تناقض گویی ها و حملات علما قم

شیخ قاسم اسلامی : سخنرانی تشیع صفوی و تشیع علوی از دکتر شریعتی نخستین خیانت بزرگ به عالم تشیع است.

انصاری قمی : با این سخنرانی مشخص شد که شریعتی می خواهد تشیع را ریشه کن بکند – علی راهنما صفحه 384 385

در این میان آیت الله شهید مطهری تناقض گویی ها و حملات بسیاری به دکتر انجام داد که بیشتر بی نتیجه ماند و گاه آیت الله امام خیمینی جلو کارهای ایشان را گرفتند. از دیگر کسانی که منتقد معلم شهید دکتر علی شریعتی بودند آیت الله طباطبایی بودن که ایشان را با لقب ” مفسر کبیر قرآن ” می شناسیم

” گفتار شریعتی، عموما با آنچه ما از دین می فهمیم تطبیق نمی کنید ”

آیت الله طباطبایی با این سبک گفتار خود، به خوبی تفاوت خود را با اکثریت علما حوزه علمیه قم آشکارکرد.

47 دیدگاه دربارهٔ «تناقض گویی ها و حملات علما قم»

  1. من هم کتابهای دکتر را خوانده ام و از بسیاری از کتابهایش خوشم امد واستفاده ها برده ام ولی ایشان نیز عیوبی داشته ان

  2. با سلام
    رشته تحصیلی دکتر شریعتی که فقه نبوده و به قول خودش درباره ی دین به عنوان یک امی حرف می زند نه یک عالم دین. پس طبیعیست که ایراداتی هم به سخنان ایشان از نظر علمای دینی وارد باشد. ولی اگر قرار است تأثیر ایشان بر جوانان و دانشجویان قبل از انقلاب را بررسی کنیم باید به تمامی آثار ایشان رجوع کنیم. ایشان همه ی تلاششان این بود که در فرصت اندکی که در اختیار دارند نهایت استفاده را ببرند و به نظر بنده دکتر در این رسالتشان موفق بوده اند چه بسا ایراداتی هم در صحبتهایشان می توان یافت که اگر نظریات و سخنان هر کسی را از جمله علمای منتقد دکتر را هم زیر ذره بین ببریم می توان ایرادات و تناقضهای زیادی کشف نمود

    1. برو بابا تو هم مثل بقیه ایرانی های داخل؛ سیاست یکی به میخ و یکی به چکش رو داری
      ببین مطهری اول از سروکول دکتر شریعتی بالا میرفت و سر چیزای بچه گانه و شخصی با دکتر چپ افتاد.هر حرف انتقادی هم زده ماله بعد دعوای بچگانه شه.
      دکتر شریعی دکترای جامعه شناسی و تاریخ اسلام و…. داره و شما و امثال شما در حد انتقاد کردن از همچین شخصیتی نیستید.اون حرفهای ضدونقیضی هم که میگید ماله زمانیه که دکتر در زندان بود و اون عیاش ها در نبود دکتر مقاله و بیانیه های بی خود رو به نام دکتر پخش کردند.کاش ما ایرانی های قدر نشناس یه ذره توان داشتیم و آب هندوانه رو کنار میذاشتینم و اول بررسی میکردیم بعد شروع به تلاوت میکردیم.شما اول سخنرانی هاش رو گوش بدید کتابهای قبل انقلابش رو بخونید بعد بیاید نظر بدید

      1. دوست عزیز این طرز صحبت کردن اصلا شایسته ی طرفداران دکتر نیست… بنده خودم عضو بنیاد فکری دکتر شریعتی هستم و همچنین با کانون دکتر در تهیه ی مقالات همکاری دارم و اکثر آثار دکتر و سخنرانی هاشونو مطالعه کردم و گوش دادم… نباید نسبت به کسی و یا شخصی تعصب بی جا داشت، دکتر شخصیتی منحصر به فرده که هم جور روشنفکران و همچنین علمای بی مسئولیت ِ زمان خودش رو به تنهایی به دوش کشید و در این راه هزینه ها داد و برای همین هم هست که اندیشه و راهش جاودانه شد ولی این باعث نمیشه که در مورد دکتر تعصب بیجا به خرج بدیم دکتر در سخنرانی هاش به این موضوع اشاره میکنه که در گذشته بنده نظریه هایی دادم که انحرافی بوده و یا بنده بصورت انحرافی متوجه شدم و الان بیش از همه لازم میدونم که به اون مسائل بپردازم و تکلیفش رو روش کنم مثل صلح امام حسن و امام رضا… و باز به گفته ی دکتر: من، شناختن را از ستودن و فهمیدن را از پرستیدن و خوب بودن را از زیبا بودن و تحلیل را از تجلیل و مجهول نماندن را از معشوق شدن و معرفت را از عبادت و “زشتی که مرا بشناسد، بفهمد، از زیبایی که مرا دیوانه وار دوست بدارد” ارجمندتر و برتر و راضی کننده تر می یافته ام و می یابم …

  3. سلام به همه رهپویان راه حق و حقیقت
    اگه غرض و مرض از عقیده هامون حذف بشه مطمئنا با روح لطیف و پرصلابتی که در اندیشه های دکتر شریعتی هست بیشتر و بهتر آشنا می شیم.

  4. با سلام
    الهی بمیرم واقعا دکتر از دست این جماعت … چی می کشیده .همه می دونیم دکتر شریعتی عزیز از همه این توهین ها مبراست و کسانی هم که این اظهار نظرای پوچ رو دارن یا به خاطر منافعشونه یا از سر نادونی دارن خودشونو گول می زنن. دکتر شریعتی واقعا بی نظیره.

    1. چی چی بی نظیره
      من به عنوان یک شیعه وقتی به حملات ایشان به بزرگان دین مثل علامه مجلسی که واقعا در راه دین مبین و حقه اسلام شیعی زحمتهای فراوانی را کشیدند نگاه میکنم کلا به بالا و پایین حرفاش مشکوک میشم بلاخره هرچی نباشه ایشان دست پرورده یک استاد یهودی در فرانسه هست و بحث اصلا بحث توهین نیست وقتی ایشان پا در قلمرو دین و دین شناسی و بزرگان دین میذاره باید از طریق خود دین شناسان واقعی به دین نگاه کنه و بعد نظر بده ولی وقتی بزرگترین دین شناسان را حالا چه از روی اشتباه و چه از روی غرض تخطئه میکنه دیگه چطور میشه به دید مثبت به ایشان نگاه کرد تازه فقط این یک گوشه از ایرادات ایشان است که تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
      بله هر فردی حرفهای خوب و بد دارد ما هم منکر حرفهای خوب ایشان نیستیم هدف من فقط بیان یکی از علتهای اصلی انتقادهای علما و بزرگان بود نسبت به ایشانو البته شما هم نمی خواد برای ایشان بمیرید چون ایشان خودشون …

  5. ما خانوادگی کشته مرده ی اندیشه های دکتریم حالا یعضی ها که منظور میگیرن باید گف که : ((خر چه داند قیمت نقل و نبات))

    1. آفرین به ادب شما !!!.واقعاً به جا گفته اند ” (الناس على دین ملوکهم‏
      مردم بر دین حکمرانان خود هستند”).شما هم مثل مرادتان(شریعتی)طعنه گو هستید .و دلیل این کار شما دلیل و استدلال نداشتن در بحث و با احساسات سخن گفتن است.

      1. ما میگیم و صاحبش بر میداره.
        دکتر صاف ورک بود اگه گنگ یا طعنه است برای اینه که شما حرفشو نفهمیدید ولاجرم بد برداشت کردید. برید خودتون درست کنید.عیب خودتونو روی جناب استاد شهید راه آموزش و آگاهی دکتر شهید شریعتی نذارید

        1. صاف بودن ایشان از نظراش نسبت به بزرگان دین همچین … خوب معلومه!!!
          اصلا قصد ضربه به بزرگان را نداشته اند همینچوری از سر اخلاص فاتحه دین و دین داران و دین شناسان بزرگ را خوانده اند!!!
          دست مریضاد بابا
          من نمی دونم چرا هرکی دین شناسه مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری و …. با ایشون چپه!!!
          شما می دونید؟

  6. خدایا ! قناعت ، صبر و تحمل را از ملتم بازگیر و به من ارزانی دار.

    در پاسخ به شما دوست عزیز -محمدرضا- که با سو استفاده از یک ضرب المثل ساده قصد تشویش اذهان عمومی را دارید به نظرم آمد که این سخن از دکتر شریعتی به جا و شایسته است.
    البته هر کسی خط مشی خود را داردو برای اقناع دیگران در این راستا تلاش می کند. شما هم با به حاشیه کشاندن مطلب و دور شدن از اصل، سعی در توجیه دیگران و یا حتی توجیه خود دارید!
    البته تکثر قابل احترام است اما تا آن حد که از موازین عقلی دور نشده و منطق انسانی را نقض نکند.
    آقای محترم ، به عقیده ی من اگر خواهان ادب هستیم و حتی توصیه ی به آن می کنیم می بایست خودمان آن را رعایت نماییم. دکتر شریعتی از عوام الناس نبودند که شما در ارتباط با ایشان اینگونه بی پروا و بی ملاحظه سخن می رانید.
    جای بسی تاسف دارد که دیگران اسوه های ما را می شناسند و قدر می دانند حال آن که هموطنی چون شما اینگونه سعی در تخریب ایشان دارد.

    با آرزوی هدایت برای شما

  7. خدایا ! به من بگو تو خود چگونه می بینی ؟ چگونه قضاوت می کنی ؟
    آیا عشق ورزیدن به اسم ها تشیع است ؟
    یا شناخت مسمی ها؟
    و بالاتر از این – یا پیروی از رسم ها؟

    دکتر شریعتی

  8. سلام به تمام دوستدارن دکتر شریعتی
    من رشته ام جامعه شناسی است و تسلط تقریبا خوبی به احادیث و تاریخ اسلام دارم .
    کتابهای دکتر رو اکثرا خوندم و بعضی رو بارها وبارها خوندم.
    ملا هادی سبزاواری از بزرگترین علمای این دویست سال اخیر بوده و تنها استاد فلسفه اخوند خراسانی ؛اخوندی که کوچیکترین شاگردش ایت الله بروجردی بزرگ است.
    چند وقت پیش کتابی از از اخوند خراسانی خوندم کسی که بزرگترین حامی مشروطه بود به همراه ایت الله تهرانی و میلانی که شما اسمی از اونها نشنیدید و فقط نام خائن مشروطه شیخ فض الله رو شنیدید که اونم به فتوای علما به دار اویخته شد و پسر و نو ه اش صندلی رو از زیر پاش کشیدن ! بله درست متوجه شدید.
    ملا هادی سبزواری جد بزرگ دکتر شریعتی بودند و جالب وقتی کتاب اخوند خراسانی رو میخوندم انگار که کلام دکتر بود.

    1. سلام معلومه کتاب را خوانده اید اما کتاب را نفهمیده اید آخوند خراسانی (ره)کجا دکتر شزیعتی کجا ! اصلا هیچگاه یک فقیه وارسته قابل قیاس با یک دکتر نیست آن هم دکتری که کتابهای او احساساتی بوده نه اصولی!

      1. هر وقت نام خود را مشخص کردید که مهدی هستید ، یا مسعود ، هادی یا نظر امام(چون با چندین اسم مختلف نظر گذاشته اید!) آنگاه ارزش آن را خواهید یافت که به پرسش های شما پاسخ داده شود!

          1. بله ، در یک زمان خاص و با یک آی پی مشخص اشکال دارد. نشان دهنده آن است که یک نفر با اسامی مختلف نظر می گذارد (تقلب می کند برای اینکه نشان دهد کسان دیگری هم پیدا می شوند که مثل او فکر کنند)

          2. به نظر من هیچ اشکالی ندارد چند نفر با یک ایمیل نظراتشان را بدهند زیرا دوستان من ایمیل مجزا ندارند که بتوانند خودشان نظرشان را بدهند البته اشکال ندارد از این پس فقط به اسم خودم نظراتم را ارسال می کنم تا سوء ظن بی مورد شما بر طرف گردد.

  9. دیروز کلی وقت گذاشتمو با این سرعت کم اینترنت دو نظر نوشتم؛ عزیزان چرا حذفش کردید؛شما که آزادی بیان و عدالت رو داد میزنید؛از شما بعیده
    دکتر حالا حالاها باید زمان بگذرد تا ما بدانیم چه بزرک مردی را ازدست دادیم.

    1. مطمئن باشید نظری از شما برای ما ارسال نگردیده است که آن را حذف کنیم. احتمالا در ارسال مطلب با مشکلات اینترنتی که بیان داشتید دارید مواجه شده اید و مطلباتان ارسال نگردیده.

    2. در زمان حال افراد زیادی هستند که از هر لحاظ از دکتر بالا ترند دکتر هم فردی بوده با نظرات خودش آن هم چه نظراتی!

  10. من همون حرف مطهری رو می زنم شریعتی اسلام سراست. شما باید تخصصی برید جلو
    مسلمان هستی یا نه شیعه هستی یا نه .
    چه طور شریعتی باید بیاد تز اسلام منهای علامه مجلسی و….
    رو بده .
    اصلا این آقای شریعتی چرا بدون علم حدیث فحش داد من از حرف های شریعتی خوشم میاد (بیشتر حرف هاش) اما بعضی از حرف هاش رو توهین به مراجع نه اشتباه نکن مراجع رو بزار تو جیبت
    توهین به امامان معصوم است .

    علامه مجلسی رو سنی ها فحش می دادند شریعتی هم اضافه شد .

    من یا باید احادیث
    پیامبر رو قبول کنم .
    یا احادیث شریعتی رو نه در همه مواقع .

    1. سلام
      دوست عزیز قرار نیست همه ی احادیثی را که علامه اورده به پیامبر نسبت بدیم
      به نظر من علامه خرافات زیادی را وارد دین ما کرد …

      1. ما در حدی نیستیم که در مورد علامه نظر بدهیم
        ودکتر هم در حدی نیست که بافقیه والامقامی مانند علامه(ره)قیاس شود
        دکتر هم یک فرد امی(به قول خودش) بوده و نظراتش هم مربوط به خودش است.

      2. میشه یکی از این خرافات را بفرمایید
        شمایی که مثل مرادتان اینگونه گستاخانه به خاطر ایشان به بزرگی مثل علامه مجلسی که صد برابر بزرگتر از شما و مرادت نسبت به ایشان سر تعظیم فرود آورده اند جسارت میکنی
        میخوام بدونم شما هم مثل دکتر شریعتی دین شناس هستی یا نه واقعا درد دین در وجودت هست و دین رو از محل و آبشخور خودش به دست آوردی و یا مثل شریعتی از یک استاد یهودی در فرانسه
        خداوکیلی چقدر از دین می دونی
        بنده تا به امروز با یک طرفدار شریعتی بر نخوردم که واقعا متدین و دین شناس باشه ولی از اون طرف هرچی دین شناسه و اقعیه مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری و …. مخالفه نظرات ایشان هستند
        یکم بیا از پنجره دینی به مطالب ایشان نگاه کن البته اگر مثل سایر طرفداران ایشان اهل دین و دین شناسی هستی و اصلا همچین پنجره ای در زندگیتان موجود می باشد بعد نسبت به حرفهای ایشان اظهار نظر بکن

      3. نظر یک دین شناس در مورد شریعتی
        حضرت علامه طباطبایی در پاسخ به نامه ا ی چنین نوشته اند: ما با دکتر شریعتی عداوت ذاتی نداریم، مسأله این است که در لابه لای تألیفاتشان مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام قابل توجیه نیست. مانند اینکه می گوید: انسان خویشاوند خداست، در حالی که قرآن کریم صریحاً می فرماید: «و خرقوا له بنین و بنات بغیر علم» و می فرماید: «و جعلوا بینه و بین الجنه نسباً» عقیده ای است از عقاید بت پرستان. و می گوید خدا و طبیعت و انسان یک واحد حقیقی است که رهسپار کمال است و صریحاً در کتاب زادگاه من، معاد را انکار می کند و در وصف معراج خود می گوید: استادان مسیحی من مرا وارد بهشت کردند و در بهشت می گشتم در حالی که دستم در دست آنها بود! در صورتی که قرآن صریحاً مسیحی را کافر می داند و می فرماید کافر داخل بهشت نمی شود و نظایر این اشتباهات که زیاد هم هست».
        (اسناد انقلاب اسلامی، ج 2، ص 207)

  11. سلام من با کسی کاری ندارم عقل دارم خودم میفهمم تو جامعه ای که هستم چی خوبه چی بده از نظر من دکتر شریعتی بزرگترین مرد عالمه تمام حرفاش درسته دکتر صادقانه به وطنش به اسلام به دینش خدمت کرد و تو همین راه هم شهید شد دکتر از راهی رفت که روندگان آن کم بودن این حرف دکتر به دنیا میرزه چطور می شود که از آنها تقلید نکنیم وقتی که بتوانیم خودمان بفهیمیم آنها فقط از فهمیدن تو می ترسند از تن تو هر چه قدر هم که قوی باشد ترسی ندارند از گاو که گنده تر نمیشی می دوشنت از خر که قویی تر نمیشی بارت می کنند از اسب که دونده تر نمیشی سوارت میشند آنها از (فکر) تو می ترسند در ضمن ما که صحلیم از ما بزرگتراشم نمیتونن از دکتر ایراد در بیارن دکتر هرچی دارم از تو دارم معلم شهید خدا تورو با اهل بیت محشورت کنه

    1. حضرت علامه طباطبایی در پاسخ به نامه ا ی چنین نوشته اند: ما با دکتر شریعتی عداوت ذاتی نداریم، مسأله این است که در لابه لای تألیفاتشان مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام قابل توجیه نیست. مانند اینکه می گوید: انسان خویشاوند خداست، در حالی که قرآن کریم صریحاً می فرماید: «و خرقوا له بنین و بنات بغیر علم» و می فرماید: «و جعلوا بینه و بین الجنه نسباً» عقیده ای است از عقاید بت پرستان. و می گوید خدا و طبیعت و انسان یک واحد حقیقی است که رهسپار کمال است و صریحاً در کتاب زادگاه من، معاد را انکار می کند و در وصف معراج خود می گوید: استادان مسیحی من مرا وارد بهشت کردند و در بهشت می گشتم در حالی که دستم در دست آنها بود! در صورتی که قرآن صریحاً مسیحی را کافر می داند و می فرماید کافر داخل بهشت نمی شود و نظایر این اشتباهات که زیاد هم هست».
      (اسناد انقلاب اسلامی، ج 2، ص 207)

    2. معلوم است که اگر آدمی با همه قصوراتش بگوید”من به کسی کاری ندارم،…عقل دارم و….”آو در یک دیکته ی معمولی “سهل ” را “صحل” بنگارد، کباده ی عقل را نیز برچیند جز این پیروی کورکورانه و فارغ از دلایل هوشمندانه ره دیگر نمی پوید:اینجوری نوشتم بدونید با چیدن حرفها و آذینبندی ماهرانه که اذهان رو به آرایش ظاهری جملات مشغول کنم و از اصل معنا دور کنم دکتر نمیشم!

  12. اکثر مراجع نسبت به مرحوم دکتر شریعتی اظهار نظر نفرموده اند, شما می توانید دیدگاه مرجع مورد نظررا از خودش سؤال نمایید. در مورد دکتر علی شریعتی نظریات مختلف , بلکه متضادی وجود دارد و این به خاطر مواضع مختلف و موقعیت خاص ایشان است . او فردی انقلابی , دلسوز, متفکر و صاحب اندیشه بوده و با زبان و قلمش آن چه را که فهم و برداشت او از اسلام بوده است مطرح می کرده . بسیاری از اقشار تحصیل کرده در زمان شاه به واسطهء بیان و بینش نوینی که شریعتی ازاسلام ارائه داد گرایشات اسلامی و انقلابی پیدا کردند. البته در این میان نیز تعدادی از کتاب های ایشان استفاده کرده و نسبت به برخی از مقدسات بدبین شده اند و چه بسیاری را به او بدبین کرد سخنانی بود که علیه بعضی از روحانیان , مخصوصاً علامهء مجلسی بیان کرد و کار را به بی احترامی به علامهء مجلسی کشانید و اتهامِ درباری بودن را به ایشان نسبت داد و هم چنین بعضی از ادعاها را زیرسؤال برد. ناگفته نماند ایشان در آن وضعیت خاص زمان طاغوت که بسیاری از افراد خود را فروخته بودند, خون دل می خورد و از این که خیلی ها به نام دین , نان می خوردند و نسبت به مسائل جامعه حساسیتی نداشتند ناراحت بود. واز روحانیت غیر مبارز انتقاد می کرد و از طرفی هم بزرگ ترین ستایش ها را از روحانیت زنده , بیدار, مجاهد, آگاه ,انقلابی و مسئولیت شناس می کرد و خود حامی و مدافع , بلکه مبلغ چنین روحانیتی بود. به هر حال او دربارهء علامهء مجلسی اشتباهی بزرگ مرتکب شد. علامهء مجلسی در وضعیتی می زیست که اگر به دربار صفوی رفت و آمد نمی کرد به اسلام ضربهء سنگینی وارد می آمد. و به جهت حفظ مصلحت اسلام با آن ها رابطه داشته است نه منافع مادی . همان طور که امام رضا7به جهت حفظ اسلام ولیعهدی مأمون را قبول کرد. پس قضاوت شریعتی در مورد علامهء مجلسی عجولانه بوده است و امام امت (ره ) نیز این مطلب را بیان کرد که کسانی که علامه ءمجلسی را نسبت درباری می دهند, چون شرایط و وضعیت زمانی و اهداف او را نشناخته اند. البته علت دیگر مخالفت روحانیت با وی , ارائهء بینش کاملاً جدیدی از اسلام بود که بیشتر اسلام را در بعداجتماعی و حرکت های سیاسی و مبارزه جویانه مطرح می ساخت , علاوه بر این چهرهء یک بعدی از اسلام ترسیم کرده بود و همهء ابعاد اسلام را تحت الشعاع آن بُعد قرار داده بود, بسیاری از پایه ها و مبانی تفکر خود را از مطالعات خود در اروپا اخذ کرده بود و متأسفانه فرصت کاملاً مناسبی هم پیدا نکرده بود که مبانی اندیشهء سیاسی و فلسفی خود را کاملاً نقادی کند و اندیشه های خود را به اندیشه های ناب اسلامی نزدیک تر کند, از این جهت اشتباهات زیادی در نوشته ای او مشهود است که مانع می شود کتاب های او برای هر کس قابل توصیه باشد و فقط برای کسانی مفید است که قدرت تحلیل و تجزیه مطالب را داشته باشند. به هر حال اندیشه های او قابل احترام است و به انقلاب خدمت بزرگی کرد و به دین و انقلاب اخلاص و ارادتی خاص داشت و خیلی از اتهامات دربارهء او بی اساس و بی پایه و ناشی از کوته بینی دشمنان و مخالفان او است . ایشان با آقای مطهری و مقام معظم رهبری ارتباط دوستانه داشته اند و برای کارهای فرهنگی گاهی با هم مشورت می کرده اند و مقام معظم رهبری ارتباط دوستانه داشته اند و برای کارهای فرهنگی گاهی با هم مشورت می کرده اند و مقام رهبری هم ایشان را تأیید کرده اند. البته این به این معنا نیست که همهء نظریات ایشان درست باشد,بلکه در مجموع از اتهامات ناروایی که به ایشان زده اند, از قبیل بی دین بودن , مارکسیست بودن و حتی ساواکی بودن و سنی بودن و غیره قطعاً مبرا هستند. سخن دربارهء ایشان از محورهای گوناگون , فراوان است که به درازا می کشد. به هر حال اندیشهء هر متفکری

  13. حضرت علامه طباطبایی در پاسخ به نامه ا ی چنین نوشته اند: ما با دکتر شریعتی عداوت ذاتی نداریم، مسأله این است که در لابه لای تألیفاتشان مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام قابل توجیه نیست. مانند اینکه می گوید: انسان خویشاوند خداست، در حالی که قرآن کریم صریحاً می فرماید: «و خرقوا له بنین و بنات بغیر علم» و می فرماید: «و جعلوا بینه و بین الجنه نسباً» عقیده ای است از عقاید بت پرستان. و می گوید خدا و طبیعت و انسان یک واحد حقیقی است که رهسپار کمال است و صریحاً در کتاب زادگاه من، معاد را انکار می کند و در وصف معراج خود می گوید: استادان مسیحی من مرا وارد بهشت کردند و در بهشت می گشتم در حالی که دستم در دست آنها بود! در صورتی که قرآن صریحاً مسیحی را کافر می داند و می فرماید کافر داخل بهشت نمی شود و نظایر این اشتباهات که زیاد هم هست».
    (اسناد انقلاب اسلامی، ج 2، ص 207)

  14. شهید آیت الله مطهری در ابتدای نقدهای کوتاهی که بر جزوه اسلام شناسی دکتر شریعتی نوشته، در رابطه با غالب آثار دکتر چنین یادآور می شود:
    «این جزوه مانند غالب نوشته های نویسنده، از نظر ادبی و هنری، اعلی و از نظر علمی، متوسط است و از نظر فلسفی، کمتر از متوسط و از نظر دینی و اسلامی، صفر است».
    استاد مطهری و روشنفکران-ص ۳۴

  15. استاد مطهری در نامه خود به حضرت امام (ره) نوشت:
    «کوچکترین گناه این مرد، بد نام کردن روحانیت است. او همکاری روحانیت با دستگاه های ظلم و زور علیه توده مردم را به صورت یک اصل کلی اجتماعی درآورد … مثلث معروف مارکس که دین و دولت و سرمایه، سه عامل همکار بر ضد خلق اند و سه عامل از خود بیگانگی بشرند را به صد زبان پیاده کرد؛ منتها به جای دین، روحانیت را گذاشت، نتیجه اش این شد که جوان امروز به اهل علم، به چشم بدتری از افسران امنیتی نگاه می کند».

  16. پسر حضرت علامه آیت الله شهید مطهری (دکتر علی مطهری) می گوید: روزی در منزل از پدرم پرسیدم نظر امام خمینی در مورد دکتر شریعتی چیست ؟ فرمودند : نظر امام از نظر من تند تر است .
    (سیری در زندگانی شهید مطهری، ص 230)

  17. نظر امام خامنه ای

    حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: «شریعتی را ممکن است به عنوان یک فقیه، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار مترقی اندیشه اسلام معرفی بکنند! اینها البته افسانه آمیز است و چنین تعبیراتی باب مرحوم شریعتی نیست» .
    روزنامه جمهوری اسلامی، 30 خرداد۶۰

    1. دوست عزیز اگه قراره نقل قولی از آقا در مورد دکترشریعتی بنویسی تمام مطلب رو بنویس نه فقط بخشی که موید نظر خودته…

    2. خدا را سپاس که اگر وقت تحقیق و تلاشهایی پیرامون شناخت نظریات امام (ره)و نایب برحق امام زمان (عج) -مدظله العلی- را ندارم با مطالعه و تجربه های شما بزرگواران راه به روشنی برایم معلوم می شود! -خدایا هزار بار شکر!-با تشکر از امثال شما تشنگان حقیقت، دست پرمهر خدا برسرتان!

  18. ای خداوند
    به علمای مسئولیت
    و به عوام ما علم
    و به دین داران ما دین
    و به مومنان ما روشنایی
    و به روشنفکران ما ایمان
    و به متعصبین ما فهم
    و به فهمیدگان ما تعصب
    و به زنان ما شعور
    و به مردان ما شرف
    و به پیران ما اگاهی
    و به جوانانما اصالت
    و به اساتید ما عقیده
    و به دانشجویان ما نیز عقیده
    .
    .
    .
    ببخش
    این حرفا به خاطر تعصب بیجا بوده چون شریعتی یک روشنفکر دینی بود نه یک عالم خشکه مذهب که باعث شدن از اسلام فرار کنن
    خداوندا
    حرس
    حسد
    خشک بودن
    را از علمای ما بگیر

  19. چرا هرکی میخواد از آقای شریعتی دفاع کنه حالت تعصبی داره!بدرستی میگن هرکی و میخوای بشناسی طرفداراش و نگاه کن البته دشمناشم نگاه کن…من برای جوونامون نگرانم درست به اندازه ی شریعتی ولی از پویندگان راه خود ایشون نگرانم که بجای بیان یک سری ادله ی محکمه پسند و بااصالت(مستند) نظریات شخصی را ابراز میکنن که ناچار میشن بعدش همون نظریه ها رو اصلاح و پیرایش کنن…کسی که از ابتدا با یک منطق و پشتوانه ی محکم ابراز حضور کنه این اتفاق ناگوار براش بوجود نمیاد.

  20. والله یه جایی شنیدم مرحوم اسلامی اول فداییان اسلام بوده ولی بعد دستگیری برید و با ساواک همکاری داشته
    خود فرزندشم میگه تو یه مصاحبه که بعد یه سال زنگ زدن گفتن بیاین قاتل پدرتون رو گرفتن. ما رفتیم و مادرم با شهید لاجوردی بحثش شد و مادرم گفت چطور قاتلین مطهری زود گرفتین و برای ما کاهلی میکنین که شهید لاجوردی جواب داده. این دو نفر رو با هم مقایسه نکن
    الله اعلم

  21. به نام خدا
    قطعا آدم دین دار و پیرو تشیع ناب سنگ امثال دکتر شریعتی را به سینه نمی زنه… سطح نمره رساله دکتر شریعتی (در حد قابل بوده) و در زمینه تاریخ شما دیگه ادامشو بفهم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *