسم..
      کاریش نمیشه کرد..
      سعی میکنم دریایی هارو جذب کنم بجای اینکه افسوس بخورم

    1. چه اشکالی داره ؟وقتی عشقت رهات میکنه باید چی کار کرد؟ دیگه خسته شدم میخوام قراموشش کنم نمیتونم………

      1. شما میگی عشقم منو رها کرد شما عاشق طرف مقابل بودین ولی اون که عاشق شما نبوده وفادار بمونه
        خواهی که جهان بر کف اقبال تو باشد
        خواهان کسی باش که خواهان تو باشد
        خودتو دست کم نگیر که بازیچه ی اینو اون بشی /یستردی

      2. بسرا عین گربه ان بی حیان،مثل کاموا یا توبی نباش که یه گربه باهاش بازی میکنه ، سنگ و آجر باش در برابرشون ،تا حالا دیدی یه گربه با سنگ یا آجر بازی کنه…؟؟

        1. عزیزم دخترها مانند مارمولک میمونن وموزی ودوست دارن باهمه بپرن واسشون مهم نیست با کی هستن فقط واسشون حال مطرح هست هرکی خوب بهش حال داد که فرشته هست وهر کی هم که بهش حال نداد مثل شما میگین گربه حالا گربه بهتر هست یا مارمولک .مارمولک جان

          1. نه دخترا شرف دارن به توی که جنس برتری و ادعات میشه حتما توام میپریدی که دوست دخترت میپریده میرفته با اونی کخ لیقاتش و داشته چون تو لیقاتشو نداشتی

          2. از عشق و عاشقی های آدمایی مثه تو بدم میاد
            دختری که باهات این کارو کرده حق داشته
            دمش گرم

        2. کاملا باهات موافقم من این همه به داداشم خوبی کردم اخرش تو روم حرفایی زد که صد تا دشمنم نمیزنن بعد نمیدونم چرا میگن دخترگربه صفته پسرا از گربه صفتم بدترن

      3. سلام عزیزم. انقدر غصه نخور.اینو منی دارم میگم که ماه ها خودم رو توی خونه حبس کردم از غصه ی زیاد به خاطر پسری که ارزشش رو نداشت. عزیزم آن شوهر من بود و توی یک سال دوران عقدمون 3 بار بهم خیانت کرد.

    2. اسم بشر اول آدم بود..
      خدا یه موهبت بزرگ به ما داد به نام نسیان که همون فراموشیه..
      از اون به بعد اسممون شد انسان..
      چه اشکالی داره با فراموشی بتونیم دردامونو التیام بدیم؟!
      هروقت تونستیم به آدمیتمون برگردیم همیشه عاشق میمونیم…

    1. البته
      مسلمانی بی ولایت
      مسلمانی نیست!!
      کسی مثل دکتر مگر میشود در قلب ها نفوذ کند
      در حالی که خالی از محبت اهل بیت است؟؟؟

      1. محمد امین
        خفه شو …. 2 تا بزرگتر حرف می زنن یه متعصب دلقک نمیاد ملق بزنه برو میمون کور کورانه تقلید مقلد دینداران بی دین باش بدو عزیزم وبلاگ رو خراب نکن …آ ماشاالله الاغ کور … تو چی می فهمی این حرفها یعنی چی ….برو در خونه تون بازی کن .. آفرین …
        آنچه می‌گویم به قـدر فهـم تــو است مُــردم انــدر حسـرت فهـــم درست
        جان و دل را طاقت آن جــوش نیست با که گویم در جهان یک گوش نیست(مولانا)

        1. حیف این 5 خط نوشته نبود که نثارش کردی؟
          برادر وقتت بیشتر ارزش داره تا اینکه به اینطور آدمها جواب بدی

          گیریم اون 30 سالش باشه , خب؟
          پدر و مادرش تو 30 سال نتونستن خوب تربیتش کنن . بعد تو بزرگوار میخوایی با 5 خط تربیتش کنی عزیزم؟
          بزار این ادما با این مقدار مغز (اندازه فندق) به زندگیه شیرینشون ادامه بدن
          درود بر بزرگ مرد تاریخ: استاد دکتر شریعتی بزرگ

          1. حالا من تو یه چیز موندم این آقای محمد امین که از شریعتی خوشش نمیاد
            اصلا تو این سایت چیکار می کنه؟؟؟ واسه چی اومده اینجا!!!!!!!!!!!

            از حرفاش معلومه کوچکترین شناختی از شریعتی نداره.همین طوری یه چی گفته که حرف زده باشه.
            باید ازش پرسید:

            آقا مگه مرز مسلمانی رو شما مشخص می کنی؟؟؟
            ساندیس خور کی هستی؟؟؟؟ ولایت تو کیه؟

            1. از همه خواهش می کنم اهل بیت رو قاطی این بحث ها نکنید.
              اهل بیت و دینشون با مسلمانای امروزی اصلا قابل مقایسه نیست.
              هر کی بیشتر بوق مسلمون بودن و میزنه و ادعاشو داره و همه جا منم منم میکنه ..حتی کلمه ای از اسلام رو نفهمیده و جاهله.
              متاسفانه زیادن آدم های دورو که زیر نقاب اسلام و مسلمون بودن هر نوع کثافت کاری رو کردن و آخر دم از مسلمون بودن زدن.همینا اسلام و پیش آدم ها بد کردن.
              نباید اسلام رو با مسلمون هاش شناخت.

            2. حرفت متین. درسته. هر کثافت کاری…
              (چاره ای نیست باید دید و حسرت خورد به حال یه چند سال پیش)

            3. سعادت مانند توپ فوتبال است وقتی از ما دور می شود دنبال آن می دویم و وقتی می ایستد با یک ضربه آنرا از خود دور می سازیم. شاتو بریان

              ایمیلتون رو دیدم.ممنون ولی چرا به سایته من هم سر نمیزنید؟www.bo2to.com

        2. من نمی دونم کسی که هنوز درست حرف زدن رو بلد نیست چطور به خودش اجازه حرف زدن می ده…
          حرفهای دکتر شریعتی در ذهن آدم های کوته فکر جای نمی گیره
          بی ادب از ادبیات در حرفاش استفاده نمی کنه مولانا رو زیر سوال نبرید و به جای گشت و گزار در سایت های فلسفی که در حد شما نیست به سایت های شعر رجوع کنید
          خدا امثال شما رو قدرت درکی دهد… چون تو ها مملکت را به آتش خواهید کشید

        3. سعی کون خودت دهنه کثیفتو ببندی و دیگه وارد این سایت نشو.برو با همون ادمایی که سنگشونو به سینهی خالی از احساست میزنی باش.(درود بر دکتر شریعتی)

        1. شما برو معنی خدمت به بشریت رو بفهم بعد بیا حرف بزن!!!
          خوبه که قبل از حرف زدن فقط یه کوچولو در موردش فکر کنیم!!!
          OK ؟

        2. خیلی ها تلاش کردن که به بشر بفهمونن مفهوم بشر یعنی چی؟!
          اما متاسفانه بشر هنوز نفهمید که…
          خودتون شاهده دیدن عقاید خیلی از دوستان هستید
          نیازی به گفتن من اصلا نیست

      2. من از جمله این فرد یعنی محمد امین خان، مفهوم مخالفش رو مطرح می کنم.
        ایشون می گن:
        «مسلمانی بی ولایت
        مسلمانی نیست!!
        کسی مثل دکتر مگر میشود در قلب ها نفوذ کند
        در حالی که خالی از محبت اهل بیت است؟؟؟»
        به نظر من ایشون راست می گن، کسی که خالی از محبت اهل بیته، هیچ وقت نمی تونه در دلها و قلب ها نفوذ کنه، برای همینه که دکتر شریعتی (ره) در دلها و قلبهای همه متفکران و آزاداندیشان جای گرفته چون سرشار از محبت اهل بیت بوده و قابل انکار هم نیست. ولی مشکل اینجاست که دکتر شریعتی نخواست اهل بیت رو اونجوری که این افراد می خوان، بشناسه و معرفی کنه.
        دکتر شریعتی زیر خاک است ولی افکارش در افکارمان جای دارد.
        روحش شاد…

  10. فردا که روز از نو روزی از نو من نیستم
    اما
    کلامم مرغی خواهد شد و از محاصره دیوار ها خواهد رفت
    و شعر بودن همیشه بودن را خواهد خواند…

  11. د.شریعتی خویشاوند من است , همچنان ماسینیون خویشاوند او بود و معبود من است همچنان که پدرش معبود او بود .د. شریعتی شناسنامه ایران است. او از چاپلوسی متنفر بود دیگر هیچ نمیگویم او…

  12. می خواهم بنویسم آنقدر بنویسم که همه بدانند که حتی اگر قلمم بی جوهر باشد باز هم مینویسد . اگر ذهنم از هر چه هست پاک گردد باز هم مینویسم زیرا دستان مرا نیز قدرتیست بی همتا

  13. و خدایی که در این نزدیکی است , ولی حیف که ما خود ,در آن دور دست هاییم. دکتر شریعتی آخره این جمله رو تغییر داد و به زیباترین عشق خود رسید , یعنی خدا…!

  14. همیشه رفتن راه رسیدن نیست …!
    ولی برای رسیدن باید رفت …
    در بن بست نیز راه آسمان باز است!
    پرواز بیاموزید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *